Igor Munteanu: Contractul de privatizare a întreprinderii „Air Moldova” ar putea fi anulat

Igor Munteanu: Contractul de privatizare a întreprinderii „Air Moldova” ar putea fi anulat

Fostele conduceri ale Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI) și Agenției Proprietății Publice (APP) ar fi făcut tot posibilul ca întreprinderea de stat „Air Moldova” să ajungă în posesia unui singur agent economic - „Blue Air”, care a privatizat în 2018 această companie. 


Concluzia îi aparține lui Igor Munteanu, președintele Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice în perioada anilor 2013-2019, după audierea, pe parcursul zilei de ieri, a mai multor foști funcționari și demnitari implicați în această tranzacție dubioasă. 

Potrivit lui Igor Munteanu, „Air Moldova”, care deținea în 2018 o cotă de piață de 44% din transporturile aeriene în Republica Moldova, ar fi fost adusă în mod deliberat în prag de faliment.


„Pînă la privatizare, „Air Moldova” a înregistrat datorii de 1,3 miliarde de lei și capital propriu negativ de peste 100 de milioane de lei. Datoriile respective au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri transportați de la 529 de mii în anul 2013 la 1,13 miliarde în 2017, practic dublarea acestora și a creșterii cifrei de afaceri pînă la 3 miliarde de lei. Din anul 2014 nu a existat niciun raport de audit independent a situațiilor financiare a companiei, chiar dacă aceste servicii au fost contractate și achitate. Decizia vînzătorului de a privatiza „Air Moldova” în vara anului 2018 nu a fost precedată de măsuri de restructurare, ci invers, i s-au injectat ajutoare financiare”, afirmă președintele Comisiei parlamentare de anchetă.

Aceeași sursă a adăugat, într-o conferință de presă, că acel concurs de privatizare care a urmat a fost organizat netransparent, cu participarea unui singur ofertant, iar modul de privatizare, prin concurs comercial, a fost ilegal.

Mai exact, perioada de colectare a ofertelor pentru concursul comercial a constituit 39 de zile calendaristice, în schimbul perioadei de 9 luni de expunere la privatizare, recomandate de către evaluatori: „Acest fapt induce bănuieli rezonabile că beneficiarul final al privatizării era cunoscut din timp”.


„Unica ofertă prezentată de o companie nou-formată, cu un capital de 500 de mii de lei, își asuma achitarea datoriilor de 1,3 miliarde de lei, dar fără a prezenta garanții financiare. Guvernul Filip ab initio a conștientizat și a admis riscul de neonorare a obligațiilor contractuale de către cumpărător”, acuză Igor Munteanu.


Președintele Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice în perioada anilor 2013-2019 susține că, la un an de la privatizare, „Air Moldova” se află în aceeași incertitudine economică ca și pînă la privatizare, în condițiile în care noii proprietari nu au cheltuit niciun leu din resurse proprii sau finanțări, scopurile nu au fost atinse și este necesar un audit asupra îndeplinirii obligațiilor contractuale ca urmare a privatizării Întreprinderii de Stat „Air Moldova”.


Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load