Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Air Moldova, în prag de faliment: De ce continuă anularea zborurilor

10 mar. 2023,, 11:14   Societate
8258 0

Air Moldova a intrat într-o zonă de risc. Este forțată să anuleze zeci de zboruri. Are mari probleme financiare - o datorie de peste două miliarde de lei, ceea ce depășește cu mult veniturile companiei.

Experții cred că Air Moldova, cîndva cea mai mare companie aeriană din țara noastră, este o bombă cu ceas, scrie jurnal.md.

De la începutul lunii martie, Air Moldova a făcut o tradiție din anulările de zboruri. Motivul oficial invocat de companie este lipsa de avioane: din flota sa de patru aeronave, doar una mai este disponibilă. Pe 2 și 3 martie au fost anulate peste 14 zboruri, spre și dinspre Chișinău.

Pentru perioada 4 – 6 martie au fost anulate alte 26 de zboruri, pe care compania ar fi trebuit să le opereze între Chișinău și diverse destinații. Iar pentru 7 și 8 martie au fost anulate alte 14 zboruri. Compania zice că are un deficit de avioane: două sînt indisponibile, iar al treilea este la deservire tehnică planificată (obligatorie).

Pe pagina sa oficială, Air Moldova arată că flota este de cinci avioane – două A321, două A319 și unul A320. De asemenea, reporterul a căutat informații despre aparatele de zbor pe FlightRadar și Planespotters. Una dintre acestea a fost scoasă din uz. Este vorba despre ER-AXR - un Airbus A321-200, de 25 de ani, potrivit datelor de pe Planespotters. Avionul a fost scos din uz pe 30 martie 2022. Un Airbus A319 staționează de pe 19 decembrie 2022 la Montpellier, în Franța. De ce se află acolo, este o taină, deocamdată.


Iar avionul A320, înregistrat ER-AXA, este cel mai probabil la revizia tehnică. Avionul se află, la fel, la Montpellier, din 28 februarie curent. Un avion este sechestrat. Este vorba despre aeronava A319-100, înregistrată ER-AXL, parcată la Verona, în Italia. De ce, nu se știe.

Singurul avion activ al Air Moldova este celălalt avion Airbus A321, care a transportat pasagerii spre Egipt, Portugalia, Italia, Israel, Turcia, Franța, Germania, Irlanda și Marea Britanie, începînd cu 2 martie. De atunci, în dreptul lui figurează 40 de zboruri. Unul a fost anulat.

Autoritatea Aeronautică Civilă a anunțat că monitorizează îndeaproape situația curentă a operatorului aerian și a demarat o anchetă, pentru a afla dacă ”deciziile companiei sînt luate cu bună credință”.

”Compania se confruntă cu un șir de probleme, în mare parte, de ordin financiar”, a declarat directorul adjunct al Autorității Aeronautice Civile, Victor Neaga.

Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile: "Datoriile totale ale Air Moldova sînt de două miliarde de lei. La data privatizării erau de 1,2 miliarde, iar anul trecut au mai crescut cu jumătate de miliard".

O altă problemă este incapacitatea companiei de a achita închirierea aeronavelor, dar și sancțiunile pe care le-a aplicat Statele Unite pe numele oligarhilor fugari din Republica Moldova.

Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile: "Compania aeriană operează doar nave închiriate. Este vorba de companii din Statele Unite și Irlanda, iar din cauza sancțiunilor aplicate lui Ilan Șor, Vladimir Plahotniuc și persoanelor afiliate, companiile respective, cel mai probabil și-ar fi întrerupt contractele sau nu le dau în continuare în chirie. Probabil, există și neonorarea plății pentru leasingul aeronavelor."

Air Moldova mai are o datorie. Aproape 100 de milioane de lei, pe care le-a acordat statul Republica Moldova, în 2017, pentru a-și relua activitatea pînă a fi privatizată, în 2018. Banii trebuiau restituiți în șase luni, dar acest lucru nu s-a întîmplat nici pînă astăzi.

Potrivit lui Victor Neaga, Aeroportul Chișinău nu va mai tolera acumularea datoriilor, iar problemele pentru Air Moldova vor fi mult mai grave.

"Sînt foarte mari șanse ca compania să intre în insolvabilitate. Air Moldova are mulți creditori, iar ei vor începe să ceară restituirea datoriilor. De ce nu s-a făcut pînă acum este altă întrebare. Posibil să existe careva perturbații pe piață, dar cu siguranță pe termen mediu vor fi acoperite de alte companii. Noi avem mei mulți operatori naționali aerieni".

2
0
1
2
10

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?