COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 750 553 INFECTAȚI 280 175(+1042)   TRATAȚI 265 946     DECESE 6578(+9)   Mai multe detalii
Preşedintele stiri: 2907
Puterea stiri: 6728

«Globus» - ul Moldovei

19 iul. 10:00 (reactualizat 19 iul. 18:00)   Interviuri
3680 0

În a. 2023 Uniunea teatrală a copiilor din Moldova «Globus» va marca jubileul de 35 de ani. A fost creată în baza teatrului muzical-dramatic pentru copii cu aceeași denumire. În acest colectiv de creație au învățat și și-au descoperit capacitățile și talentele mii de copii.

Despre aceea cum s-a format teatrul și uniunea «Globus», și ce oferă azi copiilor organizatorii acestui studio într-un interviu pentru portalul Noi.md povestește Valentina Rojcovscaia, conducător artistic al STDM «Globus».

Ca din poveste …

– Valentina, povestiți-ne cum a început istoria teatrului muzical-dramatic «Globus»?

– În a.1988 în școala medie nr.37, unde învăța fiica mea Natașa (azi – liceul în numele lui N.V.Gogol) a fost organizat concursul «Vino, poveste!». Eu m-am angajat să lucrez cu copilașii la montarea unei piese teatralizate. Atunci, la primul spectacol « Колобок » – un Joc-bufonerie cu elevii de 6 ani din clasa 1 «А» , nici nu-mi închipuiam că așa se va naște teatrul muzical-dramatic pentru copii «Globus». O circumstanță fericită a fost și faptul, că diriginta clasei 1 «А» era înțeleapta, buna și talentata Nadejda Fiodorovna Gradescova.


– De cît timp a avut nevoie «Globus», pentru a-și «lua zborul» în creație?

– Teatrul s-a impus din prima. Chiar în anul următor, 1989, la deschiderea Fondului Slav, noi am prezentat spectacolul bazat pe folclorul rus «Урок русской словесности». În a.1990 la deschiderea primei ediții Maslenitsa, care a avut loc la EREN, noi am salutat publicul cu spectacolul folcloric «Колобок», un Joc-bufonerie. De atunci am devenit membri ai Centrului rus de știință și cultură, și activiști ai Fondului slav. Teatrul nostru a participa la multe evenimente organizate de CRȘC în RM și de Fondul slav: Maslenitsa, saloane literare, concerte, festivaluri teatrale de creație a copiilor «Дерзайте, ребята!». Pe parcursul multor ani, împreună cu conducătorii CRȘC Alla Corchina și Dmitrii Nicolaev, am organizat Balul rusesc, moderat de copiii din teatrul nostru.

Formarea repertoriului

– Treptat teatrul se completa cu spectacole. Am auzit că au existat spectacole și în limba engleză.

– În a.1992 cel mai important eveniment al teatrului a fost spectacolul lui Evghenii Șvarț «Снежная королева», filmat de Televiziunea Națională pentru emisiunea «Русский дом», de regizorii Alla Șalimova și Galina Sveatchina.

În vara lui 1993, cu participarea pedagogilor din Anglia, a fost montat și jucat cu succes în engleză spectacolul «Scufița roșie» pe motivele poveștii lui Charles Perrault. Ulterior, am filmat la TV cu copiii trei emisiuni-pilot «Этот странный английский» – un proiect de autor al Tatianei Durmanova, care propunea copiilor-spectatori să studieze engleza în formă de jocuri.

Copiii noștri participau la emisiuni radiofonice, deschideau și moderau emisiunea «Пирамида» cu regizoarea Ludmila Alexei, scriau recenzii la spectacolele vizionate, comunicau cu actori și regizori, studiau teatrul din interior. Faptul că au cunoscut persoane foarte interesante de diferite profesii le-a format o percepție rafinată, o concepție vastă despre lume și o cultură de spectatori.

În iunie, 1994 teatrul devine laureat al Festivalului II internațional de creație a copiilor «Золотая рыбка» în or. Sevastopol. Pentru el am pregătit spectacolul «Час потехи» (jocuri rușinoase), care a crescut din micul spectacol «Урок русской словесности».

Împreună cu școala muzicală nr.5 (care azi poartă numele lui E.Doga) și deosebit de talentata Larisa Calinovscaia, am creat salonul muzical-teatralizat pentru copii și maturi: «Чайковский и дети», «Сердце поэта» – consacrate creației lui E.Grig și H.K.Andersen, «Возвышенное и земное» – consacrat creației lui V.A.Mozart, și altele, în care copiii interpretau și la instrumente muzicale, dar și ca actori. Drept decor serveau tablourile pictorilor renumiți.

În a.1995 cel mai important și emoționant eveniment în viața teatrului a fost montarea spectacolului «Слово о Есенине», după piesa dramaturgului Vadim Rojcovschii. Premiera s-a jucat la 24 septembrie, în cadrul festivităților consacrate centenarului de la nașterea marelui poet rus, organizate de CRȘC și Fondul slav. Spectacolul s-a bucurat de o rezonanță enormă în mass-media și în mediul de creație.

– Cu timpul, popularitatea teatrului creștea, el devenea membru cu drepturi depline al organizațiilor internaționale de profil, apăreau noi proiecte de dezvoltare…

– Viața teatrului «Globus» este o permanentă căutare. Aici a fost deschis Studioul de artă «Солнышко», în care își găsesc ocupație copii de la trei ani în sus. Pedagogi cu experiență le predau bazele măiestriei actoricești și vorbirea scenică, gramatica fanteziei, arte plastice și aplicate; copiii studiază literatura, compun versuri, istorioare, povești, ghicitori; studiază istoria și teoria muzicii, a teatrului și a cinematografiei; își dezvoltă vorbirea și logica, se pregătesc pentru școală – studiază engleza și moldoveneasca. Mai facem și filme. Nici pe departe nu este lista completă a ocupațiilor, căci studioul nostru crește și se dezvoltă mereu.

În a.1992 noi am intrat în componența Asociației internaționale a teatrelor în care joacă copii, condusă de Serghei Zinovievici Cazarnovschii, care a creat la Moscova școala unică «Класс-центр». În a. 2002 noi am devenit Uniunea teatrală a copiilor Moldovei «Globus», care a atras reprezentanți din diverse profesii de crație.

În toamna lui 2010 și-a început activitatea teatrul video experimental pentru copii, din care ulterior a crescut proiectul «Детская киностудия авторского кино «Globus» – conducător artistic și regizor Stepan Rojcovschii (absolvent al Cursurilor superioare de regie de cinema din or. Moscova – atelierul lui V.Menișov. ). Copii mici și de vîrstă medie se ocupă aici în cadrul programului «Я актёр – я режиссёр – я сценарист – я звукооператор – я монтажёр».

În a. 2017 am deschis alte două direcții care activează conform programului de autor. Prima – MusicEnglish Club – studierea limbii engleze prin muzică și studierea muzicii în limba engleză conform metodologiei unice ArtWay. Cursul este condus de Natalia Rojcovscaia - compozitoare, regizoare de sunet, traducătoare din engleză, pedagog. A doua - «Лаборатория психологии и естествознания», care permite copiilor să cunoască știința despre fenomenele și legile naturii, și faptul că omul este parte integrantă a acestei lumi. Cursul este condus de Aliona Veaceslavovna Scubacevscaia, psiholog-practician, specialist în psihologia copilului și a familiei.

Limba engleză prin muzică

– Prin ce este unică metoda studierii englezei prin muzică ?

– Metodologia ArtWay, elaborată expres de Natalia Rojcovscaia se bazează pe legile fizice firești, de aceea cu ajutorul ei poți ușor, repede și cu plăcere învăța să vorbești corect limba engleză, ceea ce a fost posibil grație muzicii.

Natalia lucrează prin intermediul lecțiilor de canto, jocurilor muzicale, audierea materialului de studii, analiza intonațională și ritmică a vorbirii (a melodicității și ritmicii ei, manifestate strălucit în muzică), improvizaților creative cu întreaga componentă gramatică a limbii, compunerea rimelor, a versurilor, a textelor pentru piese muzicale, bazate pe un lexic bogat, care este memorizat momentan în această formă, prin mișcări dansante și multe –multe alte lucruri, grație cărora copilul însușește instantaneu o limbă nouă.

– Să înțeleg că muzica îl descătușează pe copil?

– Într-o atmosferă liberă de creație copilul scapă de frică, de jenă, de rostirea rigidă a limbii studiate. Iar componenta muzicală a cursului îi va permite să acumuleze rapid un vocabular bogat, îi va fixa din start rostirea corectă, îl va ajuta să înainteze în complexitatea limbii engleze. Astfel, omul cunoaște limba din interior, dat fiind că el este foarte muzical. Dacă ascultăm atent o limbă necunoscută, fără a cunoaște traducerea exactă, resimțim vibrațiile, intonația, ritmica, tempoul și putem înțelege și transmite sensul celor spuse. Poate, ați avut clipe în care ați memorat inconștient o piesă auzită la radio, care ulterior a tot revenit , a răsunat în minte indiferent de voința Dvs. … Trebuie să observați că versurile nu se memorizează cu de la sine putere… Dar odată cu muzica informația pătrunde în memoria de lungă durată și este scoasă liber de acolo în orice clipă. Iată ce influență are asupra noastră muzica.

Așa că grație metodologiei ArtWay, copiii noștri rapid și fără mari eforturi încep să folosească expresiile interpretate în timpul lecției, înțeleg și însușesc ușor gramatica predată în formă figurativ-muzicală, iar numeroasele verbe neregulate «rebele» își ocupă locul în memoria lor prin rime, ritm și stilurile muzicale preferate.

– În ce măsură acest program corespunde cerințelor europene, sau poate diferă de ele?

– Programul corespunde cerințelor europene standard, dar grație componentei muzicale timpul de studiere a fiecărui nivel este redus, practic, de două ori. Cursul cuprinde patru deprinderi lingvistice de bază: audierea (percepția și înțelegerea limbii la auz), citirea, vorbirea și scrierea corectă și liberă.

Dar principalul element care deosebește cursul nostru de metodologiile occidentale este următorul: ArtWay desfășoară studierea pe calea cea mai exactă și umanistă, arată întreaga diversitate culturală a planetei noastre , formează un impuls creativ, motivează noi realizări creative. Programul include teme interesante din domeniul artelor, literaturii, fiecare poate interacționa cu mințile geniale ale omenirii, cunoaște lumea prin frumos și veșnic, primi îndrumări morale corecte și obține adevărate valori.

Direcția a arătat-o Shakespeare

– Care este numărul copiilor trecuți prin «Globus» în cele trei decenii și mai bine?

– Nimeni nu și-a propus să calculeze cifra exactă a discipolilor noștri, dar pot presupune că în mai bine de 30 de ani de existență a studioului și teatrului «Globus» au fost educați aici peste 10 mii de copii.

– De ce teatrul are denumirea «Globus», care este sensul acestei noțiuni? Și pe emblemă vedem o parte a globului în formă de velă…

– Pare straniu, dar ține de dramaturgul, poetul și scriitorul William Shakespeare. El a fost regizorul propriului teatru «Globus», iar pentru actori avea o recomandare veselă – jocul lor trebuie să includă «emoție, mișcare, zgomot ». Citind-o, am înțeles că acești termeni îi caracterizează perfect pe copii.

Alegerea denumirii a mai fost influențată de o istorie uimitoare, care la fel ține de teatrul lui Shakespeare. Din materialele găsite de mine rezultă, că renumitul teatru shakespearian «Globus» a fost creat în a. 1599 în Anglia, pe malul de sud al Tamisei. În el juca și scria pentru el piese însuși marele dramaturg. Popularitatea acestui teatru era enormă. Dar în a.1616 interesul spectatorilor a început să scadă neașteptat. Era pentru că pe malul nordic al Tamisei a apărut un teatru nou – «Porters-hall» al unui oarecare F.Rozerter, și acolo erau puse în scenă cu mult succes piesele lui Shakespeare! Revoltat că piesele lui se joacă într-un alt teatru, maestrul a mers acolo. Dar supărarea lui s-a spulberat imediat după ce a văzut jocul actorilor. Acesta era strălucit. Iar actorii erau… copii.

Logoul nostru simbolizează împăcarea și recunoașterea talentului și a creației copiilor de către teatrul matur shakespearian. Iar vela ne arată direcția: «Unei nave mari – navigație mare».

Copii și părinți în lumea teatrului și filmului

– Ce măsuri organizați pentru discipoli și părinții lor pe parcursul anului ?

– Pe parcursul anului organizăm pentru copii și părinți Ziua internațională a muzicii, ziua familiei, expoziții, improvizări teatralizate, spectacole de anul nou și multe altele. În mai, în cadrul Festivalului republican de creație a copiilor «Дерзайте, ребята!», organizat de Centrul rus de știință și cultură, noi deschidem festivalul nostru teatral, foarte vesel, fermecat, la care participă și copiii, și părinții lor: «Я вхожу в мир театра!», «Добро пожаловать в детство!», «Чудетство», «Волшебство детского театра», «Как мамы и папы в детей превращались» и др.

Odată cu apariția studioului filmului de autor, din a. 2014 festivalul teatral a început să sune altfel, a devenit Festivalul de teatru și film «Мир глазами детей», în cadrul căruia copiii întotdeauna își așteaptă nerăbdători premierele de film și ”Prezentarea cărții de autor pentru copii ».

– Copiii scriu cărți, în baza cărora ulterior filmează pelicule cinematografice ?

– Copiii noștri au creat multe cărți. Creația lor literară stă apoi la baza dramaturgiei multor înscenări, a scenariilor de filme și desene animate. A fost creat studioul filmului de autor pentru copii, unde copiii de 7-10 ani de la studioul «Солнышко» filmează pelicule artistice, în care ei înșiși interpretează roluri, fac filme în desen animat. Studioul are destule lucrări – peliculele «Зазеркалье», «Приключение в дополнительной реальности», «Магия кино», «Этюды», desenele animate «2018 год: Космическая Одиссея» (aproape Stanley Kubrick) și altele. Lucrările cinematografice ale copiilor povestesc despre creația lor, despre credința în minuni, despre prietenie și că e interesant să fii Vrăjitor.

Cele mai bune lucrări participă la festivalurile internaționale de film. La 25 mai, 2019 la Centrul rus de știință și cultură a avut loc Festivalul republican de film, care a devenit un eveniment important în viața copiilor și maturilor. Pe unii i-a inspirat să creeze filme, pentru alții a devenit o sursă de descoperiri și idei noi. Festivalul a unit în jurul său persoane de creație de diferite vîrste, noi am aflat nume noi, au apărut steluțe noi. Dacă nu era pandemia și restricțiile epidemiologice, acest for ar fi cunoscut o dezvoltare continuă. Sperăm că în scurt timp pandemia va ceda și noi vom reveni la vechiul regim de lucru.

– Teatrul activează și vara?

– Vara lucrăm în iunie, atunci copiii încep practica teatrală «Весёлыми тропинками лета!». În parcuri, Grădina Botanică, dendrariu și la menajerie copiii învață să admire natura, să contemple natura vie, animalele, își dezvoltă fantezia, învață să audă lumea înconjurătoare și să fie atenți cu ea; la lecțiile de muzică cunosc muzica prin intermediul naturii, cunosc cele mai bune exemple ale clasicii mondiale; fac studii de creație, desenează, repetă spectacolele. Toate au loc cu expoziții, concerte improvizate, aventuri și căutarea comorilor, cu ștafete și competiții amuzante. La dendrariu, într-o cutie mare de nisip, un regizor și un psiholog organizează pentru copii și părinții lor treninguri integrate – în cadrul proiectului «Детство и родительство». Și desigur, iarăși filmăm. În iulie și august și noi, și copiii, avem vacanță, că doar și colectivul pedagogic are nevoie de odihnă pentru ca să înceapă noul an de studii cu forțe noi.

– Cum află maturii, care își aduc odraslele la Dvs., despre teatru și despre studio?

– Putem fi contactați pe rețele sociale, prin grupul Uniunii teatrale a copiilor din Moldova, la numerele de contact de pe site-ul «Globus» - ului, și desigur pe pagina mea personală de Facebook. Pe aceste trei platforme eu mereu plasez informații despre activitatea studioului, a teatrului. Ne facem cunoscuți și prin diverse evenimente la care participăm. Povestesc despre noi și persoanele, copiii cărora ne-au frecventat. Republica Moldova este o țară mică, aici noutățile se împrăștie rapid. În cei 33 de existență, despre «Globus» a aflat multă lume: cineva a fost discipolul nostru, cineva și-a adus la noi copiii sau nepoții, le-a plăcut, și acum transmit informația despre noi din gură în gură.

Lidia Ceban

Recomandă:

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Intrarea în cafenele și restaurante ar putea fi permisă doar pentru cei testați sau vaccinați anti COVID-19. Care vor fi consecințele?
🔽🔽