TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

MAI multeminimizează

Portul discordiei-Giurgiulești: BERD este implicată în litigiu

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) va contesta administrarea silită a activelor Danube Logistics.

Banca a spus într-o declarație că de la înființarea sa operatorul Portului Liber Internațional Giurgiulești este un client al BERD, transmite logos.press.md

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) intenționează să lupte împotriva deciziei de instituire a administrării silite a activelor Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești din Moldova.

"Banca este profund îngrijorată de decizia unui executor judecătoresc la Chișinău din 25 februarie 2021 și va continua să-și protejeze drepturile în calitate de creditor prioritar garantat", se arată în declarație.

BERD este în prezent cel mai mare creditor al Danube Logistics SRL, precum și principalul beneficiar economic al participației Danube Logistics Holding BV la Danube Logistics SRL.


BERD consideră că numirea unui administrator extern de către executorul judecătoresc constituie o ”imixtiune în funcționarea companiei, având un impact negativ direct asupra capacității sale de a continua operațiunile și de a-și rambursa datoriile”

"Acest lucru este contrar intereselor legitime ale BERD", se arată în document.

Separat, BERD s-a alăturat procedurilor în mai multe dosare judiciare axate pe capacitatea Danube Logistics SRL de a efectua plăți către compania-mamă, de a distribui dividende către compania-mamă și/sau de a vinde participațiunile sale.

”Niciunul dintre aceste cazuri nu se bazează pe pretenții împotriva Danube Logistics SRL sau capacitatea companiei de a gestiona afacerile sale de zi cu zi, ci ține de o pretenție personală a Bemol Retail SRL, o terță parte, către fostul director general al Bemol”, notează BERD.


La rândul său, Bemol Retail a emis un comunicat în care menționează că, în ultimii şapte ani, "opinia publică din Moldova a fost manipulată şi dezinformată referitor la starea reală a lucrurilor şi esenţa procedurilor" de la portul din Giurgiuleşti.

Potrivit documentului, în 2011, "abuzînd de încrederea sa, Thomas Moser şi-a însuşit în mod ilegal una dintre companiile care i-au fost încredinţate (Danube Logistics SRL - operatorul portului Giurgiuleşti), înregistrându-o pentru el pentru 344 de dolari".

”În 2019, Thomas Moser a fost găsit vinovat printr-o hotărâre definitivă a instanţei de fraude şi gestionarea deficitară a Bemol Retail. Ca parte a executării acestei decizii de recuperare a daunelor în favoarea companiei Bemol, cazul a fost transferat unui executor judecătoresc. Moser şi companiile sale au contestat deciziile executorului judecătoresc în Moldova şi Olanda şi au pierdut. Pentru a evita executarea hotărârii judecătoreşti, Thomas Moser a părăsit Moldova şi continuă să manipuleze opinia publică, recurgând la metodele sale obişnuite de protecţionism politic şi dezinformare", se arată în document.

Autorii săi subliniază că "apelurile la implicarea instituţiilor de stat în procedurile legale sunt contrare legilor statului de drept şi principiilor democraţiei".

Aceştia au asigurat că "încercările de manipulare şi atacurile nu-i vor opri şi au cerut lui Thomas Moser să "respecte Republica Moldova şi legile acesteia".

Autorii săi subliniază că " apelurile la implicarea instituțiilor statului în procesele judiciare contravin fundamentelor statului de drept și principiilor democrației."

Bemol Retail a dat asigurări că "încercările de manipulare și atacurile nu-i vor opri" și i-a cerut lui Thomas Moser să "stimeze Republica Moldova și să respecte legile sale".

Între timp, șeful administrației orașului ucrainean Reni, Igor Plehov, consideră că portul moldovenesc din Giurgiulești ar trebui să plătească chirie autorităților locale din Reni, deoarece el este construit pe teritoriul Ucrainei.

El a reamintit presei locale că cîndva teritoriul ucrainean pentru construcția portului a fost transmis statului vecin, dar "nu există dovezi documentare că autoritățile locale, prin deciziile lor, au legalizat transferul acestui teren în Moldova".

"Totul a fost făcut cu cea mai gravă încălcare a Constituției Ucrainei, care prevede că orice schimbare pe teritoriul țării poate avea loc numai în baza unui referendum național. Dar el nu a a vut loc. În consecință, potrivit Constituției, terenul de sub Portul Giurgiulești este teritoriul Ucrainei. Dacă s-a întîmplat așa că acesta a fost construit pe teritoriul Ucrainei, atunci cel puțin ar trebui să plătească pentru chiria terenului", crede primarul.

Reamintim că, în 1998, șefii de guvern din Republica Moldova și Ucraina au semnat un acord privind transmiterea către Ucraina a unei porțiuni de autostradă Odesa - Reni și terenul din apropierea satului Palanca, care trece prin teritoriul Republicii Moldova, în schimb, Moldova a primit 400 de metri pe malul rîului Dunăre, în apropierea satului Giurgiulești, cu dreptul de a construi un port.

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


MAI multe

Sondaj Toate

load