COVID-19 în MOLDOVA  Mai multe detalii

Cum să nimereşti la ”Lacul lebedelor”, fără a părăsi canapeaua

Cum să nimereşti la ”Lacul lebedelor”, fără a părăsi canapeaua

Viaţa în autoizolare poate părea mai puţin plictisitoare pentru cei care urmăresc online evenimentele culturale. „Grand Opera” din Paris şi „La Scala” din Milano, Teatrul Bolşoi şi Teatrul Mic din Moscova, precum şi numeroase alte teatre din lumea întreagă plasează pe internet cele mai bune spectacole şi concerte. Nu se lasă nici oamenii de cultură de la noi.

Clasicul este în afara spaţiului

Intensă încă mai ieri, viaţa culturală a capitalei moldoveneşti a încremenit. Au fost anulate concertele, spectacolele şi turneele, artiştii şi muzicienii au fost plasaţi în carantină. Dar înseamnă oare acest lucru că ei lenevesc? Deloc.

Printre primii s-a orientat în noile condiţii Teatrul Naţional De Operă Şi Balet „Maria Bieşu”. Din primele zile de carantină, la 17 martie, în regim online a avut loc Concertul de Gală al Festivalului Internaţional de Operă şi Balet ”Maria Bieşu”. Organizatorii lui au făcut public acest eveniment pe reţelele sociale.


Anume pe reţelele de socializare se desfăşoară în prezent întreaga activitate a teatrului de operă. Pe pagina de Facebook admiratorii genurilor de artă clasică pot viziona virtual cele mai bune spectacole şi concerte de gală, care s-au desfăşurat în diverse perioade pe scena Operei Naţionale. Zilnic, ele încep ca de obicei, la ora 19.00.

Repetiţii online şi înregistrarea operelor muzicale fac şi muzicienii Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici”. Iniţiator al acestui format creativ a fost dirijorul Mihail Agafiţa. În perioada carantinei el a înregistrat de la distanţă două piese. Una – cu artiştii Orchestrei Naţionale Simfonice a Filarmonicii, alta – cu „Select Quartet”. Din spusele participanţilor la acest proiect inedit, munca le-a adus o enormă satisfacţie.

”Eu am nevoie de suflul spectatorilor”

Dar nu toţi maeştrii culturii pot accepta o asemenea metodă de a munci. Spre exemplu, muzicologul Irina Martîniuc, moderatoarea programelor iluministe ale Filarmonicii Naţionale, consideră că teatrele şi sălile de concerte nu pot trăi distanţat, fără scenă şi spectatori. ”E foarte bine că există formatul online. Totuşi, nu putem spune că această activitate are o valoare reală, - şi-a exprimat ea opinia pentru site-ul Noi.md. – Eu, desigur, cuget asupra faptului ce va fi mai departe, ce forme noi de activitate trebuie să găsesc. Ar putea fi lecţii online de istorie a muzicii, în care să vorbim despre compozitori, genuri şi curente muzicale. Însă mie, sincer vorbind, nu mi-ar fi interesant să o fac. Eu am nevoie de legătura reciprocă, de ochii spectatorilor, de suflul lor, de atmosfera sălii pline. Iată de ce eu, dacă şi voi continua activitatea, o voi face numai „pe viu”.

Irina Maretîniuc ne-a relatat că în prezent lucrează la următorul ciclu de lecţii: ”Este vorba despre Eros şi Tanatos. Dragoste şi Moarte. Observaţi că în momentele critice mereu se acutizează setea de viaţă a oamenilor, dorinţa de a prelungi viaţa. Deci, sporeşte atracţia pentru dragoste şi frumuseţe. Să ne amintim doar de „Lacrimoza” lui Mozart – s-ar părea, cea mai tragică muzică din toate, dar atît de senzuală! Nu cunoaştem durata actualei situaţii, nu ştim dacă ni se va permite să adunăm săli arhipline. De aceea mă gîndesc cum am putea organiza serate muzicale în format mic. Pentru 20-30 persoane, cu respectarea distanţei sociale. Ceva de genul saloanelor literar-muzicale, un fel de club. Am certitudinea că după carantină oamenii vor fi însetaţi de artă, de frumos. Aşa că nu vor fi probleme de conţinut sau interpretare. Trebuie doar să găsim o sală potrivită şi un sponsor”.

Jubileul nu a fost anulat

Ca şi colegii lor din alte teatre, pe reţelele sociale, pe pagina de Facebook menţin legătura cu spectatorii şi angajaţii Teatrului Naţional „Mihai Eminescu”. Aici găseşti şi link-urile spectacolelor plasate pe youtube, şi relatări despre activităţile artiştilor, şi comentariile admiratorilor.

”Zilnic, la ora 18.00 noi ieşim cu un nou spectacol din repertoriul în curs, în total avem 37 de spectacole active, - a relatat pentru Noi.md conducătorul artistic al teatrului, Petru Hadîrcă. – Acest video este menţinut timp de 24 ore, după care urmează altă emisie în direct. Plus la toate, mai expunem şi înregistrări de arhivă, emisiuni televizate, consacrate teatrului nostru şi artiştilor noştri. Eu vin zilnic la teatru măcar pentru o jumărtate de oră, nu pot fără pereţii natali. Artiştii muncesc acasă – anume că muncesc, se pregătesc pentru noua stagiune şi pentru viitorul eveniment important. Anul viitor Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” va împlini 100 de ani! La 6 octombrie 1921 el și-a deschis ușile cu primul spectacol „Răzvan şi Vidra” de Bogdan Petriceicu-Haşdeu. Noi trebuie să venim către această dată cu proiecte noi şi interesante”.

”Să fie scurtă despărţirea!”

Teatrul dramatic rus „A.P.Cehov” a plasat pe site-ul său un anunţ special, care spune:”Prieteni, azi foaierul şi sala de spectacole au rămas pustii fără zîmbetele şi aplauzele Dvs, dar să nu fim trişti! Pentru a înfrumuseţa despărţirea noastră temporară, la 3 aprilie teatrul Cehov va ieşi în regim online. Am pregătit pentru Dvs. retrospectiva spectacolelor teatrului nostru”.

Zilnic pe canalul youtube – spectacole în acces liber. Operete, spectacole-poveşti pentru copii, comedii – cele mai reuşite lucrări ale noastre din ultimii ani. În plus – spectacolele jucate în scenă în deceniile trecute şi scoase apoi din repertoriu: din fericire, aceste înregistrări de arhivă s-au păstrat, mulţumiri actorului şi regizorului Ghenadie Boiarchin. Artiştii înşişi au vizionat cu interes aceste spectacole, dintre care cel mai vechi a fost „Bancrutul” lui Ostrovschii.

Directorul teatrului, Constantin Haret, a relatat pentru Noi.md, că pentru 9 mai – cu ocazia împlinirii a 75 ani de la Victoria în Marele Război pentru apărarea Patriei, - a fost anunţată premiera spectacolului ”А зори здесь тихие...” de B.Vasiliev, dar din cauza carantinei aceasta va fi transferată pentru o altă zi. În plus, alte două spectacole pregăteşte pentru scena mică actorul Daniel Munteanu, iar dacă carantina va mai dura, acestea vor fi plasate online.

”Zilele acestea teatrul nostru a avut o pierdere mare – a plecat din viaţă cel mai în vîrsă artist al nostru Mihail Ghejenco, care în august ar fi împlinit 100 de ani, - povesteşte Constantin Haret. – Un artist veritabil întotdeauna pleacă din viaţă de pe scenă, de aceea noi ne-am luat rămas bun de la el tot pe scenă. Cu regret, din cauza carantinei nu toţi au putut să i se închine pentru ultima dată...”.

Directorul teatrului ne asigură, că trupa se străduie să depăşească cu demnitate despărţirea de spectatori: unii învaţă rolurile, alţii acumulează noi impresii, vizionează filme bune şi înregistrări ale spectacolelor celor mai bune teatre ale lumii, citesc cărţi. Însă toţi ca unul îşi doresc să muncească asupra unor noi lucrări.

”Pentru a trăi, eu trebuie să muncesc”

Cu o chemare similară s-a adresat spectatorilor şi Teatrul dramatic de stat pentru tineret ”De pe strada Trandafirilor” (”С улицы Роз”) ”Iurii Harmelin”. ”Dragii noştri spectatori! Pentru voi, teatrul nostru îşi deschide din nou uşile în internet! În perioada epidemiei noi am decis să vă susţinem. Şi pentru ca această carantină să treacă interesant şi cognitiv, începem demonstrarea retro a spectacolelor teatrului nostru”.

Transmisiunea următorului spectacol are loc zilnic la ora 13.00. În plus, la cererea spectatorilor din ţările cu un alt fus orar, teatrul organizează vizionări repetate la ora 16.00. Tot acolo găsiţi adresările artiştilor notorii - A.Şişchi, A.Hlopotova, Ia. Gribinenco, E.Bognibov, N.Ermolaeva. Bognibov: „Una dintre metodele de ieşire din această situaţie este creaţia, în toate manifestările ei”. Ermolaeva: „ Ne este foarte dor de spectatorul nostru, de repetiţii, de Iurii Arcadievici, dar ştim că totul se va termina şi noi iarăşi ne vom revedea în teatrul nostru”.

Iar conducătorul artistic al teatrului, Iurii Harmelin, se află în prezent în Israel, unde a făcut un tratament şi a rămas „blocat” odată cu închiderea hotarelor şi anunţarea carantinei. De aceea suportă cu greu despărţirea de colectivul iubit.

”La noi toate-s ca la toţi, - a relatat Harmelin pentru site-ul Noi.md. – Oferim spectacole online. Eu muncesc aici cu scenografii asupra unor spectacole noi. Situaţia se complică prin faptul că noi de obicei vindem biletele cu două luni înainte. Cei care au cumpărat bilete electronice, îşi vor primi banii înapoi. Iar noi trebuie să întoarcem bani de unde nu-i avem. Noi cumpărăm pe ei ţesături, cherestea, rechizite. Acum e complicat. E dificil să plănuieşti stagiunea, turneele, festivalurile, festivalul nostru ”Молдфест.Рампа.Ру”, care tradiţional are loc în fiece toamnă. Muncim de la distanţă. Scenografii şi costumerii îmi expediază schiţele, noi coordonăm totul. Şi cu administraţia la fel. Artiştii învaţă textele noilor spectacole, pe care intenţionez să le pun în scenă. Pentru mine-s inacceptabile asemenea întreruperi... Pentru a trăi, eu trebuie să muncesc” –recunoaşte regizorul.

Îl alarmează nespus de mult situaţia cu trecerea în noul sediu, care din cauza carantinei şi a crizei, a fost transferată din nou pentru un termen nedeterminat.

”Nici nu ştiu ce să spun despre construcţia promisă. În aceste timpuri complicate... Însă eu nu mai pot aştepta... 43 de ani fără un acoperiş deasupra capului... Cei mai buni dintre artiştii mei primesc invitaţii de la teatrele din Rusia, Belarus, Ucraina... Mă nelinişteşte foarte mult acest lucru”.

”Spectacolele – un produs alterabil”

Sandu Grecu, conducător artistic, actor şi regizor al Teatrului Naţional ”Satiricus Ion Luca Caragiale” a relatat mass-mediei moldoveneşti că pagina din Facebook transmite spectacole online – trei pe săptămînă. Acum au loc repetiţii pentru „Revizorul” de N.Gogol. Premiera urma să aibă loc la 1 aprilie, însă carantina a făcut să fie transferată pentru o altă zi. Grecu consideră, că este foarte necesar ca spectacolele să fie înregistrate, iar „Satiricus Ion Luca Caragiale” o face în permanenţă.

”Căci spectacolul, cum spune marele regizor Andrei Goncearov, este un produs alterabil. De aceea fiecare trebuie înregistrat. Nu cum o fi, dar bine. Noi înregistrăm concomitent cu trei-patru camere video, urmează montarea profesionistă. De la 1993 încoace am creat o arhivă video a tuturor spectacolelor. Cu excepţia celor pe care nu le consideram importante pentru noi. Avem în arhivă peste 30 de spectacole, iar în repertoriu – 45 în total. Şi continuăm înregistrările video. Iată de ce pentru teatru nu a fost o problemă să treacă la varianta online”.

”Licurici” - în fiece casă!

”Licurici” – în fiece casă! Acum acesta este sloganul Teatrului Republican de păpuşi. Pe parcursul zilelor în care toată lumea stă acasă, noi vom plasa spectacolele noastre în reţea”, - se spune în adresarea către spectatori, plasată pe pagina de Facebook a teatrului. Angajaţii de la Licurici îşi invită spectatorii fideli, deşi virtuali, să se fotografieze cu copiii în timpul vizionării spectacolelor video, şi să le expedieze imaginile. Autorii celor mai interesante poze vor avea parte de o surpriză. Spectacolele sînt difuzate în emisie directă, în zilele de odihnă (sîmbătă – în limba rusă, duminică – în limba moldovenească), la ora 11.00 – aşa cum era înainte de carantină și cum va fi după ea, speră Vasile Bîrnă, directorul adjunct al teatrului.

”Avem cca 40 spectacole în repertoriu, aşa că înregistrări ne ajung pentru mult timp”, - ne-a asigurat Vasile Bîrnă.- Evident, menţinem mereu legătura cu conducătorii grupurilor, cunoaşteţi că noi avem două grupuri – una montează spectacole pentru copii în limba moldovenească, alta – în rusă. Nu facem repetiţii prin Skipe, dar pentru noua stagiune oricum ne pregătim”.

A pregătit Svetlana Derevscicova

Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load