Un angajat „MoldATSA” face dezvăluiri despre incidentul de pe Aeroportul Chișinău

Un angajat „MoldATSA” face dezvăluiri despre incidentul de pe Aeroportul Chișinău

Angajatul companiei „MoldATSA”, Eugen Sajin, care a făcut anterior și alte dezvăluiri despre problemele din sistemul aviatic, oferă detalii despre incidentul care s-a produs recent pe Aeroportul Internațional Chișinău, cînd un avion care decola risca să lovească niște camioane aflate la capătul pistei.


Eugen Sajin susține că problema se datorează sistemului cumpărat în anul 2015 de „MoldATSA”, care trebuie să monitorizeze circulația vehiculelor de pe suprafața de manevră (pistă de aterizare/decolare) și care nu ar arata de fapt pe radar unitățile de transport, pentru că acestea nu sînt dotate cu transpondere.


„Majoritatea mașinilor care deservesc pista și aeroportul, cum sînt aceste mașini de curățare a pistei de mare tonaj, sînt ale „Avia Invest” și pînă acum ele nu sînt echipate cu transpondere, care din auzite costă cîteva mii de euro. Să mă corecteze experții referitor la preț, dar ăsta e prețul vieții pasagerilor pe Aeroportul din Chișinău cu taxă de modernizare 9€, cu gard viu, ecran 3D și trecere subterană modernă”, se arată indignat Eugen Sajin.


Șefa serviciului de presă a aeroportului, Rodica Rusu, a confirmat că mașinile nu sînt dotate cu echipamentul de care vorbește Sajin, dar susține că acesta este un sistem suplimentar de securitate și nu este obligatoriu: „Controlorii de trafic sînt cei care autorizează intrarea sau ieșirea pe pistă a tuturor navelor și a mașinilor. După toată investigația, s-a arătat că a fost o eroare umană și s-a constatat că noi nu am avut nicio încălcare”.


Potrivit lui Eugen Sajin, sistemul instalat de „MoldATSA” în 2015 pentru supravegherea traficului aerian și vehiculelor de pe piste a costat aproape 1,8 milioane euro: „La ce bun s-a instalat acest sistem dacă nu s-a dus la capăt? După mine asta e spălare de bani. Ce instrumente are un controlor de trafic să monitorizeze traficul pe pistă? Hîrtie și pix? În secolul 21, serios?


Controlorul de trafic aerian mai dezvăluie că accesul pe pistă se face pe două frecvențe diferite, în loc de una singură, cum ar trebui să fie.


„Pentru avioane e o frecvență, pentru mașini e alta, aparte, în loc de o frecvență radio unică pe care mașinile și aeronavele să se audă între ele și să cunoască unde se află fiecare!”, a scris Sajin pe Facebook.


Astăzi, președintele Igor Dodon a convocat o ședință operativă în cadrul căreia a fost examinat incidentul de pe Aeroportul Internațional Chișinău. Șeful statului a dispus efectuarea unui control interinstituțional în vederea elaborării unui plan de măsuri eficiente pentru evitarea unor situații similare pe viitor, cu atragerea după necesitate a experților internaționali”.


 


Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load