Problema autorizațiilor. Strigătul disperat al unei moldovence: Se duce pe rîpă (DOC)

Problema autorizațiilor. Strigătul disperat al unei moldovence: Se duce pe rîpă (DOC)

,,Ramura se duce pe rîpă. La noi e catastrofă. Cer implicarea Guvernului, și chiar a Parlamentului”, este mesajul unei femei care luptă cu aurizațiile de export în Rusia.


Majoritatea camioanelor înmatriculate în Republica Moldova fac rute spre Rusia, tranzitînd prin  Ucraina, acesta fiind cel mai rapid și eficient traseu. 


,,Din 2005 eu duc vin îmbuteliat. La moment eu am camioanele mele care nu au autorizație cu Rusia și din acest motiv stau la parcare. Sînt nevoită că am contracte cu cei mai mari importatori de vinuri din Rusia și grafic de încărcări de la diferite fabrici de vin din Moldova, unde trebuie neapărat să încarc la timp și conform graficului.Eu am ajuns să închiriez camioane din România, Belorusia, de care doriți, numai ca să duc marfa, să fac față cerințelor contractului. Eu chiar mîine am să încarc marfa în camion din România, dar, ale mele stau acasă, la parcare, înepînd cu 16 octombrie. Nu merge vorba doar de compania mea, este vorba despre mai multe companii de transport. Avem un chat unde sîntem vreo 600 de oameni și iată sînt persoane la care camioanele se întorc sau urmează să se întoarcă să steie în garaj pentru că nu s-a rezolvat nimic. Din 1 octombrie pînă azi, cu camioanele mele am reușit să facem numai 10 curse spre Rusia. Comparativ, am încărcat 33 de camioane străine, pentru că nu am avut autorizații îndeajuns”, a povestit Silvia Vîntu pentru Noi.md.



D-na Vîntu ne-a spus că ea din data de 15 octombrie, știind că trebuie să fie ședința moldo-rusă, aștepta de la minister să i se spună careva informații: a avut loc sau nu, ce s-a discutat, ce s-a propus, care decizii au fost luate, sînt autorizații sau nu.


,,Sunînd la Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI), nu răspunde nimeni. Am sunat toată ziua.... Ridica receptorul doar secretara ministrului Brînzan, care ne confirma că doamna responsabilă este pe loc, dar cînd sunam - nu răspundea nimeni. În următoarea două zile aceeași situație s-a repetat. La Agenția Națională Transport Auto (ANTA) nu avea sens să apelez, că anul trecut ne-au explicat că ei doar oferă autorizațiile, nimic mai mult”, a precizat femeia. 


Pe data de 18 octombrie curent, a fost organizat un mic protest în Chișinău: ,,Eram gata și să blocăm drumurile. Asta a fost ca un răspuns pentru lipsa de răspunsuri. Despre aceasta am anunțat și angajații Ministerului Economiei și Infrastructurii. Ne-au promis că în 40 de minute primim un răspuns de la Secretarul de Stat (domeniul transporturilor) - Andrei Ciornîi... Nu a mai venit nimeni. 


Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Republica Moldova s-a implicat și ea cu o scrisoarea care au scris-o pe 16 octombrie, apoi pe 18 octombrie. Și abia pe data de 22 octombrie, au aflat că MEI s-a făcut interpelare la partea rusă, au scris scrisori, deși știau că pe 16 octombrie s-au terminat autorizațiile, după cum povestește femeia.


,, MEI nu a făcut nimic pînă nu au început a se revolta transportatorii. Apropo, fix aceeași situație se întîmplă și cu Ucraina. La 25 octombrie sărbătorim Ziua Transportatorului și a fost organizat un mic banchet. Domnul Ciornîi nu a vrut să se întîlnească cu noi. A spus să mă înscriu la primire la discuții cu el. Am pierdut o lună de zile. Eu am vrut public să îi adresez două întrebări, dar el a refuzat. De ce nu fac informațiile publice, să le plaseze pe pagina web a instituției, de ce să alergăm după el?”, se întreabă Silvia Vîntu.


Ea ne-a mai spus că ultimele 23 de autorizații au fost realizate la data de 16 octombrie.


,,Ministerul știa, și toți știau că astea-s ultimele. De asta și m-am indignat. Aceste 23 de autorizații nu se vînd la 23 de companii. Ele se vînd la cei care reușesc (1 autorizație se dă la 5 camioane). Colaboratorul nostru o dormit noaptea la ușa Agenției Naționale de Transport ca să reușească dimineața să ia măcar o autorizație. Noi am făcut o solicitare la Ministerul Economiei încă din luna august ca să fie schimbat regulamentul”.



Femeia spune că aceste autorizații nu se eliberează așa cum trebuie: ,,De exemplu: Eu am luat la companie 20 de camioane, 5 îs frigidere care pot să lucreze cu Rusia, dar 15 îs basculante (care lucrează doar pe teritoriul Moldovei), asta e exemplu. După regulamentul vechi eu puteam lua cîte 2 autorizații pentru fiecare camion, fără a conta că am frigider sau nu, că e basculant ori nu... Astfel, sînt companii care au luat două autorizații pentru basculantul care în vecii-vecilor nu pleacă în Rusia, dar, autorizația doar e luată. Dar restul, care lucrează cu Rusia - nu le ajunge.  Eu dacă lucrez cu Rusia eu o folosesc și nu-mi ajunge. Autorizația este de o singură intrare și ieșire din Rusia. Dar cei care nu lucrează cu Rusia își fac un fel de rezervă, apoi ori o vînd cu vreo 300-400 de euro, ori o ține așa ca rezervă ca să îi ajungă pînă la finele anului pentru cele 5 frigidere (exemplu de mai sus)... De asta noi și cerem schimbări în Regulamentul de repartizare a autorizațiilor de la ANTA. Eu nu fac cursa Ungaria și nu iau așa autorizație, deși am dreptul - conform regulamentului ANTA. Alte companii care nu au contracte cu Rusia, oricum iau autorizațiile, știind că este foarte mult de lucru începînd cu septembrie și pînă la sfîrșit de an. Asta, ca să le vîndă mai apoi cu un preț speculativ. Toate aceste manipulări sînt conform regulamentului actual al ANTA. Dacă este depășit termenul de întoarcere a autorizației adică mai mult de 90 de zile... ca să nu fie amendată compania pe un termen de 1 an de zile. Omul pleacă și dă un anunț în Monitorul Oficial precum că a pierdut autorizațiile (căci pedeapsa pentru pierderea autorizației este numai de 2 zile, nu de 1 an)”.


Menționăm că în 2017 s-a venit cu această schimbare privind autorizațiile de export.  


,,S-au gîndit cum să mai facă bani, așa că Moldova a venit cu inițiativă către Rusia, ca să introducă autorizații. Heii, dar rușii sigur că au fost de acord. În 2017 noi am primit 35.000 de autorizație, și sigur că asta a fost bine. Rusia a monitorizat cîte autorizații se folosesc, astfel, în 2018 Moldova a primit 18.000 de autorizații. Și în 2018 tot au fost probleme, dar nu chiar așa. Și problema e că regulamentul ANTA permitea ca fiecare basculantă care nu are atribuție cu Rusia, să poată primi autorizație”, se arată extrem de nemulțumită Silvia Vîntu.


,,Eu cred că de exemplu dacă o companie lucrează cu Europa sau pe piața locală, atunci trebuie să interzică la aceste companii să își ia autorizație cu Rusia. El nu are nevoie, dar o ia și nu o folosește. ANTA foarte simplu poate controla situația”, a propus femeia.



Menționăm că, Federația Rusă a oferit, pentru anul 2019, doar 15.000 de autorizații de export pentru transportatorii din Moldova.


Cota de autorizații de export în Federația Rusă este negociată anual între Republica Moldova și Federația Rusă, în cadrul ședințelor Comisiilor mixte din domeniu, iar schimbul de autorizații este realizat de regulă la începutul fiecărui an.


Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load