Preziceri: Soarele se va transforma într-un cristal

10 ian. 2019,, 17:10   Ştiinţă şi IT

Un grup internațional de astrofizicieni din Statele Unite, Marea Britanie și Canada a descoperit că, în timp, în nucleul piticului alb, în care se va transforma Soarele spre sfîrșitul vieții sale, va începe procesul de cristalizare a ionilor de carbon și a oxigenului.

Acest proces va degaja o cantitate semnificativă de căldură și va opri răcirea stelei pentru o perioadă de un miliard de ani. Articolul cercetătorilor este publicată in revista Nature.

Piticii albi reprezintă etapa finală a evoluției stelelor de consecutivitate principală, din categoria cărora face parte şi Soarele. Densitatea substanței din nucleul piticului alb este de aproximativ zece milioane de grame pe centimetru cub.

La astfel de valori extreme, membranele electronice ale atomilor sînt distruse, iar materia reprezintă o plasmă din electroni și nuclee. Principiul Pauli nu admite ca doi electroni cu același spin axial să ocupe o singură stare cuantică, ceea ce creează o barieră pentru comprimarea ulterioară a stelei. Astfel, colapsul gravitațional este împiedicat de presiunea gazului de electroni degenerat.

Se crede că la răcirea piticilor albi, la un moment dat în nucleu începe să se dezvolte cristalizarea ionilor. Termenul declanșării acestui proces depinde de masa stelei, adică în cazul piticilor albi mai masivi cristalizarea se dezvoltă mai devreme.