Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Topală cere să fie audiat în cadrul anchetei CFM

24 feb. 2021,, 14:02   Societate
2435 0

Fostul președinte al Căii Ferate de Moldova, Iurie Topală a adresat o scrisoare deschisă către șefa statului, Maia Sandu, prin care cere inițierea unei anchete privind situația de la CFM

”Stimaţi Demnitari, deşi am plecat în 2019 din funcţia de director general al CFM, sînt rugat sistematic de către colectivul CFM să iau atitudine cu privire la starea precară financiară a întreprinderii. Oamenii sînt disperaţi şi profund dezamăgiţi de inacţiunea autorităţilor faţă de dezmăţul care se petrece în prezent la întreprindere. Majoritatea lor se tem să vorbească despre incompetenţa actualei echipe manageriale a CFM, pentru a nu fi persecutaţi. Mă simt obligat, la rugămintea muncitorilor CFM, să Vă sesizez cu referire la următoarele.

În una din postările mele anterioare am atras atenţia asupra faptului că ex-preşedintele ţării minte atunci cînd spune că la mijlocul anului 2019 ar fi existat restanţe salariale faţă de angajaţii CFM şi am adus dovezi că în 2019 angajaţii CFM primeau salariile la zi, fără întîrzieri, iar restanţe la plată nu se înregistrau. Minciunile exponenţilor PSRM nu s-au oprit aici, iar actualul director interimar al CFM – Adrian ONCEANU, răspunzînd la întrebarea muncitorilor nodului feroviar Ocniţa unde sînt salariile, acesta a răspuns – întrebaţi-l pe Topala. Acest răspuns este plin de cinism şi obrăznicie şi denotă, pe lîngă lipsa de respect, o atitudine de dispreţ faţă de muncitorii CFM. Vreau să atrag atenţia că eu am răspuns unde sînt salariile atunci cînd activam şi nu doar că le-am răspuns dar le şi achitam, lichidînd şi restanţa înregistrată în 2015. Negarea oricărei responsabilităţi în administrarea treburilor CFM reflectă intenţia actualei conduceri de a falimenta întreprinderea şi de a da vina pe predecesori. Ştiu că nu le va reuşi să o falimenteze atît timp cît derulează ancheta parlamentară şi mai cu seamă dacă va fi demarată şi o anchetă a Preşedinţiei. Nu le va reuşi nici să dea vina pe predecesori pentru că rezultatele financiare nu pot fi manipulate, iar eu le voi face publice ori de cîte ori va fi nevoie”, scrie Topală.

Totodată, potrivit acestuia, atunci cînd el exercita funcţia de conducător al CFM, acesta sesiza cu regularitate autorităţile despre orice posibile riscuri care ar periclita buna desfăşurare a activităţii economice a CFM.

”De multe ori eram criticat, dar acceptam critica pentru că eram conducător, iar un conducător trebuie să-şi asume atît realizările cît şi eşecurile. Indolenţa actualei conduceri a CFM nu se limitează doar la pasarea responsabilităţii pe predecesori, ei merg mai departe şi î-şi arogă realizările mele. Au spus că ei au cumpărat locomotive, deşi contractul de achiziţie l-am încheiat eu după ani de realizare a precondiţiilor finanţatorului, au spus că vor repara capital infrastructura feroviară, deşi nu au cumpărat nici o traversă în aproape 2 ani, pe cînd eu efectuam lucrări de întreţinere a căii ferate în vederea ridicării restricţiilor de circulaţie şi lista poate continua.


Cînd am venit la CFM în 2015, datoria totală a CFM era de aproape 700 mil lei, iar cînd am plecat în 2019, datoria totală a întreprinderii era de cca 300 mil lei, fiind redusă cu aproape 400 mil lei. Astăzi CFM înregistrează o datorie totală de cca 500 mil lei. Această creştere fulminantă a datoriei este cauzată strict de către actuala conducere fie de incompetenţa lor fie de rea-intenţia lor, sper ca deputaţii din Comisia de anchetă să elucideze aceste circumstanţe”, mai spune fostul șef de la CFM.

În concluzia scrisorii, acesta roagă Comisia Parlamentară de anchetă următoarele:

1. Să mă citeze pentru a oferi informaţii veridice privind situaţia reală a întreprinderii la data plecării mele din funcţia de director;

2. Să facă publice informaţiile privind evoluţia datoriei CFM începînd cu 2010 pînă în 2021, cu reflectarea datoriilor: salarială; comercială şi credite bancare;

3. Efectuarea de urgenţă a unei evaluări a actualei echipe de „manageri” a CFM în scopul elucidării competenţelor lor profesionale, pentru a preveni falimentarea întreprinderii din cauza incompetenţei lor;

4. Adresarea de urgenţă către fondatorul CFM – Agenţia Proprietăţii Publice şi către Ministerul Economiei şi al Infrastructurii pentru realizarea unui plan de măsuri anti-criză la CFM.

Totodată, Topală, roagă Preşedintele Republicii Moldova, să dispună efectuarea de către Preşedinţie a propriei anchete asupra situaţiei la Calea Ferată din Moldova în scopul prevenirii falimentului şi întreprinderii de măsuri urgente pentru salvarea întreprinderii și să îl audieze pentru a oferi informaţii veridice privind situaţia reală a întreprinderii la data plecării sale din funcţia de director şi pentru a propune soluţii imediate de depăşire a crizei.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?