Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

BNM, despre comisioanele în cazul operațiunilor cu cardurile bancare

19 mar. 2020,, 18:44   Economie
3061 0

Titularilor de card bancar li se aplică comisioane doar cînd are loc o conversie monetară la achitarea cu cardul sau, în unele cazuri, pentru retragerile de numerar.

Suplimentar, beneficiarii plății nu au dreptul să perceapă comision de la titularul cardului pentru achitarea cu acest instrument de plată. Precizarea se conține într-un răspuns al Băncii Naționale a Moldovei pentru Agenția de presă IPN.

Potrivit BNM, pentru emiterea și întreținerea unui card pot exista și alte tarife care nu sînt legate de operațiuni. Tarifele aplicate de către prestatorii de servicii de plată nu fac obiect al plafonării prin reglementări, acestea fiind dictate de piață. Toate aceste tarife se pun, în mod obligatoriu, la dispoziția titularului cardului într-o formă ușor accesibilă și în strictă conformitate cu cerințele legale.

În cazul în care acest lucru nu se face, consumatorii sînt îndemnați să se adreseze în mod oficial către conducerea prestatorului de servicii de plată. Acesta este obligat să ofere un răspuns în cel mult 15 zile. Dacă problema nu se soluționează amiabil, consumatorul se poate adresa la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

Prestatorii de servicii de plată pot să aplice comisioane diferite în funcție de tipul cardului utilizat pentru achitare, originea acestuia și, nu în ultimul rînd, în funcție de prestatorul emitent al cardului, pe motiv că toate aceste aspecte generează cheltuieli diferite pentru prestator. Aceste comisioane nu se răsfrîng asupra titularilor cardurilor.


Comisionul de acceptare a plății aplicat beneficiarului plății este un comision complex format din mai multe subcomponente, printre care se enumeră și comisionul interbancar. În cazul în care prestatorul emitent al cardului este altul decît cel care acceptă operațiunea de plată prin card, atunci o parte din comision (comisionul interbancar) este repartizat și prestatorului care a emis cardul. Potrivit BNM, acest lucru vine să promoveze în egală măsură activitatea de emitere a cardurilor și activitatea de prestare a serviciilor de acceptare a cardurilor de plată.

BNM menționează că, în unele situații, mărimea comisioanelor pot determina comercianții sau furnizorii de servicii să renunțe la opțiunea de a accepta plăți cu cardul, dacă legislația nu îi obligă.

Banca Națională menționează că, în luna iunie 2019, Comitetului Executiv al Băncii Naționale a aprobat o hotărîre ce vizează inclusiv plafonări ale anumitor comisioane percepute de către prestatorii de servicii de plată în cadrul operațiunilor de plată electronice. Astfel, a fost stabilit plafonul de 0,5% la comisioanele percepute pentru acceptarea cardului ca instrument de plată, în scopul promovării plăților fără numerar cu destinație în bugetul public. Aceste comisioane de acceptare a instrumentelor de plată sînt puse în seama beneficiarului plății: comerciant, furnizor, iar în cazul particular vizat în hotărîre, comisionul este pus în seama statului.

Prin aceeași hotărîre a Comitetului executiv al BNM, au fost setate plafoane pentru tarifele percepute de către prestatorii de servicii de plată de la utilizatori pentru ordinele de plată transmise de către aceștia în mod electronic către prestatorul de servicii de plată, cu executarea acestui ordin de plată prin utilizarea Sistemului Automatizat de Plăți Interbancare (SAPI). Tarifele sînt în mărime de pînă la 3,5 lei pentru procesarea unui ordin de plată în regim obișnuit pentru o sumă de pînă la 50 mii lei și de pînă la 20 lei pentru procesarea unui ordin de plată în regim urgent sau a cărui sumă depășește 50 de mii lei. BNM consideră că acest fapt va reduce povara comisionării excesive a utilizatorilor și va impulsiona promovarea inovațiilor în materie de plăți electronice.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?