X 
Criza energetică stiri: 1543
Cutremure stiri: 271
Preşedintele stiri: 3385

«Dosarul privind concesiunea»: cine administrează Aeroportul Chișinău?

11 aug. 10:00   Analitică
6450 0

Zilele trecute Curtea de Arbitraj de la Stockholm a respins pretenția concesionarei Aeroportului Chișinău și a obligat compania să ramburseze toate cheltuielile suportate de stat pentru participarea la acest proces.

În același timp, în august se fac șase luni din ziua în care guvernul a preluat, în condițiile stării de urgență, prelungite recent pînă la 8 octombrie, administrarea aeroportului. În acest context, mulți comentatori se miră de ce tac autoritățile, care în această perioadă nu au oferit informații despre măsurile luate și despre aceea cum concesionara a administrat aeroportul în toți acești ani.

Așteptăm o deschidere mai mare de la autorități, dar și activizarea eforturilor pentru returnarea aeroportului în proprietatea statului. În același timp, de la organele de drept așteptăm progrese în investigarea circumstanțelor tranzacției și tragerea la răspundere a celor care, ocolind legea, au contribuit la încheierea ei și la tăinuirea fărădelegilor.

Arbitrajul a pronunțat verdictul

Recent, a devenit cunoscut faptul, că Moldova a obținut cîștig de cauză în dosarul inițiat de Komaksavia Airport Invest (fondatoarea companiei-concesionare Avia Invest). În rezultat, Komaksavia a fost obligată să compenseze statului costurile procesului de arbitraj, care au fost alocate din fondul de rezervă al guvernului. Cel puțin, așa vede situația ministrul justiției Serghei Litvinenco,care a plasat un comentariu pe pagina sa de pe o rețea socială.


Potrivit lui, pe 3 august Curtea de Arbitraj a Camerei de comerț din Stockholm a respins cererea depusă de Komaksavia Airport Invest Ltd împotriva RM. În același timp, scrie Litvinenco, Curtea a acordat Moldovei suma de 216 678,75 mii de euro drept compensare a cheltuielilor suportate în procedura de arbitraj. «Solicitările reclamantei au fost respinse, instanța a stabilit că Komaksavia nu a investit în activele Aeroportului Internațional Chișinău. Dimpotrivă, Komaksavia a fost obligată să achite cheltuielile Moldovei, scutind-o pe aceasta de achitarea taxelor de arbitraj în mările de 422,5 mii de euro,atribuite Komaksavia», - a scris ministrul.

Compania Komaksavia Airport Invest nu este de acord cu această interpretare a problemei și susține că este vorba despre o decizie procedurală de respingere a cererii, care este una intermediară și va fi atacată în instanța superioară din Suedia. «Curtea de arbitraj din Stockholm nu a examinat esența litigiului, ci doar aspectele de procedură privind admisibilitatea unei cereri de examinare în temeiul convenției privind protecția reciprocă a investițiilor între Moldova și Cipru», - se spune în declarația ei.

Komaksavia a acuzat Ministerul justiției de distribuire a informațiilor neveridice și manipulare a opiniei publice, și a menționat că «își va continua apărarea și în alte tribunale internaționale ». Drept un argument în favoarea sa, compania menționează că «investițiile au fost confirmate de procesul verbal al comisiei de stat pentru monitorizarea concesiunării, care are putere juridică și în prezent ».

De altfel, unii experți au amintit în acest context că activitatea acestei comisii a fost criticată în mod repetat, inclusiv de organele de control. În opinia lui Marian Lupu, șeful Curții de Conturi, comisia a fost ineficientă și a elaborat un singur raport anual care prezenta situația. Din spusele lui Lupu, s-a stabilit că a fost îndeplinit un șir de lucrări care nu au fost incluse în devizul de cheltuieli, și astfel a fost încălcată legislația națională. În același timp, din lipsa actelor eliberate alte organisme abilitate nu pot efectua evaluarea tehnică a lucrărilor.

Comisia de monitorizare și-a început, de fapt, activitatea după renovarea componenței ei în a. 2019, odată cu schimbarea puterii în Moldova. Pe agendă a fost inclus un audit independent al investițiilor în aeroport, și verificarea fiabilității, formei și valorii lor în raport cu planul de investiții.

În cadrul investigației s-a stabilit că la etapa inițială concesionara activelor Aeroportului Internațional Chișinău nu și-a îndeplinit pe deplin angajamentele asumate în contractul de concesiune. Pe anumite direcții de investire aportul a fost cu 8,8 mln. de euro mai mic ca cel prevăzut de programul de investiții. În acest context, reieșind din recomandările comisiei de monitorizare a concesiunii, în baza contractului, autoritățile au chemat în instanță compania Avia Invest, de la care au cerut despăgubiri și amenzi pentru nerespectarea angajamentelor contractuale.

Încălcări peste încălcări

Compania Avia Invest a obținut în administrare Aeroportul Internațional Chișinău în noiembrie, 2013 în baza unui parteneriat public-privat. Contractul de concesionare a fost semnat pentru o perioadă de 49 de ani, concesionara se obliga să investească în modernizarea aeroportului 250 mln. de euro. Deciziile au fost luate de guvernele Filat și Leancă în anii 2012 și 2013.

Pe atunci consiliul de administrare al companiei Avia Invest era condus de afaceristul cu reputație dubioasă Ilan Șor, care azi este unul dintre figuranții principali în dosarul privind «jaful secolului» și se ascunde în Israel. Fondatoare Avia Invest este compania cipriotă offshore Komaksavia Airport Invest, căreia îi aparțin 95% din capitalul ei social.

Încălcările făcute la încheierea acestei tranzacții, care a ocolit norma legală, au fost obiectul unor litigii în diferite instanțe. Președinte fiind, Igor Dodon a pus în mod repetat problema rezilierii contractului de concesionare și de returnare a aeroportului în proprietatea statului. În iunie,2019, după o criză politică de durată, a fost formată majoritatea parlamentară PSRM – ACUM și ales guvernul în frunte cu Maia Sandu. Noile autorități au declarat atunci, că printre priorități este anularea acordului de concesionare a Aeroportului Chișinău.

«Considerăm că acest contract a fost semnat cu numeroase încălcări ale legislației și a prejudiciat interesele statului», - spunea prim-ministra Maia Sandu. Peste șase ani după încheierea tranzacției, cabinetul Sandu a anulat deciziile guvernelor precedente privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Anterior, Consiliul superior de securitate recomanda anularea contractului de concesionare pentru încălcările comise de guvernul precedent la încheierea tranzacției.

Ulterior a fost formată o comisie parlamentară de investigare a cazurilor de rezonanță în privatizarea proprietăților statului, în vizorul căreia a ajuns și tranzacția netransparentă cu aeroportul. Deputații au depistat numeroase încălcări și au cerut procuraturii și Centrului Național Anticorupție anchetarea persoanelor care au decis concesionarea.

În rezultatul anchetei privind condițiile concesionării au fost pornite patru cauze penale în temeiul articolelor: abuz în serviciu, fraudă, delapidare și spălare de bani în mărime deosebit de mare. Doar peste ani, la 22 iulie, 2022 ex-premierul RM Iurie Leancă a fost audiat de Procuratura Anticorupție în dosarul privind concesionarea aeroportului. I s-a acordat statutul de suspect.

«Apărarea se respinge»

Cererea de reziliere a contractului și returnarea obiectului către stat a fost depusă în septembrie, 2019, însă în scurt timp actele au fost întoarse Agenției proprietate publică cu cererea de a înlătura neajunsurile. În februarie, 2020 agenția a mai făcut o solicitare de invalidare și reziliere a tranzacției, precum și de sechestrare a capitalului social Avia Invest. «Guvernul consideră că contractul de concesionare a activelor Aeroportului Internațional Chișinău și a teritoriului lui este ilegal, bazat pe aplicarea incorectă și contradictorie a normelor imperative de drept material, și pe o înțelegere de rea-credință», - se arată în cerere.

Tot acolo este pomenită componența comisiei de concurs pentru selectarea concesionarului, în frunte cu vice-ministrul de atunci al economiei Tudor Copaci, și faptul că procesul dat a fost prejudiciat din start, fiind emis un ordin al Ministerului economiei, care «nu corespunde cerințelor, dat fiind că din ea nu face parte nici un specialist în domeniul economiei, jurisprudenței și aeronauticii ».

Din comisie mai făceau parte vice-directoarea Agenției proprietate publică Angela Susanu, vice-ministra justiției Sabina Cerbu, vice-ministrul finanțelor Victor Barbăneagră, vice-ministrul transporturilor și a infrastructurii drumurilor Vladimir Cebotari, vice-ministrul dezvoltării regionale și construcțiilor Anatolii Zolotcov și directorul general interimar al Aeroportului Internațional Chișinău Petru Jardan.

«Comisia a recepționat ofertele și cererile de participare la concurs de la companii, care nu au fost pe lista celor preselectate. Această ilegalitate denaturează grav întregul proces», - se spune în solicitarea Agenției proprietate publică. Departamentul a cerut invalidarea contractului din 30 august, 2013 privind concesionarea activelor aeroportului și a terenurilor aferente lui, precum și restituirea, în decurs de 30 de zile de la intrarea în vigoare a deciziei instanței. Guvernul mai insista și pe sechestrarea activelor companiei Avia Invest.

Ca răspuns la pretenția autorităților, Avia Invest a declarat că acuzațiile «false au fost făcute sub influența politicului», și a dat asigurări că toate condițiile prevăzute de contract au fost îndeplinite. Acționarii companiei-concesionare au depus la Curtea de Arbitraj a Camerei de Comerț din Stockholm o cerere împotriva guvernului RM. Suma pretențiilor financiare a constituit 885 mln. de euro. Directorul Komaksavia Airport Invest Andreas Menelau a acuzat o presiune constantă din partea statului și declarații politice provocatoare, și a prevenit că urmările financiare a acțiunilor autorităților «vor fi o povară grea pentru țară ».

Menelau credea că guvernul moldovean va merge la un dialog de reglementare pașnică a conflictului, dar nu a fost să fie. Juriștii companiei cipriote Komaksavia Airport Invest au inițiat un litigiu cu statul. Autoritățile au fost informate despre aceasta printr-o scrisoare specială, în care unul dintre puncte subliniază «încălcarea gravă a acordului internațional privind încurajarea și protecția reciprocă a investițiilor între RM și Cipru » - adică, tocmai a documentului, reieșind din stipulările căruia ulterior Curtea de Arbitraj de la Stockholm a respins cererea concesionarei Komaksavia, cu trimitere la presupusa încălcare a prevederilor art.2 al acestui acord (încurajarea și protecția investițiilor) și a art.4 (exproprierea).

În urma concursului organizat de Ministerul justiției în vara lui 2020 pentru selectarea companiei juridice care să reprezinte interesele guvernului, aceste împuterniciri i-au fost delegate biroului de avocați Buruiana & Partners. Pentru apărare în cauza intentată de Komaksavia Airport Invest Ltd statul, guvernul a alocat 3,3 mln. de lei (la acel moment - 170 mii de euro). Suma a inclus și serviciile de reprezentare a intereselor RM, și cheltuielile suplimentare. Ulterior, mărimea plăților în folosul avocaților a crescut. Ei au primit încă peste 20 de mii de euro din fondul de rezervă al guvernului pentru achitarea serviciilor expertizei, lucrul cu martorii, precum și 1075 euro pentru servicii de stenografie. Conform deciziei Curții de Arbitraj de la Stockholm, toate cheltuielile trebuie să fie restituite.

Șase luni la conducere

Ca răspuns la declarațiile Komaksavia Airport Invest Ltd privind intenția de a continua dezbaterile judiciare, ministrul Serghei Litvinenco susține că verdictul este definitiv și o altă decizie definitivă pe marginea acestui litigiu nu mai poate fi pronunțată. Potrivit lui, cazul este finalizat, iar decizia în favoarea Moldovei a fost luată deoarece conform dreptului internațional Komaksavia nu are investiții în Aeroportul Chișinău. Ministrul amintește, că din moment ce un caz de arbitraj a fost finalizat printr-o decizie definitivă, acesta nu mai poate fi reluat sau continuat.

«Contestarea din motive procedurale rareori are succes în instanța competentă suedeză. În dosarul de arbitraj, Komaksavia nu a declarat încălcări procedurale și nu a avut obiecții », - subliniază Litvinenco. Potrivit lui, ministerul a expediat zilele trecute în adresa companiei Komaksavia o solicitare oficială privind achitarea benevolă a compensației stabilite de Curtea de Arbitraj.

Pe acest fundal, mulți comentatori și utilizatori ai rețelelor sociale au amintit, că imediat după declararea stării de urgență din cauza conflictului armat din Ucraina, pe 25 februarie, Comisia pentru SU a decis înlăturarea lui Boris Salov din funcția de administrator al companiei Avia Invest pentru perioada stării de urgență. În locul lui a fost numit Serghei Chetraru. În același timp, în ultimele zile de iulie starea de urgență a fost prelungită cu încă 60 de zile, cu începere din 8 august. Decizia se explică prin «importanța asigurării securității și ordinii publice și reieșind din rolul Aeroportului Internațional Chișinău în infrastructura aeronautică a RM».

Compania Avia Invest nu a acceptat această stare de lucruri și a arătat, că nu este responsabilă pentru efectuarea zborurilor sau securitatea spațiului aerian al Moldovei, dat fiind că «există instituții publice de competența cărora țin aceste chestiuni, cum ar fi Întreprinderea de stat pentru utilizarea spațiului aerian și deservirea traficului aerian Мoldatsa sau Autoritatea Aviației Civile». Încercările de a contesta decizia Comisiei SU nu s-au soldat cu succes.

Astfel, în august se vor face șase luni de la preluarea de către stat a administrării aeroportului. În acest context, multă lume este mirată de tăcerea autorităților, care în acest răstimp nu au oferit careva amănunte despre remanierile de cadre întreprinse, cu excepția înlăturării administratorului, despre careva schimbări în distribuirea veniturilor din activitatea curentă și despre finanțarea diverselor proiecte, despre aceea dacă au fost sau nu depistate abuzuri și încălcări în activitatea concesionarei.

Așteptăm o deschidere mai mare de la autorități, dar și activizarea eforturilor pentru returnarea aeroportului în proprietatea statului. În același timp, de la organele de drept așteptăm progrese în investigarea circumstanțelor tranzacției și tragerea la răspundere a celor care, ocolind legea, au contribuit la încheierea ei și la tăinuirea fărădelegilor.

Victor Surujiu

1
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

După remanierile de cadre din guvern, situația
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав