X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 4001

«Dosarul privind concesiunea». Grupul Șor pregătește transferul controlului asupra aeroportului?

15 dec. 2021,, 13:32 (reactualizat 16 dec. 2021,, 18:05)   Analitică
8638 12

La începutul lui decembrie pe agenda politică a revenit chestiunea privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Reprezentanții principalelor structuri publice au dezbătut procesul implementării recomandărilor privind întoarcerea acestui obiectiv de importanță națională în proprietatea statului .

De altfel, mai mulți politicieni și reprezentanți ai comunității experților au atras atenția asupra lipsei transparenței cuvenite și activității insuficientă în cazul unei probleme așa de importante, fapt care le-a trezit nedumerirea. Experții cred că este important ca guvernul să informeze societatea cu regularitate despre procesul rezilierii acordului de concesionare, iar organele de drept – despre derularea urmăririi penale, care durează deja mai bine de doi ani.

Pe acest fondal, în spațiul public a apărut informația, cum că se întreprind măsuri pentru scoaterea de sub arest a capitalului social al concesionarului Avia Invest în scopul comercializării ulterioare a activelor lui și transferării controlului asupra aeroportului către o altă companie. În viitorul apropiat vor avea loc mai multe ședințe asupra revendicării inițiate de grupul Șor, în același timp au loc negocieri secrete în vederea efectuării, prin intermediul companiilor offshore, a tranzacției de transfer a administrării Aeroportului Chișinău.

Din nou pe ordinea de zi

La începutul lunii decembrie președinta Maia Sandu a convocat ședința Consiliului superior de securitate (CSS), unica chestiune de pe ordinea de zi fiind investigarea situației cu concesiunea Aeroportului Internațional Chișinău. Membrii CSS s-au adunat la președinție pentru a examina acțiunile organelor de drept și ale altor structuri ale statului în vederea îndeplinirii deciziilor CSS pe marginea acestei chestiuni.


Încă la prima ședință a CSS, prezidată de Maia Sandu, au fost formulate 10 priorități ale acestui organism, printre care și dosarul aeroportului. Temei în cauză i-a fost consacrată ședința CSS de la începutul lui ianuarie, 2021, după care șefa statului a făcut o scurtă declarație despre aceea, că procuratura se află la etapa de finalizare a anchetei privind concesionarea aeroportului Chișinău și că ea speră, că în scurt timp dosarul va fi transmis instanței de judecată. «Aș dori să spun mai multe, dar nu pot, pentru că informația va ajunge în instanțele de judecată », – a adăugat Sandu, subliniind că este «o chestiune de importanță națională».

În urma ședinței din decembrie, care a durat pînă seara tîrziu, Maia Sandu din nou nu a putut ”spune mai mult”, așa că nu au urmat careva declarații publice ale șefei statului. Președinția a difuzat doar un comunicat de presă, în care concretiza că au fost audiați reprezentanții structurilor publice, de competența cărora ține verificarea situației privind concesionarea aeroportului. A fost discutată și îndeplinirea recomandărilor sonorizate la ședința CSS în această chestiune.

«CSS a recomandat finalizarea procesului de evaluare a prejudiciului provocat de acțiunile concertate în scopul acaparării aeroportului. În plus, a fost făcută recomandarea de a spori securitatea acestui obiectiv strategic, care este o poartă de intrare în țară, precum și a securității cetățenilor care utilizează serviciile aeroportuare. Securitatea trebuie să fie asigurată de instituții, care în plan financiar nu depind de concesionari», - menționează aparatul președintei.

Era vorba și despre manifestările de corupție în aeroportul capitalei, care prezintă riscuri sporite pentru securitatea națională. La finele lunii septembrie, Centrul național anticorupție a publicat un spot video, în care angajații poliției de frontieră estorchează bani de la pasagerii care au încălcat restricțiile anticovid. În cadru, se vede că grănicerii în mod deschis cer de la călători între 50 și 100 de euro. În alte cazuri, pasagerii înșiși propuneau mita. În majoritatea cazurilor era vorba despre prezentarea la frontieră a unor teste false la coronavirus și încălcarea regimului de autoizolare, ceea ce în opinia autorităților a fost posibil grație toleranței excesive a instituțiilor responsabile.

Dosare penale și disputa arbitrală

În a. 2013, prin hotărîrea guvernului Moldovei, aeroportul a fost transmis în concesiune companiei Avia Invest pe un termen de 49 de ani, în rezultatul concursului în care învingătoare au fost două companii rusești – «Хабаровский аэропорт» și «Коломенский завод», care au creat Avia Invest S.R.L. în scopul administrării aeroportului. În fruntea consiliului de administrare Avia Invest era afaceristul și politicianul Ilan Șor, dat în căutare internațională. Ulterior, în cadrul anchetei privind concesionarea aeroportului, au fost inițiate patru dosare penale în temeiul articolelor de abuz în serviciu, înșelăciune, deturnarea averii altor persoane și spălare de bani la o scară deosebit de mare .

Se știe, că în dosarul privind concesionarea aeroportului, cu statut diferit, inclusiv în calitate de învinuiți, figurează un șir de persoane publice, dar și juridice. Procuratura generală a trimis interpelări, ce țin de investigarea cazului, către șapte jurisdicții internaționale. În iunie,2021 pe banca acuzaților a ajuns deputatul Petru Jardan, care anterior fusese lipsit de imunitate parlamentară. I se incriminează abuzul de putere la scară deosebit de mare în interesele unui grup criminal organizat și în detrimentul intereselor aeroportului. Totuși, în iulie, 2021 asta nu l-a încurcat pe Jardan să devină din nou deputat pe listele partidului «Șor».

În același timp, ex-deputatul Vladimir Cebotari, devenit figurantul dosarului privind concesionarea aeroportului, în septembrie,2019 a fost scos de sub urmărire penală. El era acuzat de abuz în serviciu la obținerea controlului asupra activelor aeroportului. Studiind probele prezentate în cursul urmăririi penale, Procuratura anticorupție a concluzionat că, fiind membru al comisiei de concurență privind cedarea aeroportului, Cebotari «a acționat în cadrul atribuțiilor legale, de aceea acțiunile sale nu pot fi considerate o infracțiune».

În iulie, 2020 Agenția proprietății publice a anunțat că a reziliat contractul cu concesionarul. Departamentul a cerut companiei Avia Invest, care administra aeroportul deja de șapte ani, să restituie statului toate bunurile luate în concesiune. Cauza rezilierii contractului – nerespectarea de către concesionar a angajamentelor financiare luate în cadrul programului investițional. Din datele agenției, datoria investițională constituie 66,2 mln. de euro. Plus la asta, încă 1 milion urma să fie oferit drept garanție de asigurare, ceea ce la fel nu s-a făcut.

Avia Invest neagă acuzațiile. Compania a declarat că a depus o cerere la Curtea de Arbitraj de la Stockholm, pe care a informat-o despre intenția autorităților Moldovei de a rezilia contractul de concesiune. Administrația Avia Invest crede că instituția publică a acționat fără temeiuri juridice. La etapa preliminară, arbitrajul a interzis rezilierea contractului înainte de finalizarea dezbaterilor judiciare. În cererea sa, compania a cerut despăgubiri de cca 900 mln. de euro.

Cei de la Agenția proprietății publice au spus că decizia de a interzice rezilierea contractului este o măsură temporară, și au dat asigurări că vor insista pe rezilierea contractului de concesiune. În recentul raport privind activitatea în prima jumătate a a.2021, agenția menționează că a urmărit îndeplinirea contractului de concesiune privind aeroportul Chișinău. Printre altele, la ședința comisiei de monitorizare a fost verificat costul taxelor aeroportuare ale companiei Avia Invest. În același timp, în raport nu este pomenită situația și acțiunile privind reîntoarcerea aeroportului în proprietatea statului.

Din august, 2021 agenția are un nou director: guvernul l-a numit în această funcție pe Eugen Cozonac, care are o vastă experiență profesională de administrare a companiilor mari în domeniul tehnologiilor informaționale în SUA și Marea Britanie. Prim-ministra Natalia Gavrilița a concretizat, că odată cu numirea noii conduceri guvernul pune pe Agenția proprietății publice mari speranțe în administrarea întreprinderilor aflate în proprietatea statului. Printre problemele care urmează a fi soluționate a fost menționată și cea a acordului de concesionare a aeroportului.

«Pentru ce a fost convocat CSS?»

Mulți experți și politicieni găsesc insuficiente și ineficiente acțiunile întreprinse în vederea întoarcerii aeroportului în proprietatea statului, și menționează că autoritățile trebuie să fie mai active în acest caz de rezonanță majoră, care a provocat daune deosebit de mari. Una dintre temele populare discutate de comunitatea experților – arestările și investigațiile așteptate, dar nerealizate, în raport cu oficialii implicați în tranzacția dubioasă privind aeroportul. Astfel, Alexandru Slusari, ex-vicepreședinte al parlamentului și deputat al Platformei ”Demnitate și Adevăr”, are multe întrebări privind lipsa urmăririi penale a lui Valeriu Lazăr – «pentru promovarea și pregătirea hotărîrii ilegale a guvernului nr.321 din 30 mai, 2013, care prevede concursul închis de concesionare a aeroportului cu reținerea taxei aeroportuare în mărime de 9 euro».

Mulți comentatori au avut impresia, că ședința de la președinție nu a avut vre-un rezultat. Un șir de experți și politicieni au fost nedumeriți de problemele dezbătute de membrii Consiliului superior de securitate, subliniind că ei au avut cu totul alte așteptări de la această ședință importantă. Alexandru Slusari spune că nu a înțeles nimic din comunicatul de presă al președinției, publicat după ședința CSS. Din spusele sale, aceleași chestiuni, inclusiv nivelul de îndeplinire a recomandărilor, au fost dezbătute de CSS și la începutul a. 2021.

«Pentru ce a fost convocat Consiliul suprem de securitate ? Recomandați îndeplinirea recomandărilor anterioare ? Este tot ce poate spune guvernul despre răpirea unui obiectiv strategic ? Eu am așteptat declarația dnei Sandu privind procesul de reziliere a contractului de concesionare, care încă mai este administrat de grupul criminal condus de oligarhul rus Goncearenco, partenerul lui Plahotniuc și Șor. Nu înțeleg de ce așa și nu a fost calculat prejudiciul adus de Avia Invest? Încă în februarie, 2021 Igor Munteanu, șeful comisiei parlamentare pentru investigarea concesiunii aeroportului, a trimis CSS și Procuraturii generale calculele, efectuate de auditori independenți, în sumă de miliarde de lei. În plus, în a.2020 Curtea de conturi a efectuat la aeroport un control și a prezentat cifrele prejudiciului. Ce face Ministerul economiei și Agenția proprietate publică?», - a menționat ex-deputatul pe pagina sa de pe o rețea de socializare.

El mai atrage atenție și faptului, că lipsește informația despre deschiderea dosarului penal privind organizarea așa numitului concurs pentru concesionarea aeroportului: «Prejudicierea statului a început din clipa în care Valeriu Lazăr în mod fraudulos a promovat, iar Iurie Leancă a semnat contrar legislației hotărîrea de guvern privind licitația închisă pentru concesionarea aeroportului și menținerea taxei de 9 euro de la fiecare pasager. Acest dosar se află la procuratură mai bine de doi ani. De la schimbarea procurorului general s-au scurs două luni, dar cu regret eu nu am auzit cum avansează investigarea acestui caz de rezonanță mare»,- a scris Slusari.

Pe acest fondal, în spațiul public a apărut informația cum că se încearcă scoaterea a 95% din capitalul social al companiei Avia Invest de sub arestul impus anterior de oamenii legii. Experții presupun, că această activitate vizează comercializarea ulterioară a activelor Avia Invest și transferul controlului asupra aeroportului către o altă companie. Reprezentanții grupului Șor au inițiat un litigiu și în viitorul apropiat vor avea loc mai multe ședințe pe marginea lui. Unele mass-medii susțin că oamenii lui Șor și Plahotniuc încearcă să influențeze judecătorii și în același timp poartă negocieri secrete cu mai multe persoane în vederea efectuării, prin intermediul unor companii offshore, a tranzacției de transfer a administrării aeroportului.

Mai mulți politicieni și experți au îndemnat majoritatea parlamentară la transparență, subliniind necesitatea desfășurării urgente, în cadrul ședinței plenare, a unor audieri publice privind aeroportul, cu invitarea procurorului general interimar, a ministrului economiei și a șefului Agenției proprietății publice. Ei găsesc că este important ca guvernul să informeze cu regularitate societatea despre procesul rezilierii acordului de concesionare, iar oamenii legii – despre derularea urmăririi penale, care durează mai bine de doi ani. În august, 2019 Dumitru Robu, care asigura interimatul funcției de procuror general, a dispus reluarea dosarului penal privind concesionarea aeroportului, care anterior fusese secretizat la indicația directă a lui Plahotniuc, însă finalizarea anchetei este mereu tărăgănată.

Și Andrei Năstase, fost președinte al Platformei ”Demnitate și Adevăr”, are multe întrebări pentru actuala conducere a Procuraturii generale. El atrage atenția asupra evidentei lipse de progres în avansarea anchetei privind delapidarea unui miliard de dolari din sistemul bancar al Moldovei și concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Năstase crede, că oamenii legii trebuie să-și intensifice eforturile în această direcție și să aleagă abordări juridice și instituționale mai eficiente.

Victor Surujiu

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?