Transnistria stiri: 1352
Eurovision stiri: 497

Cursa de zgîrie-nori: cum țările din Orientul Mijlociu se întrec la ”megaproiecte”

24 apr. 2021,, 10:00   Analitică
5947 0

Compania din Emirate, Ithra Dubai, a anunțat că va finaliza construirea părții superioare a unuia dintre turnurile One Za'abeel din Dubai. Se așteaptă ca lucrările de finisare exterioară a zgîrie-norilor să fie încheiate spre sfîrșitul anului, după care se va acorda atenție interiorului lor. Autoritățile din Emiratele Arabe Unite au numit deja acest obiect drept "megaproiect", care va face concurență predecesorilor săi, cum ar fi legendarul turn Burj Khalifa.

Redacția Agenției Federale internaționale de știri din Rusia a studiat cele mai impresionante proiecte de construcție ale timpului nostru în Orientul Mijlociu și a aflat care este motivația statelor care construiesc astfel de structuri.

În primul rînd, trebuie remarcat faptul că fiecare clădire are o anumită funcție practică: pentru trai, economice, industriale etc. Parametrii clădirilor, de regulă, sînt determinați de sarcinile care le sînt atribuite. Cu toate acestea, în unele cazuri, structurile au dimensiuni care sunt în mod clar excesive pentru scopul lor practic.

Gigantismul arhitectural (nu ingineresc) crește din dorința de a demonstra statutul și bogăția, precum și nivelul tehnologic. Acestea și sînt "rădăcinile" structurilor grandioase care "cresc" din pămînt în întreaga lume. Țările din Orientul Mijlociu confirmă acest lucru.

Emiratele Arabe - ambiții de nestăpînit


One Za'Abeel. Acest proiect a costat statul un miliard de dolari și se află acum la ultimele etape ale construcției.

El este alcătuit din două clădiri conectate printr-o consolă orizontală. În turnul A, care are o înălțime de 304 metri, se vor afla birouri și zone de agrement, în timp ce clădirea B, care are o înălțime de 241 de metri, va avea 57 de etaje de apartamente rezidențiale. Consola va fi, de asemenea, folosită pentru trecerea între cele două părți ale obiectului. În plus, în această construcție vor exista restaurante, o piscină cu vedere și magazine.

Sub clădiri sînt prevăzute mai multe niveluri de parcare, iar între ele se întinde o autostradă.

Este de remarcat faptul că consola a fost ridicată timp de patru zile de o sută de macarale cu o viteză de 5 metri pe oră.

Burj Khalifa. Turnul în valoare de 1,5 miliarde de dolari a fost finalizat în 2010. Înălțimea acestui zgîrie-nori este de 828 de metri (163 etaje), dintre care 180 de metri îi revin fleșei.

Clădirea este dominanta centrului de afaceri din Dubai și găzduiește un hotel, apartamente, birouri, centre comerciale și chiar spații verzi (peluze, parcuri). Pentru irigarea lor, se utilizează un sistem complex de acumulare a condensatului, al cărui volum este de aproximativ 40 de milioane de litri anual.

Clădirea are 57 de lifturi, iar în sistemul de ventilație se folosește un parfum, conceput special pentru Burj Khalifa.

Insula Palmierului. Un alt mare proiect este lanțul de arhipelaguri artificiale, care a costat Emiratele Arabe Unite 12 miliarde de dolari și a fost finalizat în 2013.

Insulele au fost concepute pentru a deveni cea mai mare zonă de divertisment din Peninsula Arabică: pe 560 de hectare de uscat artificial sînt amplasate vile și apartamente exclusiviste pe plajă, docuri pentru iahturi, parcuri acvatice, restaurante, centre comerciale, facilități sportive, stațiuni balneare, plaje, baruri și hoteluri.

Forma de palmier al insulei a fost aleasă pentru a crește lungimea liniei de coastă. În plus, au fost plantați mai mult de 12 mii de palmieri, cultivați anterior în Dubai.

Arabia Saudită – Raiul dunelor de nisip

Neom. Cel mai colosal mega-proiect din Orientul Mijlociu (și, probabil, din întreaga lume) este construirea unui oraș al "viitorului nou". Începutul construcției a fost anunțat la cel mai înalt nivel de stat în 2017.

Conform ideii, Neom va apărea pe coasta Mării Roșii, "acaparînd" o parte din zona sa de apă. Suprafața totală va fi de 26.500 de kilometri pătrați. Se intenționează plasarea pe teritoriul orașul a celor mai avansate industrii tehnologice și start-up-uri, precum și centre științifice; alimentarea cu energie electrică se va baza exclusiv pe energia eoliană și solară.

Bugetul proiectului este estimat la 500 miliarde dolari, iar prima etapă de implementare a acestuia a început deja: a fost construit aeroportul Neom Bay, dotat cu o rețea 5G. Cu toate acestea, în 2020, procesul de construcție a fost oprit din cauza pandemiei de coronavirus.

Orașul va avea propria legislație fiscală și a muncii, precum și un sistem judiciar autonom.

Burj Jeddah. Un proiect mai mic, dar totuși ambițios al Arabiei Saudite este un zgîrie-nori de 1007 metri în valoare de 20 de miliarde de dolari.

Clădirea este proiectată să poată caza concomitent 80 de mii de persoane. În cele 167 de etaje este planificat un hotel, birouri, centre comerciale și apartamente.

S-a presupus că construcția turnului va fi finalizată în 2020, dar în 2018, construcția s-a oprit din cauza procesului penal împotriva principalilor săi sponsori. În prezent, construcția reprezintă o carcasă de 65 de etaje.

Planul inițial presupunea construirea unei clădiri cu o înălțime de 1.609 de metri, însă după analizarea solului, s-a hotărît reducerea acestui parametru pînă la un kilometru.

Abraj Al-Bayt. Unul dintre cele mai grele complexe de clădiri (mai mult de patru milioane de tone) în valoare de 15 miliarde de dolari a fost construit în "inima" lumii islamice — Mecca - pentru cazarea concomitentă a pînă la 100 de mii de pelerini.

Structura a fost construită în 2012, înălțimea celui mai mare turn ajunge la 601 metri. Lungimea acelor celui mai mare și mai înalt ceas din lume este de 17 și 22 de metri (care arată ora și, respectiv, minutele). În cele șapte turnuri se află un pasaj comercial cu patru etaje, o parcare pentru 800 de mașini și centre de conferințe.

Semiluna, care cîntărește 107 tone, este împărțită în mai multe încăperi, dintre care una este cea mai înaltă cameră de rugăciuni din lume.

Turcia - în interesul businessului

Structurile arhitecturale grandioase ale Turciei aparțin epocilor trecute. În prezent, Ankara se concentrează pe implementarea unor proiecte, al căror obiectiv principal nu este atît să-și demonstreze statutul, ci mai degrabă potențialul profit în viitor.

Centrul Financiar Internațional din Istanbul. În prezent, lucrările de construcție sînt realizate în proporție de mai mult de două treimi; costul total al proiectului este de aproximativ 2,6 miliarde de dolari.

Centrul financiar este construit în cartierul Umranie din Istanbul — în partea asiatică a orașului. Suprafața ocupată de complexul de clădiri atinge 2,5 milioane de metri pătrați. Conform planului, proiectul include instituții sociale și financiare, obiecte de infrastructură urbană, inclusiv Principalul birou imobiliar și clădirea Băncii Centrale a Turciei, depășind cele mai înalte clădiri din Europa. În plus, acesta va cuprinde zone de birouri, spaţii rezidenţiale, comerciale, de conferinţe, hotel şi spaţii de parcare, școli, moschei, sedii de poliție și pompieri. În total, vor fi create 150 de mii de noi locuri de muncă.

Se așteaptă ca complexul să permită Istanbulului să devină concurentul unor astfel de centre financiare precum Londra, New York, Singapore, Hong Kong și Zurich.

Marmaray. Proiectul care leagă Europa și Asia sub strîmtoarea Bosfor a fost deschis în 2013. Costul său a fost de 5 miliarde de dolari.

Lungimea tunelului ajunge la 13,6 kilometri, iar partea sa subacvatică este de 1,4 kilometri. El este conceput atît pentru transportul de pasageri, cît și pentru transportul de mărfuri: se așteaptă ca în viitor Marmaray să devină o legătură cheie în calea comercială din Marea Britanie în Coreea de Sud.

Cea mai adîncă secțiune a tunelului este la 60 de metri sub nivelul mării, ceea ce îl face al doilea cel mai adînc din lume.

Irak - cerere de bunăstare

În ciuda rezervelor mari de petrol ale acestei republici din Orientul Mijlociu, aceasta se confruntă cu o criză financiară severă, în mare parte datorită atît corupției recunoscute a guvernului, cît și a unei serii de conflicte militare distructive. Ultimul dintre ele este confruntarea cu "Statul Islamic", care a avut loc pe teritoriul Irakului și a adus distrugeri în valoare de cel puțin 88 de miliarde de dolari.

Zgîrie-norii ”The bride” (Mireasa). Despre proiectul ambițios al celui mai înalt obiect arhitectural din lume (1.152 metri) s-a anunțat în 2015, iar data finalizării preconizate a construcției a fost menționat anul 2025. Cu toate acestea, este puțin probabil ca aceste planuri să se realizeze la data stabilită.

Conform planului, complexul ar trebui să fie alcătuit din patru turnuri unite, care să se asemene cu un văl. De aceea zgîrie-norii au primit acest nume.

Se presupune că acesta va fi un fel de "oraș vertical", care să includă birouri, apartamente, parcuri, magazine, hoteluri și chiar o cale ferată internă. Complexul ar trebui să se asigure individual cu energie electrică datorită panourilor solare instalate pe 6225 de metri pătrați pe pereți exteriori.

Zgîrie-norii ”The bride” ocupă primul loc în planul de reamenajare a orașului Basra. Acum proiectul există doar sub formă de schiță, iar costul său nu a fost anunțat oficial.

Este evident că Irakul are probleme mult mai importante decît construirea unui zgîrie-nori gigant și putem trage concluzia că lucrările de construcție sînt amînate pe o perioadă nedeterminată. Cel puțin pînă la stabilizarea situației economice în țară.

Iran - revoluția culturală

Grădina cu cărți din Teheran. Unul dintre cele mai mari proiecte arhitecturale ale republicii după Revoluția Islamică din 1979 este cea mai mare librărie din lume, deschisă în 2017. Cu toate acestea, el este considerat astfel doar formal: sub acoperișul imensului complex se află un întreg orășel. Conducerea iraniană nu a dezvăluit costul acestui complex.

Pe o suprafață de 110 mii de metri pătrați există săli de expoziții, săli de conferințe, birouri, precum și însăși "grădina cu cărți". Aceasta, la rîndul său, este împărțită în librării, expoziții de artă, teatre și cinematografe.

A fost creat un centru științific cu o varietate de programe care vizează învățarea copiilor și dezvoltarea abilităților de a lucra cu informații fără ajutorul Internetului. Este de remarcat faptul că complexul oferă iranienilor minori acces gratuit la distanță la versiunile digitalizate ale cărților conținute în acesta.

Qatar - orașul viitorului

Lusail. Acest megaproiect după idee se aseamănă cu Neom din Arabia Saudită. Construcția noului oraș de 38 de kilometri pătrați a început în 2006 la 15 kilometri de Doha.

Lusail va găzdui aproximativ o jumătate de milion de oameni, ușurînd astfel problema suprapopulării. Dar principalul lucru este că acest oraș modern ar trebui să atragă forță de muncă înalt calificată, care este necesară pentru diversificarea economiei și îndepărtarea de la dependența de petrol. În prezent, bugetul proiectului este estimat la aproximativ 50 de miliarde de dolari.

Dezvoltarea Lusail s-a accelerat după ce Qatar a cîștigat dreptul de a găzdui Campionatul Mondial de Fotbal în 2022. În oraș va avea loc deschiderea evenimentului, precum și primul și ultimul meci. Acum spre el a fost deja construită o linie de metrou și o linie de cale ferată, iar transportul prin oraș este reprezentat de un sistem dezvoltat de tramvai.

Proiectul prevede crearea unuia dintre cele mai mari porturi din Golful Persic, patru insule artificiale, un parc de distracții și un teren de golf, centre comerciale, apartamente și hoteluri, o promenadă și multe alte obiecte culturale.

Criza provocată de pandemia de coronavirus a încetinit oarecum dezvoltarea orașului Lusail, dar nu a înghețat-o. În prezent, orașul funcționează pe deplin.

Grădini în deșert

Unele megaproiecte sînt produsul ambiției, bogăției, statutului rezultat din ea și dorinței de a o demonstra.

De exemplu, "cursa de zgîrie-nori" este o demonstrație clară a concurenței între țări, deoarece nu există motive obiective pentru construirea de clădiri care se ridică un kilometru în sus. Dimpotrivă, construcția și întreținerea unei astfel de clădiri implică cheltuieli mari. Capacitatea de a suporta astfel de cheltuieli este pentru toți o demonstrație a bogăției.

În același timp, gigantismul altor proiecte se datorează necesității practice. Un zgîrie-nori, chiar și cel mai remarcabil, nu poate rezolva problema suprapopulării, diversificării economice sau unirii a două părți ale lumii sub mare. Cu toate acestea, orașele grandioase ale viitorului și tunelurile subacvatice sînt capabile de astfel de lucruri.

Ivan Andreev

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre inițiativa președintelui Franței, Emmanuel Macron, de a deschide în următoarele luni o misiune permanentă de apărare la Chișinău?