La ce ne ajută vitamina D şi calciul?

La ce ne ajută vitamina D şi calciul?

Persoanele vîrstnice care îşi administrează vitamina D şi calciu nu prezintă un risc mai mic de fracturi în comparaţie cu semenii lor care nu iau astfel de suplimente, conform unui studiu recent, citat de Reuters.


Oamenii de ştiinţă au analizat date prelevate din 33 de studii clinice realizate anterior cuprinzînd în total peste 51.000 de subiecţi de 50 de ani sau peste această vîrstă care trăiau în comunităţi, nu în cămine de bătrîni sau în alte instituţii de îngrijire. Cercetătorii au descoperit că nu există nicio diferenţă în ceea ce priveşte riscul de fractură la persoanele care nu urmau niciun tratament, care luau un placebo sau care îşi administrau vitamina D şi calciu, separat sau în combinaţii de suplimente.

''E timpul să se stopeze administrarea de suplimente cu calciu şi vitamina D pentru persoanele vîrstnice din cadrul comunităţilor'', a declarat dr. Jia-Guo Zhao, autor principal al studiului publicat în JAMA şi cercetător în cadrul departamentului de chirurgie ortopedică la Spitalul Tianjin din China.

Vitamina D contribuie la fixarea calciului în organism pentru susţinerea sănătăţii sistemului osos, iar multe persoane vîrstnice sînt sfătuite să îşi administreze astfel de suplimente, separat sau în mod asociat. Doza zilnică recomandată de vitamina D pentru majoritatea adulţilor este de 600 IU (unităţi internaţionale) sau de 800 IU după vîrsta de 70 de ani.''Liniile directoare ar trebui modificate'', a susţinut Zhao prin e-mail pentru sursa citată. ''Suntem de părere că îmbunătăţirea stilului de viaţă, suficient exerciţiu fizic şi soare şi ajustarea dietei ar fi mult mai importante decît administrarea acestor suplimente'', a adăugat medicul.Cercetătorii au precizat că unele persoane pot beneficia de cantităţi suficiente de vitamina D în urma petrecerii timpului afară, iar alţi vîrstnici îşi pot scădea riscul de fracturi prin menţinerea unei greutăţi corporale normale sau prin exerciţii pentru îmbunătăţirea echilibrului şi a coordonării. Specialiştii au atras, însă, atenţia că în urma administrării unor doze zilnice de vitamina D de 1.000 IU sau mai mult poate creşte riscul de efecte adverse, în special atunci cînd vitamina D este asociată cu calciul.Unele cercetători anterioare au asociat dozele mari de vitamina D cu un risc mai mare de căderi, fracturi, calculi renali, anumite tipuri de cancer şi moarte prematură.''Un mesaj important, care nu e nou însă e subliniat de acest studiu, este că femeile aflate la menopauză şi bărbaţii în vîrstă care suferă de osteoporoză nu ar trebui să compare suplimentarea cu calciu şi/sau vitamina D cu tratamentul adecvat pentru reducerea riscului de fracturi osteoporotice'', a notat dr. Kurt Kennel, specialist în endocrinologie, metabolism şi nutriţie la Mayo Clinic din Rochester, Minnesota, care nu a fost implicat în acest studiu.

Persoanele care au cu adevărat nevoie de mai multă vitamina D sau de calciu ar trebui să îşi îndrepte mai întîi atenţia către alimentaţie, a sfătuit Kennel pentru sursa citată.''Potrivit aproape tuturor liniilor directoare, calciul din dietă reprezintă abordarea iniţială pentru obţinerea nivelului adecvat, aşadar în această privinţă nu sînt necesare schimbări ale directivelor'', a precizat Kennel.Însă, persoanele cărora li s-au recomandat suplimente nu trebuie să înceteze administrarea acestora fără să consulte mai întîi un doctor.

Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load