Fluturii antici vor permite prezicerea schimbărilor în ecosistem

27 feb. 2018,, 18:45   Ştiinţă şi IT
2011 0

Pe parcursul mai multor ani, schimbările de temperatură și creșterea nivelului oceanelor au fost semne caracteristice ale schimbărilor climatice. Noua descoperire le permite oamenilor de știință să folosească insectele ca indicator al schimbărilor meteorologice.

Oamenii de știință de la Universitatea de Agricultură din Suedia au descoperit în Québec, pe fundul unui lac, un roi de fluturi antici, din familia Tortricidae. Potrivit cercetătorilor, izbucnirea activității acestor insecte face posibilă urmărirea schimbărilor climatice ale Planetei.

"Această descoperire extraordinară ne va extinde semnificativ cunoștințele despre ecosistemele forestiere preistorice", spune dr. Miguel Montoro Girona, coautor al studiului. Ca importanță, descoperirea antică este comparabilă cu polenul preistoric al plantelor sau cu depozitele de cărbune, care la timpul lor au produs o revoluție. Chitina, care face parte din exoscheletul fluturilor, le-a permis să se păstreze bine, timp de 10.000 de ani. Dacă pînă acum oamenii de știință au monitorizat dinamica vieții insectelor forestiere, analizînd excrementele și fosilele, atunci noul material deschide mari perspective pentru analiză.

Perioadele de activitate ale insectelor sînt unul dintre cei mai importanți factori, care determină schimbările în natură. Noile date ne pot oferi o idee despre modul în care fluturii au influențat schimbările de mediu în trecut, pentru a avea posibilitatea de a prognoza viitorul. În majoritatea cazurilor, paleontologii au considerat incendiile forestiere drept principalul factor al schimbărilor negative ale ecosistemului, dar noua abordare ne va permite să interpretăm altfel imaginea de ansamblu.