De ce dispar insectele din toată lumea

5 noi. 2018,, 02:09   Ştiinţă şi IT

Insectele de pretutindeni au început să dispară, conform studiilor, lăsîndu-i pe oamenii de știință terifiați de posibilele consecințe.

În 2014, un studiu a arătat că în ultimii 35 de ani, numărul de insecte a scăzut cu 45%. În 2017, un alt studiu a arătat că în rezervațiile naturale din Germania a avut loc o scădere de pînă la 76% a insectelor zburătoare.

Un nou raport publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences arată că problema este mai răspîndită decît ar fi crezut cercetătorii. Foarte mulți gîndaci par să fi dispărut din pădurile naționale din Puerto Rico, iar animalele care se hrăneau cu insecte au dispărut și ele.

„Acest studiu din PNAS este o trezire la realitate – o trezire foarte zgomotoasă – care arată că fenomenul ar putea fi mult, mult mai mare și întins pe mai multe ecosisteme„, a explicat David Wagner, expert în conservarea nevertebratelor la University of Connecticut, care nu a fost implicat în studiu. „Este unul din cele mai deranjante articole pe care le-am citit”.

Biologul Bradford Lister de la Rensselaer Polytechnic Institute din New York a studiat pădurile tropicale din Puerto Rico din anii 1970. El a mers pe atunci în pădurile tropicale de acolo pentru a studia numărul de insecte și de ființe care se hrănesc cu insecte. Cînd s-a întors în acele păduri 40 de ani mai tîrziu, și-a dat seama imediat că ceva nu este în regulă – deasupra capului său zburau mai puține păsări, iar fluturii nu mai erau peste tot, ca înainte.

Lister și echipa sa este de părere că de vină este schimbarea climei. În cei 40 de ani de cînd a măsurat prima oară numărul de insecte și pînă acum, temeratura maximă medie din pădurile tropical a crescut cu 2,2 grade Celsius. Gîndacilor le vine greu să își regleze temperatura interioară. Mai multe, odată depășit un prag termic de confort, unele insecte nu mai pot depune ouă, iar compoziția lor chimică internă este dată peste cap.

„Dacă pădurile tropical dispar, va urma un alt eșec catastrofic al întregului sistem al Pămîntului, care se va răsfrînge asupra ființelor umane într-un mod cum nu poate fi imaginat”, a zis Lister.