TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Corporația monștrilor nu este un desen animat

Le numim platforme de servicii și credem că ele există pentru a ne presta servicii. Între timp, ele demult au devenit dominantele situației. Cei cinci giganți IT, numiți și FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix și Google), influențează într-o măsură tot mai mare viața fiecărui om în parte și a omenirii în întregime.

Au conștientizat-o și autoritățile SUA, după ce au descoperit că giganții IT - Facebook, Amazon, Google și Apple - fac abuz de situația lor de monopolist, și intenționează să le lipsească de putere. Numai de n-ar fi prea tardivă această intenție…

Își permit prea multe

Congresul SUA a făcut totalurile unui studiu vast privind activitatea celor mai mari companii IT, și a propus separarea lor. Raportul susține că giganții digitali au construit monopoluri aidoma celor care au existat în SUA pe vremea economiei petroliere și elanului feroviar. Congresmenii propun adoptarea unei legi noi, care ar interzice deținerea unor platforme și promovarea concomitentă a propriilor produse pe aceste platforme. Pretențiile față de Facebook s-au iscat după ce în a.2012 a fost procurată Instagram: politicienii se arată convinși că în acest fel compania nu a salvat un startup promițător, ci a înlăturat un concurent. Despre Amazon, congresmenii cred că aceasta a ocupat poziții dominante în comerțul online cu amănuntul prin subminarea altor furnizori și comercianți. Apple deține monopolul pe piața aplicațiilor mobile pentru iOS, iar Google este monopolist în sfera motoarelor de căutare și pe piața publicitară. În plus, giganții tehnologiilor ar putea fi obligați să își facă serviciile compatibile cu concurenții.

Însă pretențiile față de giganții digitali ne se încheie aici.


În Camera reprezentanților din Congresul SUA, membrii Partidului republican au acuzat cele mai mari corporații tehnologice americane de încercarea imixiunii în alegerile americane, cenzurarea conservatorilor și sprijinirea Partidului democrat. Republicanul Jim Jordan a adus numeroase exemple concrete, care potrivit lui demonstrează atitudinea părtinitoare a corporațiilor tehnologice americane față de republicani. În special, el s-a năpustit cu critici în adresa Google și Facebook.

Puterea acestor companii, care le permite să influențeze mersul alegerilor, este foarte importantă, - a spus Jordan. Potrivit lui, în SUA giganții tehnologici ”îi cenzurează pe conservatori”, ”încearcă să influențeze alegerile”. Colegul său de partid Matt Goetz a acuzat direct Google de imixiune în procesele electorale din SUA, în interesul democraților.

Anterior, congresmenul David Cicilini a declarat în cadrul audierilor privind politica anti-monopol, că Amazon, Facebook, Apple și Google pot face abuz de putere prin utilizarea infrastructurii digitale în scopul urmăririi utilizatorilor și a concurenților potențiali, precum și prin contractele și taxele impuse.

De partea cui este Zuckerberg?

Facebook joacă un rol important în viitoarele alegeri prezidențiale din SUA. Cu două luni înainte de începerea campaniei electorale, unul dintre elaboratorii și fondatorii rețelei de socializare Facebook, șeful ei Mark Zuckerberg a anunțat un șir de măsuri pe care Facebook le va lua pentru «a apăra democrația» și alegerile prezidențiale din SUA. El a menționat: compania va înceta să recepționeze cereri privind plasarea publicității politice cu o săptămînă înainte de scrutin și va semnaliza toate postările cu dezinformări sau declarații premature privind rezultatele votului. «Mă neliniștește faptul că deoarece țara noastră este așa de divizată acum, iar rezultatele alegerilor pot lua mai multe zile sau chiar săptămîni, înainte ca ele să capete forma lor definitivă , poate apărea riscul dezordinilor civice în toată țara »,— a scris Zuckerberg.

Plus la toate, Facebook a restricționat trimiterea aceluiași mesaj pe diverse chat-uri Messenger. În opinia companiei, aceasta va ajuta în lupta cu distribuirea informațiilor false prin intermediul mesageriei. Anterior, această măsură a fost probată pe WhatsApp (care aparține tot Facebook) și, din spusele lui Zuckerberg, a influențat pozitiv dinamica extinderii informației. Dar ce este informație falsă și ce – nu identifică doar angajații companieiFacebook, al căror univers, nivel de cultură și dezvoltare politică e puțin probabil să depășească nivelul unui american mediu. Dar cenzura o efectuează anume acești oameni, angajați de Facebook…

În plus, Facebook a început să elimine orice postări care conțin informații false, în viziunea conducătorilor și angajaților FB, despre COVID-19 și care cheamă la boicotarea alegerilor din cauza pericolului de infectare. Facebook a mai declarat, că va prezenta date renovate privind rezultatele scrutinului și va lua măsuri pentru a proteja persoanel implicate în organizarea alegerilor de diverse presiuni prin intermediul rețelei sociale.

Însă nu toți cred în eficiența măsurilor anunțate de șeful Facebook . Spre exemplu, Angelo Caruzon, șeful Media Matters for America, le-a numit «cascadorie de PR lipsită de sens ». «Ei vor permite în continuare demonstrarea publicității politice în săptămîna dinaintea alegerilor. Principalul e ca această publicitate să fie comandată și măcar odată difuzată înainte de 27 octombrie, - a comentat el. – Așa că puteți comanda acum publicitatea neloială, pe care să o difuzați o singură dată, și apoi să o folosiți timp de o săptămînă ». Un alt expert, Daniel Kreis, profesor la Universitatea Carolina de Nord, este de aceeași părere. «Staff-urile vor produce și plasa mii de materiale de agitație înainte de intrarea în vigoare a interdicției, pentru a le demonstra pe parcursul săptămînii preelectorale », - crede el.
În SUA există o mișcare numită QAnon, destul de extinsă. Adepții mișcării QAnon cred că în SUA acționează un grup de pedofili, care au legături cu Hillary Clinton și Partidul democrat. Ei mai cred în guvernul mondial, care aidoma unui păpușar îi «trage de sfori» pe potentații lumii, și doar o singură persoană poate rezista puterii sale – actualul președinte SUA Donald Trump. Pe fondalul pandemiei COVID-19, mișcarea QAnon și-a consolidat semnificativ pozițiile.

Ei bine, concernul a anunțat că va elimina toate conturile și grupurile de pe Instagram și Facebook, ce țin de QAnon, chiar dacă acestea nu vor avea un conținut agresiv.
În august, Facebook a eliminat cca 800 grupuri, 100 site-uri și 1500 anunțuri ce țin de adepții teoriei conspirației. Pentru 10 000 conturi Instagram, 440 pagini Facebook și cca 2000 grupuri din rețeaua Facebook au fost introduse restricții. În ambele rețele sociale au fost blocate hashtag-urile QAnon. Și Twitter a eliminat mii de conturi, ce țin de QAnon .

Aceasta este libertatea de exprimare, spre care noi trebuie să tindem ?

Un simplu motor de căutare?Ba deloc!

De obicei, toată lumea percepe corporația Google ca pe un simplu motor de căutare online. Dar ea are numeroase proiecte, inclusiv cosmodromul achiziționat recent de NASA.

Acestei teme i-a fost consacrată alocuțiunea scriitorului și istoricului rus Dmitrii Peretolcin în cadrul mesei rotunde a clubului de discuții «Родина».

Dacă vorbim despre proiectele Google , este o temă foarte interesantă și multidimensională. Ei au numeroase proiecte ce țin de a șasea ordine tehnologică.

Google a înghițit, într-un timp destul de scurt, opt mari companii producătoare de robotică. Există elaborări foarte complexe și promițătoare – elemente de calcul cuantic în computere, care vor fi efectuate de aproximativ 100 milioane de ori mai rapid ca în cele de azi. Se lucrează la elaborarea conexiunilor neuronale artificiale.

Elaborările militare Google constituie o temă aparte. Google deservește, plus la tehnologia comună de căutare, o tehnologie specializată secretă de căutare pentru serviciile speciale, numită Itelectopedia.

În a. 2001 a răsunat raportul Ministerului apărării SUA «Artele marțiale centrate în rețea», în care rețeaua era privită ca o paradigmă a relațiilor sociale a societății informaționale. Anume această noțiune a stat apoi la baza doctrinei oficiale a Ministerului apărării.

Iată un citat din cartea «Noua lume digitală», scrisă de conducătorii și fondatorii Google Eric Schidt și Jared Cohen: «Cel mai important rol al tehnologiilor de comunicare va fi participarea lor la gradul de concentrare a puterii și redistribuirea ei de la stat și instituții publice spre cetățeni. Avem certitudinea, că asemenea platforme tehnologice moderne, ca Google, Facebook, Amazon, Apple îs mai puternice decît se crede, și pe viitor lumea va suporta schimbări profunde în rezultatul dezvoltării lor și a extinderii lor. Aceste platforme reprezintă o adevărată schimbare a paradigmei, cum a fost altă dată inventarea televiziunii. Forța lor principală stă în capacitatea de a crește, adică în viteza schimbării proporțiilor. Aproape nimic nu se poate compara cu viteza extinderii eficiente a acestor platforme, poate doar virușii biologici. Asta conferă anumite puteri celor care le construiesc, le controlează și le utilizează ». Citind această carte, ai impresia Google nu are o altă sarcină – doar să schimbe guvernul. Tehnologiile digitale ar putea fi utilizate oriunde, dar ele se concentrează doar asupra schimbării puterii.

Și Serghei Brin, autorul motorului de căutare Google, s-a exprimat la fel, cică misiunea principală a companiei (în opinia lui) este să «ofere informații libere despre oamenii din țările cu regim autoritar ». Acum, că știm multe despre «cursul subacvatic» Google, citatul capătă oarecum o altă culoare.

Google se implică extrem de activ nu numai în formarea viziunii asupra lumii prin intermediul știrilor, dar și în formarea viziunilor asupra lumii din fragedă copilărie.

Google are numeroase proiecte educaționale. Și universitatea elaborată împreună cu NASA. Și instruirea generală privind imprimarea 3D. Și un număr colosal de programe educaționale, bazate pe telefoane mobile și tablete computerizate.

Cu ceva ani în urmă, despre educația electronică a vorbit interesant neurolingvista Tatiana Cernigovscaia: «În a.1998 numărul mediu de căutări pe Google a fost de 9,8 mii, în prezent el este de 4,7 trilioane. Adică, un număr colosal. Și noi observăm așa numitul efect google. Noi am devenit dependenți de lucruri plăcute, de obținerea foarte rapidă a informației în orice clipă. În rezultat, vom pierde orice memorie ».

Ce fel de secrete?

În a.2016 în Marea Britanie împotriva Google s-a pronunțat compania Vidal Hall. Într-un final, instanța a recunoscut, că Google se face vinovată de utilizarea abuzivă a datelor privind comportamentul utilizatorilor de internet. Aceste date Google le acumula folosind browserul Safari în perioada anilor 2011-2012 .

Google are un program oficial de colaborare cu MI-5. Însă Andrew Parker, șeful acestei instituții, a menționat odată, că Google nu s-a manifestat deloc în lupta cu terorismul. Dacă datele nu-s predestinate serviciilor speciale, atunci cui? Pentru cine?

Google are centre de date secretizate, la care nimeni nu are acces, nici dreptul de a le solicita. Reieșind din faptul că ei monitorizează traficul a cca 2 miliarde de persoane, cred că este vorba nu numai despre securitate. Un singur fapt: compania britanică SCL (Strategic Communications Laboratories) are o filială americană - Cambridge Analytica, care este expusă în saloanele militare. La salonul britanic Defence Systems & Equipment International un oarecare Alexandr Cogan a cumpărat de la ei 40 milioane de utilizatori Amazon în scopul unor analize preelectorale. Nu este vorba despre campanii politice, ci despre cele mai diverse experimente asupra maselor.

Cristina Agatu

(va urma la 27.10.2020)

Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
Mai multe

Sondaj Toate

load