Compania publică ”Teleradio-Moldova”, plină peste cap de probleme Partea a 2-a.

Compania publică ”Teleradio-Moldova”, plină peste cap de probleme Partea a 2-a.

(Începutul - pe 19.07.2019)

Activitatea postului TV Мoldova 1” s-a pomenit în atenția parlamentuluiam relatat detaliat despre aceasta în prima parte a articolului nostru.  Dar cum arată situația văzută din interior și ce trebuie să facem  pentru ca Televiziunea publică să servească cu adevărat intereselor societății, nu partidului aflat la guvernare?  

Opinia unui supraviețuitor

Deoarece situația de la Compania publică Teleradio-Moldova fost una de mare rezonanță, Noi.md a decis să afle ce cred și ce spun despre aceasta angajații înșiși. Din discuțiile cu un șir de lucrători ai TRM, a devenit clar că există diferite puncte de vedere asupra situației create, însă toate denotă un singur lucru – teama de a vorbi deschis. Interlocutorii portalului au acceptat să-și expună punctul de vedere doar în condiții de anonimat. Ei spun că de-a lungul mai multor ani de activitate la televiziune s-au ciocnit de minciună: dacă noua conducere le cerea angajaților să spună cinstit ce și cine nu le convine la locul de muncă, ce trebuie de schimbat și promitea să nu-i pedepsească pe angajații care acceptă colaborarea, oricum finalul era deplorabil pentru  cei creduli. Anume de aceea primul newsmaker al Noi.md a dorit să-și păstreze anonimatul.  

Din spusele lui Petru M., să-l numim așa, el a avut ocazia să lucreze cu toate partidele aflate la putere, să simtă pe propria piele influența politicii fiecărei formațiuni. Dacă e să comparăm acele perioade, cel mai complicat i-a fost să activeze înainte de anul 2009.   

”Lucrez de mulți ani aici, am supraviețuit zecilor de directori ai departamentului, mulți directori ai televiziunii, președinți. Cu toții la început spun una, după care pornește răfuiala. Eu am rezistat mulți ani la televiziune pentru că mereu am fost obiectiv și am muncit mult. Pentru mine e totuna cine este șeful departamentului, a televiziunii.  Cenzura, cel puțin sub actuala conducere, în 98% din procesul meu de lucru eu nu o simțeam. În anii în care Televiziunea publică a fost condusă de  Ecaterina Stratan, nu am creat masiv imaginea unui dictator sau conducător. Actuala conducere nu mi-a dat indicații ce trebuie să scriu, pe cine să laud, pe cine – să umilesc”, povestește Petru M.

Totuși, interlocutorul Noi.md a recunoscut că partidul aflat la guvernare era promovat la „Moldova-1”, ex-liderul PDM în persoană nu era lăudat, în schimb anturajul lui era prezent în număr mare.    

”Declar cu toată responsabilitatea, că nu exista o cenzură strictă, dar eu cunosc cum este aceasta, deoarece am supraviețuit conducerii comuniste,  pe atunci textele jurnaliștilor erau citite la partid, rescrise de mai multe ori, pe post erau puse materiale cu un cu totul alt conținut. În 2009, după ce conducerea comunistă a TRM fost scoasă, au venit oamenii AIE. Aceștia se dedau unor nelegiuiri grozave. Spuneau că cei care au servit regimul precedent și au reflectat evenimentele din aprilie 2009, nu așa cum le trebuia lor, trebuie să plece. Iar noua conducere cerea ca materialele să conțină nu una, ci numeroase opinii ale diferitor partide. Dacă era adoptată vre-o lege, era obligatorie prezența opiniei autorului ei, a opoziției,  a reprezentanților fracțiunilor, a 3-4 experți diferiți, a analiștilor, a societății civile. Ne-au învățat  să lucrăm virtuos,  în două minute puteam include opiniile a zece comentatori, o propoziție de la fiecare. Cu venirea actualei conduceri noi ne-am cam relaxat, nu avem foarte mulți newsmakeri, dar nu am revenit la politica reflectării unilaterale a evenimentelor, cum era altă dată.  Sub conducerea lui Bordeianu și Startan, nu am avut nici un reportaj care să conțină învinuiri neîntemeiate sau care să nu ofere și o replică. Și acum ne muștruluiesc dur în acest sens. Dacă însă nu reușim să obținem opinia celei de-a doua părți,  nu difuzăm întregul reportaj, ci doar un mic fragment de 30 secunde”, spune angajatul ”Moldova-1”. 

O degradare exemplară

Tot în condiții de anonimat, angajata  ”Moldova-1”, Maria K, care la fel activează aici decenii în șir, a relatat pentru  Noi.md  despre situația din interior.   

”Televiziunea este oglinda societății, astăzi în ea are  loc o încrengătură a momentelor dureroase comune cu o ”degradare exemplară”. Am fost aduși nu la ”înflorire”, ci la o sălbătăcire internă, la devastare, la un oarecare standard absurd, un ”format” cu diferite  ”capete vorbitoare” pe sticlă, un divertisment cu un set de emisiuni -standard cu caracter de ”revistă”, fără individualitate, fără propria viziune asupra evenimentelor, telespectatorul fiind lipsit de spectacolele televizate naționale cu participarea  minunaților actori moldoveni, iar emisia – plină de produse dublate, ”baloane de săpun” de proastă calitate. Nu mai spun că nu mai avem emisiuni bune! Puținii specialiști care nu au fost aruncați peste bord,  pur și simplu nu pot lucra necalitativ, dar fac aceasta nu datorită, nu cu blagoslovirea, ci în pofida  conducătorilor! La starea actuală, primul post moldovenesc de televiziune a fost adus în perioada de după destrămarea URSS. Ultima persoană care a avut grijă de  televiziune ca de un patrimoniu național, a fost președintele Comitetului de stat pentru televiziune și radiodifuziune al RSSM,  Stepan Ivanovici Lozan. După el - cu faorte puține excepții  - în fotoliul președintelui  veneau uzurpatori preocupați doar de îmbogățirea proprie și de interesele de partid. Tradițional, ”conducerea” începea cu propriul birou - reparația lui capitală și înlocuirea echipamentelor. Despre ”salariile” pe care le ridicau ei circulau legende. Ce-i drept, trebuie să spunem că în ultimii ani, după ce devenise imposibil și chiar periculos să mai utilizăm vechile echipamente în deservirea și asigurarea emisiei, a început și o reechipare a studiourilor. Care mai continuă și azi”,  povestește interlocutoarea noastră. 

Cu multă durere a relatat Maria K. despre disponibilizările masive de personal, efectuate la televiziune în 2018. Oamenilor li s-a promis prelungirea contractelor lor de muncă,  după care au fost pur și simplu dați afară, au fost lipsiți chiar și de permisele de intrare pe teritoriul televiziunii căreia i-au consacrat decenii de viață.    

”Personalul a fost redus la maxim! – spune, revoltată,  interlocutoarea Noi.md. - Astăzi inginerii care deservesc studiourile de emisie pot fi numărați pe degete. Au fost disponibilizați jumătate dintre regizorii de sunet; lichidată secția control tehnic, sărăcită secția operatorilor – pivotul, ”sîngele albastru” al TV. Profesioniștii veritabili, pe care nu au reușit să-i elimine, au fugit singuri, cu excepția puținilor patrioți  ”îndărătnici” ai postului TV. Că doar principalul post de televiziune achită salarii mizere. Cel mai revoltător lucru a fost disponibilizarea oamenilor de creație - a fost dată afară floarea regizoratului TV, adică persoanele, vocația cărora este să transforme un set de imagini video în clipuri cu o anumită super-sarcină.  Pentru actualii ”conducători” TV,  pe ecran au dreptul la existență doar reportajele și talk-showurile! Nimic mai mult nu poate și nu trebuie să existe! Mă amuză aceste Consilii de observatori. Este o fățărnicie totală! Televiziunea publică demult nu mai corespunde menirii sale, mereu este ”în buzunarul” cuiva. În anii de guvernare comunistă a început  ”eliminarea” din cadru a celor indezirabili, iar actualii ”democrați din TV” l-au ignorat rușinos pe președintele ales legal.  Informația este prezentată extrem de tendențios.  Să zicem, în revistele evenimentelor internaționale nu-s reflectate deloc evenimentele importante și pozitive din Rusia, pur și simplu se trec sub tăcere. În schimb negativul – poftim! Cetățenii vorbitori de limbă rusă în genere au rămas ”dincolo de bord”!

Maria К. ne-a vorbit și despre destrămarea redacției Comunitatea, care în toți anii de independență a fost mîndria postului TV ”Moldova-1”. Timp de 30 de ani, fiecare etnie importantă, care locuiește în Moldova (ucrainenii, rușii, bulgarii, găgăuzii, romii, evreii etc.), ”deținea” propria emisiune. Redacția avea legătură cu comunitățile acestor etnii, cu departamentul  relațiilor interetnice. Pentru reprezentanții altor etnii ”nemajoritare” din Moldova exista emisiunea „Sub același cer”, care reflecta viața  nemților, armenilor, azerilor, polonezilor ș.a. Fiecare emisiune era pregătită de un grup de creație – redactor și regizor – care aveau legături cu diaspora respectivă. 

”Această stare de lucruri era conformă cerințelor  Convenției-cadru europene,  ce asigura nediscriminarea  minorităților naționale și funcționarea limbilor materne, în acest sens noi eram fruntași în toată lumea; redacția Comunitatea putea fi exemplu de toleranță, stimă reciprocă, colaborare și prietenie! În prezent conducera a distrus literalmente această redacție. Actualul director consideră că regizorul – figura-cheie la o televiziune – pentru noi este un lux nepermis! De altfel, ca și alte servicii, care asigură transmisiunile de calitate în lumea întreagă. Priviți titrele oricărei emisiuni importante din străinătate, veți vedea cca 50 de nume ! La noi – cinci persoane în cel mai bun caz. Iar regizorul a fost desființat în general! Despre ce calitate putem vorbi, dacă pe umerii redactorului  au fost aruncate funcții improprii lui, - el este o trinitate, un  ”Shiva cu multe brațe”, care cumulează nu doar sarcinile autorului nemijlocit al scenariului literar, dar și pe cele ale administratorului, regizorului, reporterului?! Despre noțiunea de ”adaptare la platou” noi am uitat demult! Toate se fac cu impertinență,  în stil de reportaj, la indigo: ”stand-up” - video – interviu – video – ”stand-up”! Multe imagini  pot fi copiate din internet. Dar Comunitateа este doar ceea ce e la suprafață. Multe redacții au fost distruse complet! A dispărut redacția sport și cea a programelor pentru tineret. Au fost dați afară redactorii care cugetă netrivial și regizorii cu individualitate strălucită. În ultimii ani, opinia colectivului a fost neglijată în totalitate. Conducerea avea ”nunta” sa, ”truditorii” - pe a lor!”, spune dezolată Anastasia.

Concediere univocă!

Elena Levițcaia-Pahomova, președinta Comisiei mass-media a Consiliului societății civile  pe lîngă președintele RM, prezentă și ea la ședința comisiei parlamentare de profil care a audiat conducerea Companiei  publice  ”Teleradio- Moldova”, crede că directorul postului TV  ”Moldova-1” trebuie demis. Convingerea i-a venit după vizionarea emisiunii cu participarea șefului statului, moderată de șefa  ”М-1”, Ecaterina Stratan.  

”Privesc ”Moldova-1” doar în perioada competițiilor sportive. Dar, ca spectator nu mă atrag emisiunile acestui post TV. Ca profesionist, ele mă uimesc. Companii de televiziune cu bugete și personal mult mai mici creează proiecte net superioare ca nivel. Asta în condițiile, în care ”Moldova-1” are potențial. Dar iată că am privit emisiunea. Îmi pare rău. Nu era un interviu – era o neînțelegere a subordonării, a bazelor jurnalisticii, a regulilor de moderare a talk-showurilor”, a scris E. Levițcaia-Pahomova pe pagina sa socială.  

Comisia mass-media a Consiliului societății civile pe lîngă președintele RM și-a exprimat revolta  față de maniera directorului televiziunii publice de a modera emisiunea, prin care aceasta își permitea mitocănii în adresa președintelui și îl provoca să discute probleme personale.  

”Președintele este președinte! Mitocăniile în adresa sa egalează cu lipsa de respect față de propria țară. La fel și în adresa oricărui demnitar. Vrei să-l ”prinzi” - prezintă fapte. Dar să rezolvi în emisie directă problemele personale - nu am cuvinte! Directorul televiziunii publice este un angajat care reprezintă interesele întregului popor, nu pe ale sale. Noi toți  îndeplinim temporar niște funcții. Trebuie să acceptăm calm această situație. Emisia directă, chiar și la companiei pe care o conduci, nu este biroul tău personal, iar invitatul nu este subalternul tău. Respect și iarăși respect. Nu am alte întrebări față de propunerea comisiei de control de a schimba conducerea ”Moldova-1”, și-a argumentat poziția E. Levițcaia-Pahomova.    

Nu este o alegere personală

Iulia Semionova, președinta Asociației jurnaliștilor de limbă rusă din RM, la rugămintea Noi.md să comenteze situația creată la televiziunea publică națională, a declarat prompt că în Republica Moldova  nu există o televiziune publică în sine, aceasta mereu a fost controlată de partidele aflate la guvernare și a lucrat în interesul acestora.    

”Compania care se auto-întitulează așa continuă tradițiile televiziunii de stat, care mereu a susținut conducerea țării, oricine ar fi fost la putere. De aceea cu mișcări de șah – unele figuri au plecat, altele au venit – nu rezolvăm nimic. În societate, nu-s toți eroi. Conducerea televiziunii îndeplinea lucrul așa cum i se cerea. Oamenii nu au dorit să se arunce pe ambrazuri, este dreptul lor. Acum trebuie să cugetăm asupra faptului, cum poate fi schimbată atitudinea jurnaliștilor  față de lucrul lor, cum legea îi poate apăra real, nu declarativ. E naiv să ceri de la ei îndeplinirea onestă a obligațiilor profesionale în situația care exista anterior. Pentru sine, fiecare putea face o alegere, însă nu fiecare putea să-și permită luxul de a fi independent. Trebuie să înțelegem aceasta. Iar primele acordate pentru reflectarea campaniei electorale – ar fi bine să fie rambursate casieriei”, spune șefa Asociației jurnaliștilor de limbă rusă. 

Regimul de incendiunu mai este tolerat 

Jurnalistul Artur Efremov, care în perioada iunie 2003 – martie 2004 a exercitat funcția de președinte al Companiei publice ”Teleradio-Moldova”, la întrebarea jurnalistului Noi.md cum vede el soluționarea problemei  create la Compania publică, a spus că în viitorul apropiat nu va exista vre-o soluție, deoarece este nevoie de o strategie de dezvoltare, de care deocamdată nimeni nu dorește să se preocupe.     

”Toate autoritățile, de la 2001 încoace,  rezolvă problemele acestei companii  ”în regim de incendiu”, nimic mai mult. Nu mai este loc pentru reparații cosmetice. TRM trebuie închisă pentru minim un an. Un upgrade total, mai multe master-classuri pentru echipă, eliberarea de activele inutile și doar după aceasta – ieșirea în emisie... 19 ani de  reforme eșuate este un termen prea lung pentru a înțelege că această cale a fost una greșită... E imposibil să transformi un  ”Запорожeц” în ”Mercedes” de clasa premium, chiar dacă angajezi cei mai buni meșteri.  Nu a existat nici voință politică, nici viziune asupra modului de a schimba cardinal soarta companiei  ”Teleradio-Moldova”  și a o transforma într-o companie  promițătoare, apetisantă și profitabilă. Restul e doar  vorbă goală și furtună într-un pahar cu apă…”, consideră А. Efremov. 

Evident, închiderea televiziunii publice pentru un an este o măsură dură, puțin probabil ca autoritățile să o accepte. Dar la fel de evident este și faptul că TRM are nevoie de înnoire și de upgrade. Căci contribuabilii, din mijloacele cărora este întreținută această companie, doresc să primească un produs de calitate, care ar corespunde nu intereselor unui grup de persoane, ci a întregii societăți. Anume de aceea compania se numește Publică. 

Lidia Ceban

 

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load