Ați comandat un taxi?

Ați comandat un taxi?

În ciuda numărului mare de servicii de taxi din capitală, pasagerii se plîng că e foarte dificil să comande o mașină și uneori este aproape imposibil. În ultimul timp activitatea taximetriștilor a atras atenția Guvernului și a organelor de drept.

La 1 octombrie vor intra în vigoare noi reguli de impozitare în domeniul vizat. Vor contribui ele la îmbunătățirea calității acestor servicii?

Ziua e aproape imposibil să-i găsești

Dacă ar fi să credem informațiile de pe site-ul webtaxi.md, la Chișinău activează peste 30 de servicii de taxi. Însă majoritatea orășenilor se plîng de faptul că este foarte dificil să chemi o mașină. Practic, este imposibil să o faci anume atunci cînd clienții au o deosebită nevoie de serviciile de taxi, și anume:

- dimineața,

- seara,

- pe timp de ploaie,

- pe ninsoare,

- pe arșiță,

- pe ger,

- în zilele de odihnă sau de sărbătoare.

De regulă, anume în aceste clipe, oriunde a-i telefona, dispecerul îți răspunde: „Scuzați, pe moment nu dispunem de mașini libere.” Asta în timp ce, potrivit multor chișinăuieni, pe străzi staționează foarte multe mașini ale acelor servicii care, cică, nu au mașini libere. Acestea cer, pentru serviciile prestate, sume ce le depășesc pe cele oficiale de 1,5-2 ori. Ele pot staționa ore în șir în așteptarea clienților. Șoferii lor înțeleg că omul care întîrzie sau este disperat e gata să achite orice sumă, doar să fie dus la punctul de destinație. Astfel, serviciile lor pot depăși cu 30-50% tariful standard.

Nemulțumirea pasagerilor nu se limitează aici. Există multe plîngeri, în special pe rețelele sociale, precum că șoferii de taxi sînt deseori nepoliticoși, iritabili, cunosc prea puțin orașul și nu pot găsi adresa corectă, ajung tîrziu și așa mai departe.  

S-a dovedit că te poți jelui pe taximetriștii nepăsători nu numai pe rețelele de socializare sau persoanelor cunoscute. Pretențiile le poți adresa Agenției pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței. Acolo, apropo, parvin cu regularitate numeroase plîngeri de acest fel. Dar pasagerii înșiși adesea nu-și cunosc drepturile. Iar ele există. Spre exemplu, pasagerul poate cere ca șoferul să nu fumeze, să nu asculte muzică la volum mare, să nu vorbească la telefon, să-i elibereze bonul de casă. Iar șoferul are obligații. El trebuie să posede un certificat care să-i confirme competența, să cunoască drumul și, la îmbarcare, să concretizeze tariful. În cazul în care el nu eliberează bonul de casă, pasagerul are dreptul să fotografieze numărul mașinii și să depună o plîngere.

Administratorii unor servicii de taxi susțin că sînt gata să le compenseze pasagerilor nemulțumiți daunele, iar pe șoferii neglijenți să-i pedepsească. Dar nu toți pasagerii sînt gata să se plîngă în instanțe și să-și apere drepturile. Ei se tem că, din cauza principialității excesive și a ”caracterului scandalos”, ei vor fi introduși în „lista neagră” și ulterior, de cîte ori vor comanda un taximetru, mașini libere nu vor mai exista pentru ei. De altfel, nimeni niciodată nu ne-a confirmat existența unei asemenea „liste negre”.  

Mai există o problemă. Companiile care activează legal obțin o autorizare de la autoritățile publice locale și transportă pasageri în baza licenței. Aceste servicii dispun de cca 1,5 mii de vehicule. Dar este imposibil să fie stabilit numărul mașinilor care lucrează ilegal. Este vorba despre mai multe sute, de obicei – automobile particulare, pentru ai căror proprietari transportul ilegal este o sursă de venit. De obicei, ei își așteaptă clienții în preajma stațiilor de transport public, în apropierea supermarketurilor, a piețelor, a gărilor.

„Dosarul taximetriștilor” 

„Dosarul taximetriștilor” a ajuns în atenția organelor de drept în luna mai curent. Atunci a fost depistată o adevărată schemă cu participarea administratorilor unor servicii de taxi din două orașe mari ale țării – Chișinău și Bălți. Despre aceasta au relatat Vitalie Busuioc, adjunctul interimar al procurorului-șef al Procuraturii pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze Speciale (PCCOCS), procurorul Constantin Miron și șeful Direcției investigarea fraudelor economice a Inspectoratului General al Poliției (IGP), Alexei Bacoș. Ei au spus că membrii grupării criminale care administra serviciile de taxi au elaborat o schemă de evaziune fiscală prin care bugetul de stat a ratat un venit de cca 15 milioane de lei.

Potrivit lui Vitalie Busuioc, este vorba despre 19 companii, unele dintre care aveau în proprietate mai multe servicii de taxi. Procurorul a menționat că ele controlau 90% din piața transportului de pasageri. Din componența grupului făceau parte foști angajați ai organelor de drept. Membrii grupării au fost preveniți despre perchezițiile iminente și o parte dintre suspecți au reușit să scape. La Chișinău au fost reținute cinci persoane, la Bălți – una, în total există nouă suspecți.

Busuioc a explicat că serviciile de taxi aveau înregistrate oficial cca 1400 de automobile, alte 400 nu figurau. În plus, în anii 2015-2016, în actele acestor companii nu au fost reflectate toate operațiunile financiare.

Procurorul PCCOCS Constantin Miron a relatat că zilnic companiile trebuie să achite statului 300-600 de lei, iar în ciuda veniturilor reale ale serviciilor de taxi, acestea indicau venituri de doar 150-350 de lei. Procurorii au clarificat că numărul angajaților și al mijloacelor de transport era net superior celui arătat organelor de drept. Potrivit lui Miron, o parte dintre șoferi erau angajați oficial pentru ziua de muncă de 8 ore. În realitate, ei munceau 24 de ore și lunar erau obligați să semneze borderoul de plată a salariului minim, pe care îl primeau. Fiecare dintre ei avea un plan zilnic și, dacă nu-l îndeplinea, diferența îi era înscrisă ca datorie.

În urma perchezițiilor organele de drept au descoperit un oficiu clandestin al grupării criminale, unde se păstrau documente ce reflectau situația reală privind activitatea și veniturile companiilor atrase în schema de evaziune fiscală. Au fost sechestrate acte contabile și mijloace electronice de informare. Bunurile antreprenorilor și ale suspecților de organizare a grupării au fost arestate.

Alexei Bacoș a spus că agenții economici înregistrau serviciul de taxi la Camera Înregistrării de Stat, unde prezentau lista automobilelor pentru care obțineau licența. După un timp ei se adresau Camerei cu rugămintea de a exclude din listă 50% dintre vehiculele înregistrate.

„Asta în timp ce agentul economic păstra actele inițiale și, în cazul în care poliția oprea un taximetru, șoferul prezenta licența veche, fără a spune că ea a fost anulată”, a explicat Bacoș.

Suspecții în acest dosar riscă pînă la 6 ani privațiune de libertate sau amendă de 150-250 de mii de lei, cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții timp de 2-5 ani. Iar persoana juridică trebuie să achite o amendă de 150-300 de mii de lei.

„Nu primești bon de casă – nu plătești călătoria”

În ultima vreme angajații PCCOCS au efectuat cca 30 de percheziții la serviciile de taxi din capitală. De capul lor s-au apucat, cum se spune, la cel mai înalt nivel. Despre înăsprirea amenzilor pentru taximetriști a vorbit anterior prim-ministrul Pavel Filip. Pasagerii cărora nu li s-a eliberat bonul de plată pentru călătorie pot să nu o achite, a spus el atunci.

Premierul a menționat că Guvernul a elaborat un șir de măsuri în vederea scoaterii muncii taximetriștilor din economia subterană, fapt care va permite statului să primească impozite și să controleze cifra de afaceri în sfera dată.

Apoi au început controale regulate, în cadrul cărora taximetriștii care transportau pasageri ilegal au primit amenzi usturătoare. Raidurile erau organizate de Serviciul Fiscal împreună cu Poliția de Patrulare și Agenția Națională Transport Auto (ANTA). Au fost depistate mai multe încălcări. Astfel, în afară de faptul că șoferii nu eliberau bonul de plată, majoritatea dintre ei nu aveau autorizația necesară.  

„Scopul operațiunii este ca taximetriștii să muncească în baza legii. Din cele văzute, majoritatea lor respectă legea, dar au fost depistate și persoane care activau ilegal. Cea mai răspîndită încălcare este faptul că în taxi nu este utilizat contorul”, a explicat Dumitru Istrati, șeful Direcției control fiscal a SFS.

Conform Codului fiscal, amenda pentru neutilizarea contorului este de 5 mii de lei, iar pentru lipsa aparatului – de 7 mii de lei. Pe parcursul anului curent au fost sancționați cca 500 de conducători auto care transportau ilegal pasageri, lor le-au fost aplicate sancțiuni în sumă totală de peste 700 de mii de lei.

„Controalele s-au întețit – taximetrele au dispărut”

La 20 august ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, a convocat o ședință cu participarea reprezentanților Asociației Transportatorilor Auto în regim de taxi, pentru a discuta situația creată, mai concret, despre numărul redus de taximetriști și taximetre în urma controalelor efectuate de Agenția Națională Transport Auto, Serviciul Fiscal de Stat și Inspectoratul Național de Patrulare.

„Cum numai s-au întețit controalele, au dispărut taximetrele. Este dovada clară a faptului că multă lume activa ilegal. Situația mă alarmează, mai ales că după începerea anului de studii cererea pentru serviciul taxi sporește brusc.” Ministrul a cerut soluții concrete, care pot rezolva problema apărută. Și anume sporirea numărului de mașini și șoferi, pentru a face față fluxului de comenzi.

El a confirmat că controalele și lupta cu activitatea ilegală în domeniul dat continuă. „Scopul nostru nu este să-i urmărim pe transportatori cu bîta, ci să creăm condiții egale de muncă pentru toți participanții acestei piețe. Prin obligarea taximetriștilor de a le elibera clienților bonuri de plată, am declarat război transportatorilor ilegali. La 1 octombrie intră în vigoare amendamentele la Codul transporturilor rutiere și noi vom dispune de toate instrumentele și mijloacele necesare pentru a impune companiile care activează pe platforme on-line să respecte legea”, a spus Gaburici.

La 1 octombrie va intra în vigoare și noul sistem de impozitare. Conform noilor norme, taximetriștii care vor avea un venit mai mare de 10 mii lei pe lună vor achita o cotă fixă a impozitului pe venit în mărime de 500 de lei pe lună. Plățile în Fondul de asigurări medicale și cel social vor constitui 1/12 din suma anuală, iar cheltuielile de întreținere a mașinii vor deveni deductibile.

„Aceste înlesniri fiscale vor permite companiilor de taxi să-și înnoiască parcul de mașini și să presteze populației servicii de calitate mai înaltă. Înțeleg că am început lupta cu transportatorii ilegali, acum văd că mulți activau ilegal, fără aparate de casă”, a adăugat Chiril Gaburici.

Cei de la Asociația Transportatorilor Auto consideră că noul sistem va permite sporirea calității serviciilor.

Ca să le convină tuturor

Un interlocutor al reporterului Noi.md, care muncește la una dintre întreprinderile ce controlează activitatea taximetrelor, la fel opinează că introducerea noului sistem va avea un efect pozitiv.

- Nu este adevărat ce se spune – că tarifele pentru călătoria în taxi au sporit. Tarifele nu au crescut, ele s-au modificat. Anterior exista un tarif fix pentru călătoria dint-un sector în altul. Acum te-ai îmbarcat, taximetristul pornește – asta deja costă 20 sau 22 de lei, fiecare serviciu stabilește tariful propriu. Dacă ai urcat în taxi, trebuie să achiți 20 de lei, apoi pentru fiecare kilometru – 2,30, 2,40, în funcție de serviciul de taxi. Dacă ai nimerit în ambuteiaj, există un sistem special – 50 de lei/oră, adică dacă staționezi în ambuteiaj 5 minute, achiți pentru acest răstimp, să zicem, 5 lei. De fapt, pentru a determina costul călătoriei, ținem cont de mai mulți factori. Costul îmbarcării, kilometrajul, durata călătoriei, staționarea, ora, tipul călătoriei. Mulți pasageri nu sînt atenți la tariful cu care vor fi transportați – urban sau interurban, de zi sau de noapte. Iar unii șoferi șmecheri profită de aceasta, includ tariful pentru călătorii interurbane, care este mai mare. Toate tarifele trebuie să fie indicate pe automobil și contorul taximetrului va calcula automat toate componentele din care este format costul călătoriei. Taximetrul este echipat suplimentar cu un aparat de casă, de aceea este foarte important să observați dacă acesta există în salon și să-i cereți șoferului să vă elibereze bonul de casă la finalul călătoriei.

Cui convine noul sistem? Pasagerului care dorește să fie sigur că totul este achitat conform legii, cu impozitarea respectivă, fapt stabilit în bonul de casă.

În cazul șoferilor situația diferă. Mulți se arată nemulțumiți. Anterior, din fiecare călătorie ei își puneau ceva în buzunar, sume impunătoare treceau pe alături de administrația companiei de taxi. Acum, grație faptului că există bonurile, situația poate fi controlată. Administratorul cunoaște numărul călătoriilor efectuate de șofer, kilometrajul lor, venitul – toată informația este vizibilă din banda de bonuri.

Șoferilor nu le place că vor trebui să achite impozite din salariu. După introducerea acestor modificări, mulți au părăsit mașinile și au lăsat lucrul. Iată de ce a devenit mai dificil să chemi un taximetru.

Care poate fi soluția problemei? Este nevoie de un sistem care să le convină tuturor – și statului, și administratorului serviciului de taxi, și – foarte important – pasagerului.

Una dintre soluții ar fi sporirea tarifelor, dar asta va bate la buzunar clienții cu venituri mici. Dar anume din cauza că avem unul dintre cele mai ieftine servicii de taxi din lume am ajuns la situația în care cererea depășește oferta, de aici – deficitul de taximetre, nemulțumirea că este dificil să chemi o mașină. De aceea, cred eu, autoritățile locale trebuie să îmbunătățească la maximum funcționarea transportului municipal, pentru ca pe orice timp și la orice oră omul să poată ajunge acolo unde are nevoie, iar taximetrele să devină un serviciu de confort sporit sau de urgență sporită.

O altă metodă, acceptată de multe țări, este aceea în care șoferul obține o licență pentru un an și achită o anumită sumă fixă, se poate și în rate. După care activează pe parcursul anului și își păstrează toate veniturile. În prezent fluctuația cadrelor de taximetriști este foarte mare, iar această metodă ar putea-o stăvili, dat fiind că șoferul va trebui să muncească cel puțin un an pe post de taximetrist.  

Posibil, așadar, ca implementarea noului sistem de impozitare să devină metoda care va schimba spre bine starea de lucruri.  

„Munca nu e dulce”

Taximetristul Mihail D. a relatat pentru Noi.md din ce se compune munca unui taximetrist din Chișinău și de ce mașinile libere lipsesc anume atunci cînd e nevoie de ele.

- Lucrătorii serviciilor de taxi au două ore de vîrf: dimineața – atunci toată lumea are nevoie să se deplaseze din zonele rezidențiale în altă parte a orașului, în special – în centru, și seara – toți vor să meargă din centrul orașului spre casă.

Tu primești comanda, în 90% dintre cazuri e vorba de centrul orașului, dacă există 8-9 comenzi, toate mașinile se află în centru, și tu pierzi 2-2,5 ore. De aceea nimeni nu vrea să preia comenzile pentru deplasare în centru. În fiecare dimineață transmitem schimbul, adică tu iei mașina în primire, îți duci partenerul acasă etc., și comenzi în acest răstimp nu preiei. Asta înseamnă că 40% din taximetre nu sînt funcționale.

De ce este dificil să chemi un taxi pe timp de ploaie sau ninsoare? Pentru că anume în acest timp numărul comenzilor crește brusc, toată lumea dorește un taxi. Să zicem, la Chișinău avem 1500 de taximetre, iar populația este de 800 de mii. Chiar dacă o zecime din ea dorește se cheme un taxi, deja fac 8000, adică cu mult mai mult decît numărul mașinilor disponibile. Crește numărul comenzilor – scade cel al mașinilor libere, proporțional.

În orele de vîrf șoferul preferă să staționeze. Dacă ia o comandă, oricum va sta în ambuteiaje. Va cheltui mai mult timp, combustibil și nervi. Călătoria din sectorul Rîșcani spre centru costă 35 de lei, dar poate dura mai mult de o oră.

Este bine că activăm cu contoare. Îi convine și taximetristului, și pasagerului, căci el primește atît cît a parcurs (respectiv, a plătit). Este altceva că, după ce s-a trecut la plata conform contorului, a fost mărit planul. Acum acesta este de peste 600 de lei/tură. Asta în timp ce șoferul achită personal spălarea mașinii, alimentarea ei cu benzină sau gaze. Așa că nu le lăfăim. Vara volumul de muncă e cel mai mare, studenții fiind în vacanță stau mai mult timp prin cluburi și cafenele; oamenii merg mai des pe ospețe, la concerte etc. Iarna avem mai puțin de lucru, dar cel mai trist e în timpul numeroaselor posturi, pe care conaționalii noștri le respectă. În aceste perioade nu se fac nunți, cumetrii, sărbători puține. Iar în Postul Mare avem sezon mort, unii chiar părăsesc lucrul, pentru că au puține comenzi, iar planul trebuie îndeplinit și deci muncim în pierdere.

Mihail ne-a spus și de ce adesea la volan poți vedea șoferi nepregătiți și nepoliticoși.

- Munca noastră nu e dulce. Lucrăm în zilele de odihnă, nopțile, mai e și periculos. Ne jefuiesc, ne bat, chiar au fost și cazuri de omor. Acum cinci ani, la angajare, eu am susținut un examen, am fost consultat de un psiholog, am susținut un test de competență profesională etc. Acum există un deficit de cadre și îi angajează pe toți laolaltă. Așa se așază la volan tineri de 18 ani, unii veniți de la țară, care chiar nu cunosc orașul și nu pot găsi adresa necesară. Mulți lucrează prin cumul în două locuri și nu-și văd familiile zile întregi. De aceea multă lume este nervoasă, înrăită, nu poate găsi limbaj comun cu clienții. Ieșirea? Formați o bază a șoferilor cu care vă este comod și plăcut să colaborați și interacționați cu ei. Veți achita cu 10-15 lei mau mult, dar veți fi sigur că călătoriți confortabil și rapid. Apropo, este încă una dintre cauzele pentru care nu se ajung mașini libere – mulți preferă să muncească personal, adică la chemarea clientului permanent.

Un alt angajat al serviciului de taxi – Nicolai U. – a confirmat opinia colegului său. El ne-a spus că practica a demonstrat: înainte de orele 19.00-20.00 mai bine să nu ei comenzi spre centrul orașului – riști să stai în ambuteiaje. Și doar între 22.00 și 01.00 poți cîștiga ceva. Cele mai profitabile zile pentru taximetriști sînt joi, vineri și sîmbătă. Duminica ziua e mai bine să nu ieși deloc, vei avea doar cheltuieli. Doar trei-patru clienți dintre cei 10-12 transportați pe parcursul unui schimb îi lasă taximetristului o mică sumă ”pe de-asupra”.

Mulți taximetriști consideră că problema de bază este tariful prea mic, ei îl consideră cel mai mic din lume. Soluția o văd în majorarea prețului unei călătorii, fără a majora și planul, adică să poată cîștiga însuși șoferul, nu patronul lui.  

Unde e mai ieftin

Platforma britanică on-line Taxi Price Index a investigat prețurile pentru serviciile de taxi în 80 cele mai vizitate orașe din lume. S-a ținut cont de indici precum prețul livrării mașinii, prețul unul kilometru de călătorie, prețul așteptării și plata-standard de la aeroport spre centrul orașului. În tabel au fost incluse modelele de automobile cele mai populare printre taximetriști în fiecare oraș. S-a ținut cont și de faptul că în unele orașe prețul călătoriei variază în funcție de oră, durată și numărul de persoane transportate – în aceste cazuri ca bază era luat prețul mediu. Astfel, conform Taxi Price Index, cel mai scump taxi a fost cel din centrul or. Zurich (Elveția), acolo 1 km costă 5,19 dolari, iar de la aeroport în centru se poate ajunge cu 70,09 dolari. Pe locul doi s-a situat alt oraș elvețian, Geneva, unde 1 kilometru costă 3,32 dolari, iar călătoria de la aeroport spre centru – 79,44 dolari. În primele cinci cele mai scumpe orașe au mai intrat Tokio (Japonia), Londra (Marea Britanie) și Amsterdam (Olanda).

În top cinci cele mai ieftine orașe au intrat Cairo (Egipt), Mumbai (India), Jakarta (Indonezia), București (România) și Mexico City (Mexic). La Cairo costul unui kilometru este de 0,10 dolari, iar din aeroport în centru ajungi cu 4,20 dolari. În cel mai mare și bogat oraș al Indiei l km de drum parcurs cu taxiul costă 0,32 dolari, iar călătoria de la aeroport spre centru – 4,44 dolari.

Chișinăul nu a nimerit în această listă, dar nu e greu să calculezi că în capitala Moldovei costul unei călătorii de la aeroport spre centru va fi de cel puțin 8 dolari. Dat fiind că distanța de la aeroport spre centrul orașului e mică, călătoria nu este chiar atît de ieftină.

 

Vladislav Bordeianu

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load