Fizicienii au stabilit cît de lichidă poate fi apa

29 apr. 2020,, 04:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință de la RAN și Universitatea Queen Mary din Londra (QMUL) au găsit limita la cît de lichid poate fi lichidul.

Viscozitatea este o proprietate importantă a lichidelor care descrie rezistența fluidului la scurgere. Se cunoaște că lichidele devin mai vîscoase la răcire și mai lichide atunci cînd sînt încălzite. O echipă de cercetători a decis să calculeze valoarea minimă a viscozității și să verifice cît de lichid poate fi lichidul dacă este încălzit pînă la punctul de evaporare.

Se crede că viscozitatea nu poate fi calculată deoarece depinde de structura fluidului, de compoziția sa, de condițiile externe etc. Într-un studiu publicat în revista Science Advances, oamenii de știință au arătat că două constante fizice fundamentale determină cît de lichid poate fi lichidul. Ecuația leagă valoarea minimă a viscozității elementare constanta Planca. Proprietățile rămase ale materiei (chiar și compoziția sa moleculară) nu afectează acest parametru.
În același timp, oamenii de știință observă că limita viscozității descoperite nu se referă la fluidele cuantice (heliu lichid superfluid sau condensatul Bose-Einstein), deoarece acestea nu se comportă ca un lichid obișnuit.

Vadim Brajkin, directorul Institutului de fizica de înaltă presiune RAN, spune că limita de vâscozitate a lichidului poate avea legătură cu diferite domenii ale fizicii — de exemplu, cu găurile negre sau cu cromoplasma, care apare la temperaturi și presiuni foarte ridicate. În același timp, după cum a menționat profesorul QMUL Konstantin Tracenko, viscozitatea minimă s-a dovedit a fi foarte simplă și aceeași pentru toate lichidele.