Primul transplant de memorie a fost realizat pe melci

20 mai. 2018,, 01:02   Ştiinţă şi IT

Transplantul de memorie este o temă SF abordată de zeci de ani, iar acum acesta devine realitate. O echipă de cercetători a reușit să facă un transplant de memorie pe melci.

Transplantul a fost un succes și a fost realizat prin transferarea unor informații genetice numite ARN, dintr-un melc în altul.

În acest sens, melcii au fost instruiți să dezvolte o reacție defensivă. Atunci cînd ARN-ul le-a fost introdus melcilor care nu au trecut prin acest proces, ei s-au comportat ca și cum ar fi fost sensibilizați. Studiul a fost publicat în revista eNeuro.

ARN-ul sau acidul ribonucleic este o moleculă implicată în diferite roluri esențiale ale organismelor biologice. Acesta este componenta principală a ribozomului, mașina producătoare de proteine din celulele vii.

Cercetătorii au aplicat șocuri electrice de mică intensitate pe cozile unor melci marini din specia Aplysia californica. După aplicarea acestora, reflexul defensiv de retragere al melcilor – atunci cînd melcii se retrag în cochilie pentru că simt un pericol iminent – a devenit mult mai pronunțat.

Atunci cînd cercetătorii au stimulat melcii, au descoperit că cei cărora le-au fost administrate șocurile, au prezentat o contracție defensivă care a durat aproximativ 50 de secunde. Pe de altă parte, cei care nu au primit șocuri s-au contractat doar pentru o secundă.

Astfel, cercetătorii au extras celulele ARN din sistemele nervoase ale melcilor care au primit șocurile electrice și le-au injectat unor melci marini care nu au trecut prin acest proces.

Melcii nesensibilizați, injectați cu ARN-ul animalelor instruite, s-au comportat ca și cum, la rîndul lor, ar fi primit șocurile pe coadă. Astfel, după transplant melcii au manifestat o contracție care a ținut aproximativ 40 de secunde.

Profesorul David Glanzman, unul dintre autori, a declarat că rezultatul studiului a fost „ca și cum ar fi transferat memoria”. De asemenea, al a precizat că melcii nu au fost răniți în timpul experimentului.