Cazul Filat stiri: 350

Planetă sau o stea? Astronomii au descoperit un corp ceresc neobișnuit

28 iun. 2023,, 02:00   Ştiinţă şi IT

WD0032-317b, care se află la 1400 de ani lumină de Pămînt, este un pitic brun, dar nu se aseamănă cu majoritatea dintre ei.

Cercetătorii au măsurat temperatura la suprafața obiectului și au descoperit că aceasta este de 7700 °C. Acest lucru este suficient pentru ca moleculele din atmosfera sa să se descompună în atomi. În plus, această temperaură este cu cîteva mii de grade mai mare decît cea de la suprafața Soarelui nostru.

În general, acest lucru este imposibil pentru un pitic brun. Dar cercetătorii au descoperit că obiectul a fost ajutat de steaua în jurul căreia orbitează. WD0032—317B este foarte aproape de soarele său, un pitic alb ultra-fierbinte care este atît de aproape, încît anul său durează doar 2,3 ore.

Din această cauză, piticul brun este supraîncălzit doar pe o parte. Pe "partea nocturnă", temperatura corpului variază de la 1.000 la 2.700 °С. Potrivit cercetătorilor, aceasta este cea mai extremă diferență de temperatură pe care astronomii au măsurat-o pe un obiect substelar. Dar aceste condiții nu vor dura mult — din moment ce moleculele sale continuă să se descompună, piticul brun este vaporizat de steaua sa mamă.

Studiile asupra unor astfel de obiecte precum WD0032-317B pot ajuta oamenii de știință să înțeleagă modul în care stelele fierbinți își absorb încet sateliții.