Oamenii de știință au descoperit o mare cu apă dulce sub ocean

26 iun. 2019,, 01:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință de la Universitatea Columbia și Institutul Oceanografic de la Woodschule au descoperit și cartografiat o mare de apă dulce, care se află sub suprafața Oceanului Atlantic. În ceea ce privește volumul apei, acesta poate fi comparat cu cele mai mari mări din SUA.

Cercetătorii au explicat pe scurt originea acestor mări: cu mii de ani în urmă, ghețarii acopereau cea mai mare parte a planetei. Oceanele s-au retras pe măsura îngheţării apei în foile masive de gheață acoperind continentul nord-american. Prin şelful continental curgeau delte imense de rîuri. Oceanele au crescut și apa dulce a fost „blocată" în sedimente sub valuri. Oamenii de știință consideră drept raritate concentraţiile de apă dulce, descoperite în timpul forării sondelor de petrol pe şelf, în anii 1970. Cu toate acestea, acum ele pot deveni cea mai nouă sursă de apă dulce din lume.
După cum s-a menționat în ultima ediţie a revistei recenzate Scientific Reports, oamenii de știință de la Universitatea Columbia și Institutul Oceanografic de la Woodschule au petrecut zece zile pe o navă de cercetare. Măsurînd căile apei proaspete și sărate, aceştia au cartografiat pentru prima dată rezervoarele de apă dulce.

S-a dovedit că mările subterane se întind la o distanţă de cel puțin de 80 de kilometri de coasta americană a Oceanului Atlantic, unde există rezerve uriașe de ape dulci, cu aproximativ două ori mai mari decît lacul Ontario. Cîmpurile încep de la aproximativ 183 m sub apă.
„Ştiam că în unele locuri există apă dulce, dar nu am ştiut cît de mult şi unde a fost localizată, a declarat Chloe Gustaffson, dr. în ştiinţe de la Universitatea Columbia. Ar putea fi o resursă importantă în alte părți ale lumii”.