Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 502
Preşedintele stiri: 3997

Procedură de achiziție a 40 de ambulanțe, anulată

19 sep. 2022,, 09:31   Societate
2476 0

Procedură de achiziție a 40 de ambulanțe pentru necesitățile IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească (CNAMUP) și IMPS SCM Gheorghe Paladii a eșuat.

Este deja a treia licitație de achiziție a ambulanțelor anulată începând cu primăvara anului 2021, transmite Mold-street.com.

Acuzații de trucare

Licitația curentă (repetată) a fost lansată pe 26 iulie 2022, de Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (CAPCS) și prevedea achiziția de ambulanțe de prim ajutor de tip B (4x4), iar valoarea achiziției era indicată la 62,28 milioane lei, fără TVA.

Pe pagina MTender este indicat că au fost două oferte. În realitate este doar una. Or compania Mercuriy Trade SRL a depus un singur document, care este o sesizare publică cu privire la încălcările comise de către autoritatea contractantă la cele două proceduri de achiziție a ambulanțelor din acest an.


„Prin prezenta, denunțăm acțiunile ilegale manifestate de factorii de decizie implicați în procedura de achiziție a transportului sanitar (ambulanțe de tip B 4x4).... Atît în prima procedură de achiziție, precum și prezenta propusă a fi desfășurată, factorii de decizie implicați în procedură acționează (inclusiv unele elemente utilizate ca intrumente de amplificare a aparentei intemeinicii deciziilor) în mod fraudulos și vădit contrar prevederilor și dispozițiilor normative a cadrului legal”, susține administrația Mercurity Trade SRL.

Compania acuză CAPCS că nu a acționat corespunzător la multiplele sesizări ale operatorilor economici și declară că procedura de achiziție este desfășurată contrar legislației în vigoare, iar faptele persoanelor implicate urmează a fi calificate corespunzator de către organele de drept.

Ofertă neconformă

Singura ofertă a fost depusă de Tecnove SL, dar și aceasta a fost incompletă. În plus prețul indicat al lotului de ambulanțe este de 84,49 milioane lei (fără TVA), ceea ce este cu 35,6% mai mare decât valoarea estimată a achiziției - 62,29 milioane lei.

În plus oferta companiei nu conține documente obligatorii pentru procedura de achiziții: de la specificațiile tehnice și cele de preț, la DUAE și garanția financiară.

În consecință grupul de lucru a anulat procedura de achiziție și anunță că, CAPCS, va iniția o nouă procedură de achiziție publică numai după revizuirea specificațiilor tehnice și alocațiilor bugetare de către beneficiarii finali.

Organizare defectuoasă a licitațiilor

Într-o analiză pe revizia.md, Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), susține că o parte din responsabilitate pentru eșuarea tuturor acestor achiziții o poartă însăși autoritatea contractantă.

„Din cauza organizării defectuoase a licitațiilor, la toate 3 licitații a participat cîte un singur ofertant”, afirmă AGER.

În acest sens ea menționează faptul că termenul de livrare a ambulanțelor este prea scurt: până la 10.12.2022 – 19 ambulanțe, iar până la 31.03.2023 – celelalte. „Credem că acest termen scurt de livrare a împiedicat participarea mai multor operatori economici, fapt ce-l deducem din clarificările acordate la licitația precedentă”, constată AGER.

Totodată experții consideră că autoritatea contractantă a estimat greșit costul de achiziție și aduce ca exemplu faptul că la precedentele două licitații ofertele de preț au fost întotdeauna mai mari decât valoarea estimată.

„Dacă autoritatea contractantă ar fi indicat un cost estimativ al achiziției mai mare, care să corespundă cu costul de piață, mai mulți operatori economici ar fi depus oferte. În cazurile în care autoritatea contractantă, în mod greșit, stabilește un preț prea mic al achiziției, mulți operatori economici decid să nu concureze pentru că nu se pot încadra în bugetul estimat, iar depunerea unei oferte cu un preț mai mare decît valoarea achiziției este riscant, or autoritatea contractantă poate oricînd respinge o asemenea ofertă”, mai precizează AGER.

De altfel autoritatea contractantă a fost atenționată cu privire la această problemă și de către unii potențiali ofertanți la etapa de clarificări. Potrivit AGER o soluție pentru mai multe oferte, ar fi fost împărțirea pe loturi, care ar fi permis operatorilor economici mai mici să participe la procedura de achiziție.

2
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?