X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Profilul cumpărătorului de automobile din Moldova

5 aug. 2016,, 08:30   Ştiri Auto
14208 2

Краткий срез молдавского покупателя автомобилей
Foto: noi.md

Deși în țara noastră nu se produc automobile, cetățenilor noștri le place foarte mult să se deplaseze cu confort maxim din punctul A în punctul B.


Nici chiar drumurile dezastruoase nu constituie o piedică.

Moldova nu are industrie automobilistică, însă orice doritor poate merge pe una dintre cele patru căi pentru a deveni proprietarul unui mijloc de transport modern (sau nu prea).

Să vedem care sînt acele patru căi.

Prima cale. Procurarea mașinii la mîna a doua pe piața internă.


Procurarea automobilului prin acest mod este cea mai ușoară cale, nu însă și cea mai sigură. Este evident că din automobilele, care au mers mult pe drumurile moldovenești, nu a rămas nimic viu. Schema folosită cel mai frecvent este cînd locuitorii Chișinăului și ai altor orașe își vînd mașinile locuitorilor de la sate.

Numărul vînzărilor pe piața secundară (înregistrări secundare în RM) în 2016: nu este cunoscut. Însă chiar dacă ar fi existat o asemenea statistică, ea nu ar fi oferit tabloul complet, deoarece multe vînzări în interiorul țării sînt însoțite de procura generală, și nu de reînregistrarea unității de transport.

Perspectiva 2017: Există speranța că numărul automobilelor noi, vîndute de dealerii oficiali din Moldova în ultimii zece ani va fi suficient pentru o înnoire calitativă a parcului auto din țară.

Un banc la temă: Dacă ne vom vinde unul altuia un Golf 1 de cinci ori, el nu va deveni Golf 5. Mai degrabă, invers.

Calea a doua. Cumpărarea unui automobil la mîna a doua de peste hotare, cu achitarea accizelor.


În 2016, în Moldova sînt importate și înregistrate lunar pentru prima dată de la 800 pînă la 1200 de mașini de toate vîrstele. Dintre acestea, jumătate (48%) constituie automobile cu vîrste de la 8 pînă la 10 ani. Din păcate, mașini la mîna a doua de 2-4 ani se aduc foarte puține – mai puțin de 10% din volumul total al importului. În general, acest segment se formează din contul vînzărilor mărcilor străine din Europa de Vest prin leasingul operațional. Astfel, în Moldova se vînd modele de 2-4 ani în saloanele DAAC Hermes.

Numărul înregistrărilor primare în 2016: 7460 de automobile din 2006-2014 – din ianuarie pînă în iunie 2016. Dintre acestea: 895 de mașini cu vîrsta de 2-4 ani, 2163 – cu vîrste de 5-7 ani, 4402 – cu vîrste de 8-10 ani.

Perspectiva 2017: Perspectivele importului mașinilor la mîna a doua, potrivit analiștilor, sînt legate de creșterea activă a cotelor mașinilor „proaspete”, cu vîrste de la 2 pînă la 4 ani. Dar faptul că în Moldova numărul mașinilor cu vîrsta maximă admisă (în prezent pragul maxim constituie 10 ani) va fi cel mai mare e clar și așa.

Calea a treia. Folosirea mașinilor cu numere lituaniene sau bulgare cu riscul pentru sănătate și buzunar.


În pofida faptului că Ministerul Finanțelor a elaborat recent un nou proiect de modificări la Codul fiscal și legislația fiscală a RM, îndreptate spre „asigurarea egalității fiscale între proprietarii de automobile înregistrate în Republica Moldova și proprietarii de automobile, neînregistrate în țară”, înșelătoria sub denumirea de „vinieta pe termen lung”, mai există. fapt ce ucide zilnic importul accizat al automobilelor în Moldova, ca afacere.

Numărul vinietelor pe termen lung eliberate în 2016: În fiecare săptămînă a acestui an, Serviciul Vamal eliberează cîte 10 mii de viniete, dintre care cel puțin 300-500 – pe termen de 180 de zile. Pentru o asemenea perioadă de timp în Moldova vin numai nu turiști, ci cetățeni de-ai noștri, care datorită acestei găselnițe în lege, uită să plătească accizele de import. Astfel fiind posibilă aducerea în țară a oricărei mașini, de orice vîrstă. Chiar și de 20-25 de ani.

Iar acest lucru înseamnă că piața mașinilor la mîna a doua supuse accizelor se reduce, respectiv, cu 300-500 de unități pe săptămînă.

Perspectiva 2017: Dacă nu vor fi anulate la timp vinietele pe terme lung sau cel puțin nu va fi stabilită perioada pe care automobilul străin va trebui să se afle PESTE HOTARELE Republicii Moldova, atunci piața accizată a mașinilor la mîna a doua se va reduce cu 45-50% pe an.

Calea a patra (recomandată). Noul automobil cu garanția uzinei producătoare.



Calea care nu va fi una regretabilă – este achiziția unui automobil absolut nou de la dealerul oficial. Transparența tranzacției, deservirea garantată și deservirea tehnică - totul, inclusiv, asistența salonului auto în cazul în care veți dori să vă vindeți automobilul. Ce-i drept, există cazuri pe piața noastră cînd dealerii auto, cunoscuți drept reprezentanți ai unor sau altor mărci, au vîndut cumpărătorilor moldoveni mașini noi, livrate pe alte piețe, în special, pe piața rusă. Nu e nimic strașnic în aceasta… Doar că nu putem vorbi despre garanția producătorului.

Numărul automobilelor noi vîndute în Moldova în 2016: în primele 6 luni ale acestui an, în Moldova au fost aduse și vîndute 1827 de automobile noi. Reiese că în fiecare zi în țara noastră au fost procurate în medie cîte 10 automobile noi.

Perspectivele 2017: Ponderea automobilelor noi din volumul total al importului este în creștere cîțiva ani la rînd. Însă dacă aceasta va continua să crească cu cîte 1-2% pe an, atunci viitorul luminos al business-ului nostru automobilistic va veni peste vreo 40-50 de ani. Noi nu putem aștepta atîta.

Lider pe piața automobilelor noi în Moldova este marca românească Dacia. În prima jumătate a anului au fost vîndute peste 300 de automobile noi de această marcă, ceea ce în condițiile de criză este un rezultat destul de bun.

Dacia ocupă primele locuri în cîteva clase ale autoturismelor din RM. Așadar, două modele – Dacia Logan Sedan și Dacia Logan MCV se află pe primele locuri în clasa mică, ocupînd în total 50% din toate vînzările în această clasă în 2016 (203 și 406). 2 modificări diferite ale unui singur model Dacia Dokker i-au permis producătorului românesc să conducă ratingul în două clase concomitent – mini-van și clasa comercială ușoară (Dokker van).

Anul trecut, Dacia, cu ajutorul modelului Duster era lider și în clasa crossover (SUV). Anul acesta, Duster, de asemenea, se află printre cele mai vîndute mașini din clasa crossover, ocupînd locul 5. Însă este evident că mașina de teren românească poate mai mult. Cei de la Concernul Renault-Dacia înțeleg acest lucru și de aceea, în timpul apropiat, Dacia va lansa pe piață o versiune Diesel cu tracțiune completă Dacia Duster, cu cutie de transmisiune automată.

Inginerii de la Dacia sînt bravo că au instalat pe toate modelele versiunii cu cutie de viteze automată – și pe Logan, și pe Sandero (versiunile cu cutia de viteze automată sînt prezentate în Salonul Auto de la Chișinău, de pe strada Petricani).


Ratingul celor mai bine vîndute automobile noi în Republica Moldova în ianuarie-iunie 2016.



Datele pentru anul 2016 privind înregistrarea primară a automobilelor pe teritoriul Republicii Moldova au fost prezentate de către ÎS „Registru”.







0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?