Transnistria stiri: 1384
Eurovision stiri: 510

Moldova: neutralitatea este viitorul nostru

10 iun. 2014,, 14:26   Politică
9729 20
Foto: vestnikkavkaza.net

”Patria este iubită nu pentru că este enormă, ci pentru că este Patrie” (Seneca)


Veaceslav Matveev

Ultimele evenimente din Europa și Ucraina schimbă cardinal raportul de forțe pe continentul nostru. Șa prima vedere, în Ucraina se acutizează confruntarea civilă. Însă la o privire mai detaliată, în evenimentele ucrainene se întrezărește o vădită confruntare dintre civilizații.

Confruntarea, în spatele căreia stau civilizații diferite, tradiții diferite și, drept rezultat, diferite ramuri ale culturii creștine. Or, ortodocșii și catolicii prea mult au mers pe căi diferite. Astăzi, această discrepanță este escaladată artificial de anumite forțe. De aici nu este departe pînă la confruntarea culturilor, iar ulterior pînă la acțiuni militare. Aceasta este o durere și o nenorocire comună. Această divizare este consecința sciziunilor din Evul Mediu și, drept urmare, ea este distructivă, iar poporul ucrainean trebuie să o depășească.

În principiu, omenirea demult a început să creeze o civilizație universală. Despre aceasta au scris F. Fukuyama, Z. Brzezinski etc. Noi am devenit mai apropiați unul de altul decît la începutul secolului XX. S-ar părea că astăzi nu este important cine este greco-catolic și cine este ortodox. Însă cineva, artificial, aprinde conflictul pe jăraticul războaielor dintre civilizații din trecut. Artificial și conștient, știind că în acest moment al istoriei în fața omenirii stau alte provocări geopolitice, ecologice, economice și sociale mai importante.

Ucraina, pe parcursul ultimului an, este atrasă consecvent în Evul Mediu. Odată cu venirea Evului Mediu nou, se prăbușește moralitatea, etica politică și încep altercațiile sîngeroase, după care în conștiința maselor rămîne doar sîngele, iar acolo unde este sînge, nu mai este loc pentru conciliere. Acolo sunt emoții, iar ele deja sunt mai presus de gîndire și de conștiință.

Toate cele expuse mai sus sunt foarte importante pentru noi, deoarece procesul ar putea afecta și patria noastră. Moldova are în prezent suficiente probleme. Multe probleme încă urmează să apară. Să ne amintim măcar problema gazelor. Problema prețului la carburanți pentru iarna viitoare și modul de livrare a acestora. Toate acestea sunt foarte actuale și pentru noi.

După vizita vicepremierului rus D. Rogozin, din nou a fost evidențiată stringent problema transnitreană și impactul ei asupra relațiilor moldo-ruse. Astăzi, pentru noi această problemă se amplifică, ținînd cont de criza din Ucraina.

Mai exact, caracterul acut al acesteia îi va oferi confruntarea civilă în ascensiune de la estul frontierelor noastre. Acolo, astăzi practic începe războiul civil, care ar putea nu doar să distrugă statul ucrainean, dar să atragă Europa, SUA și Rusia într-o confruntare globală, posibil, militară.

Pentru o țară mică, așa cum este Republica Moldova, astfel de tumbe la frontierele noastre sînt extrem de periculoase. Noi pur și simplu nu suntem gata de ele. Sistemul nostru politic și resursa economică nu vor putea suporta modificările în raportul de forțe la această etapă a istoriei. Acest cataclism ar putea pur și simplu să ne distrugă ca formațiune statală politică independentă de pe harta lumii. Noi nu avem o politică alimentară, la noi nu este dezvoltat un program al securității alimentare. Nu este dezvoltat nici complexul militar. Astăzi, țara noastră nu este capabilă să poarte o confruntare cu nicio țară din vecinătate. Noi nu putem să ne protejăm frontierele, iar, prin urmare, și suveranitatea. Armata noastră constituie un element de soluționare a problemelor interne. Singurul lucru de ce este ea capabilă este să suprime revoltele sociale.

Politica marilor puteri a fost construită întotdeauna cu ajutorul celor care, chipurile, suferă, iar sub acest pretext aveau loc intervențiile în afacerile statelor mici. Așa a fost în epoca Imperiului Roman. Asemenea politică era promovată de Austro-Ungaria, Germania și Imperiul Rus. La apariția oricăror probleme mici, aceste state mari intervin și încep să ”ajute să-ți soluționeze” problemele.

Dar noi avem nevoie de asta? Noi avem nevoi de liniște și dezvoltare. Să ne amintim în acest sens de discursul lui Alkiviades în fața locuitorilor Atenei în anul 415 Î.Ch. ”Ca și toate celelalte state imperialiste, noi am obținut stăpînirea noastră prin dorința de a ajuta fiecăruia, fie barbar sau elen, care puteau să apeleze la ajutorul nostru”.

Pe Dvs. nu vă sperie acest optimism istoric al mai marilor lumii? Or, ei foarte des exagerează în dorința lor de a ajuta. Însă atîta timp cît ei există, ei constituie un factor real. Și acest factor ar putea destabiliza orice stat. Iar problemele economice ale Moldovei și reacțiile sociale ale populației, legate de ”ajutoare” din partea mai marilor lumii, deja sunt aproape.

Acestea ne așteaptă dacă noi nu vom elabora o strategie economică și socială clară. Iar aceasta ar trebui să reiasă din doctrina noastră geopolitică. Din viziunea noastră a locului nostru în lume. Și ținînd cont de această circumstanță și de viitoarele provocări ale confruntării dintre civilizații, provocările create astăzi artificial pe loc drept, noi trebuie să ne situăm în afara acestei altercații dintre dragoni, lei și tigri geopolitici de tot felul.

Boul nostru este încă mic și pașnic, pentru a se include în această confruntare. De aceea soluția noastră în eventualitatea unui război este una. Aceasta este distanțarea de toate tumbele și confruntările geopolitice. Mai simplu spus este Neutralitatea Permanentă. Neutralitatea, recunoscută de comunitatea internațională. Este singura garanție a frontierelor noastre, inviolabilitatea și menținerea suveranității. Păstrarea și întărirea acestei neutralități este principalul nostru moto-ul politic, scopul și sarcina noastră.

Altă cale ce prevede situarea de partea unuia dintre marii actori mondiali înseamnă participarea la război, pentru care noi nu suntem pregătiți, va conduce la pierderea suveranității și la confruntarea cu un alt subiect geopolitic – oponentul suveranului nostru. Din start, noi ne pricopsim cu un mare oponent și adversar. Noi sîntem prea mici și tineri pentru a risca cu suveranitatea noastră, participînd la jocurile geopolitice străine. E evident că în alianță cu unul dintre mai marii lumii noi nu vom putea fi mult timp independenți. Ne vor strivi foarte repede, ne vom pierde imaginea de stat și demnitatea, majorînd numărul adversarilor.

Ce înțelegem sub neutralitate:

Neutralitate (germ. Neutralität, din latină neuter — nici unul, nici altul), în dreptul internațional –neparticiparea la război, iar pe timp de pace – renunțarea la participarea la blocurile militare.

În dreptul internațional neutralitatea conține trei restricții pentru acțiunile unei țări neutre în timpul războiului dintre alte state:

• să nu ofere propriile forțe armate pentru părțile aflate în conflict;
• să nu ofere propriul teritoriu pentru utilizarea de către părțile beligerante (baze, tranzit, survolare etc.);
• să nu discrimineze nici o parte în livrarea armamentului și mărfurilor cu destinație militară (adică există restricții similare, sau în general lipsesc).

Acum, să vorbim despre statutul nostru juridic. Despre neutralitatea noastră. Art. 11 din Constituția țării prevede că ”Republica Moldova proclamă neutralitatea sa permanent” și ”nu admite dislocarea de trupe militare ale altor state pe teritoriul său”.

Aici este important să înțelegem că este puțin să proclami neutralitatea. Ea trebuie menținută. E puțin să legiferezi neutralitatea pe hîrtie. Important e ca aceasta să fie acceptată de comunitatea internațională. Ca ea să fie recunoscută de marile puteri. Neutralitatea se naște din multe. Ea se naște din ordinea socială internă și din pace. Orice regiune ar putea pune la îndoială integritatea și, respectiv, corectitudinea politicii de sta. Pentru un stat mic este dificil să fie neutru, mai ales pentru un stat ce nu-și controlează o parte din teritoriu.

Acesta ar putea fi un argument în mîinile altor puteri pentru nerecunoașterea neutralității noastre. Acest argument al liberalilor anti-stataliști de la noi, ce contestă statutul de neutralitate a statului moldovenesc la Curtea Constituțională. Transnistria noastră este o jucărie în mîinile mai marilor lumii. Găgăuzia noastră privește sceptic spre centru, spre Chișinău. În spatele tuturor acestora stau actori externi. Asupra noastră se exercită presiune, atît din Occident, cît și din Est. Noi suntem ca un fir de iarbă în vînt, în jocurile mai marilor lumii. Iar noi trebuie să devenim Elveția Europei de Est. Al șasea vertebră a lumii Eurasiatice pentru unirea cu civilizația europeană – așa am fost de la începutul secolului 14 pînă la mijlocul secolului 15.

Această problemă este greu de soluționat. Însă ea trebuie soluționată. Scopul este definit și el trebuie atins. Acest scop este neutralitatea noastră permanentă recunoscută pe plan internațional.

În acest sens, vom menționat că o metodă de instaurare a unei neutralități permanente este nu doar adoptarea de către stat a unei Constituții corespunzătoare, sau a unei Legi cu privire la neutralitatea permanentă și recunoașterea acesteia de către vecini. Un factor foarte important în realizarea neutralității este recunoașterea ei de către marile puteri. Lor trebuie să le fie mai convenabil să fie prieteni cu această putere decît să lupte. Adică, neutralitatea este un drum cu două sensuri.

În mare parte, noi deja am parcurs acest drum. Însă există o problemă. Unii politicieni nebuni din Moldova ne atrag într-o viitoare confruntare geopolitică. Ba ni se propune să intrăm în NATO. Ba să ne trimitem voluntarii în Ucraina de partea rebelilor pro-ruși. Ba să aderăm la structurile politico-militare, ce se creează în Est.

Însă într-o țară divizată după orientarea geopolitică această cale este o cale dezastruoasă și fatală, sortită la un conflict cu cineva din ”mai marii lumii”.

Este extrem de importantă concilierea internă în această problemă, or neutralitatea unui stat poate fi recunoscută prin semnarea acordurilor internaționale dintre părțile interesate, avînd poziția univocă a părții, care tinde spre proclamarea neutralității statului. Drept exemplu poate servi recunoașterea neutralității permanente a Elveției, Belgiei și Luxemburgului.

Așadar, neutralitatea, ce ne interesează, trebuie să aibă aproximativ un caracter următor. Vom numi această neutralitate veșnică și principială. Iată cum o descrie dicționarul lui Brockhaus și Efron.”Către sfîrșitul sec. XVIII începe să fie definită noțiunea de Neutralitate, ca o reținere totală de la implicarea în război. (”N totală sau strictă ”). În sec. XIX este recunoscută mai des Neutralitatea veșnică, sau mai exact, Neutralitatea permanentă. Statul cu o neutralitate veșnică, o dată și pentru totdeauna renunță la participarea la toate războaiele străine, care ar putea apărea în viitor; el își menține, însă, dreptul la apărare, nu își pierde mijloacele de apărare (armata, cetățile etc.) și poate încheia alianțe de apărare, dar nu de atac. Neutralitatea acestui stat poartă și denumirea de ”principială”.

Astfel, scopul este definit. Calea noastră este neutralitatea permanentă și principială. Prin urmare, noi acum trebuie să ne definim poziția neutră la nivel mondial. La nivelul structurilor supra-naționale. Și să obținem recunoașterea ei de către toate puterile. Aceasta este singura soluție și ea trebuie promovată intens. Deja astăzi, multe le-am realizat, neutralitatea este indicată în Constituția noastră. Dar trebuie să obținem și obiectivizarea internațională a poziției statului nostru.

Pentru ce? Pentru ca patriotismul naționalist din elita noastră politică să depășească ca putere patriotismul coloanelor a cincea, care mai mult își fac griji de sorțile României și Rusie, decît de viitorul Moldovei. Noi avem nevoie de un manifest patriotic clar. Doctrina națională, bazată pe statutul de neutralitate a statului nostru. Noi avem nevoie de o elită cu o motivație îndreptată în interior, dar nu în exteriorul statului nostru. Dacă e nevoie, elita va trebui reorientată. Noi avem nevoie de o responsabilitate națională a elitei, de compasiunea ei națională, ce reiese din patriotism și comuniunea națională, din conștientizarea sorții ca soarta unei părți a poporului Moldovei.

Cînd noi vom prezenta lumii o asemenea elită, atunci vom fi liniștiți pentru ziua de mîine.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?