Eurovision stiri: 519
Cazul Filat stiri: 355
Transnistria stiri: 1387
Preşedintele stiri: 4014

Calea Ferată din Moldova efectuează lucrări de modernizare

27 noi. 2013,, 10:00   Societate
6217 5
Foto: noi.md
Reducerea tarifelor datorită electrificării, accelerarea mişcării şi atingerea standardelor europene sînt direcţiile principale ale reformării căii ferate a Moldovei (CFM).

Potrivit agenţiei "Infotag", succesul sau eşecul acestui proiect va fi analizat de Centrul pentru Strategiile de Transport (CST), care a studiat modul în care modernizarea europeană în apropierea Ucrainei va influenţa interesele ucrainene în portul Reni şi transporturile feroviare de containere.

CFM asigură, în virtutea amplasării sale geografice, transportarea între nord şi est, în special, între ţările CSI şi Europa de Sud-Est. Împreună cu Administraţia Căii Ferate din Ucraina – pe sectorul Cuciurgan-Chişinău-Ungheni – asigură funcţionarea celui de-al 9-lea Coridor cretan de transport feroviar.

De asemenea, întreprinderea de stat, potrivit noii sale administraţii, încă nu este un proiect comercial de succes.

"Urmăm cursul optimizării activităţii. În componenţa întreprinderii noastre, de rînd cu departamentele tradiţionale profitabile sînt şi cele neprofitabile, subvenţionate. Rezultatele financiare demonstrează că cheltuielile pentru drum depăşesc veniturile şi obligaţiunea noastră este să stabilim sursa de venit, adică cum şi în ce bază să majorăm veniturile", a declarat noul director al CFM, Andrei Domaşcan.

Potrivit lui, astăzi CFM deserveşte circa 1200 km de căi, parcul de vagoane de mărfuri include 7433 de unităţi, cel de pasageri – 370. Aproape toate acestea sînt foarte uzate şi trebuie renovate. Programul de dezvoltare a drumului pentru perioada 2011-2015 prevede circa $80 milioane pentru garniturile de tren şi $25 milioane – pentru căi. În special, este planificată o reparaţie capitală şi modernizarea locomotivelor magistrale şi de manevrare, reconstruirea depourilor de locomotive, reparaţia capitală a căilor ferate.

"Muncitorii noştri verifică noile locomotive la uzinele-constructoare, de asemenea în depourile de locomotive din Rusia, Lituania şi Kazahstan, unde sînt exploatate şi reparate. Pentru noi procurarea unei noi garnituri este strict necesară, deoarece au avut loc numeroase incidente din cauza defectării nodurilor şi a utilajelor locomotivelor", a spus şeful Direcţiei material rulant al CFM, Alexei Chitoroagă.

BERD va oferi 25 de milioane de euro pentru cofinanţarea proiectului de modernizare a trenurilor şi locomotivelor, iar Banca Europeană pentru Investiţii – tot atît pentru restabilirea infrastructurii. Potrivit planului de modernizare, CFM va fi împărţită în anumite întreprinderi, responsabile de infrastructură, transportări de mărfuri şi pasageri cu un sistem de control modern.

Portul Reni este deservit de CFM şi angajații porturilor ucrainene sînt foarte interesaţi ca colegii lor ceferiști să activeze cu succes, ca aceştia să se dezvolte şi să îşi mărească lățimea de bandă, fapt ce va permite transportarea unui volum mai mare de mărfuri.

"Astăzi Moldova este iniţiată în proiectele trenurilor de containere "Viking" şi "Zubr", de aceea de viteza şi precizia activării CFM depinde succesul nu doar al căii ferate din Ucraina, dar şi al administraţiilor de transport din Polonia, ţările baltice, Belarus şi Bulgaria. O altă dovadă a noii metode a devenit faptul că Chişinăul, recent, în noiembrie, a reuşit să convingă Kievul să simplifice procedura de trecere a hotarelor pentru trenurile de tranziţie. Dacă este să vorbim despre colaborarea în domeniul transporturilor de pasageri, atunci merită de menţionat că anume CFM este principalul operator pe traseul Chişinău-Odessa, iar în luna mai a lansat pe acest traseu un tren modernizat", consideră experţii ucraineni.

Experţii menţionează că CFM are mai multe puncte de intersectare "internaţională". La staţia Ungheni, de exemplu, pista-1520 trece în standardul european-1435 şi se uneşte cu Căile Ferate Române. În cadrul staţiei funcţionează parcuri pentru primirea trenurilor de mărfuri şi pasageri în formatele 1520 şi 1435. Iar recent pista europeană a unit portul Giurgiuleşti şi Galaţiul românesc: CFM a construit traseul necesar de 600 de metri.

Domaşcan este convins că în viitorul apropiat priorităţile CFM se vor redirecţiona spre mărirea vitezei de transportare a mărfurilor şi pasagerilor. Luînd în considerare că potenţialii clienţi ai întreprinderii – agenţii sectorului В2В (business-to-business), întreprinderea intenţionează să atragă mai activ parteneri, pentru care calea ferată din Moldova nu este unica modalitate de logistică.

"Reducerea tarifelor pe seama viitoarei electrificări a căilor va permite atragerea încărcăturilor anterior transportate prin intermediul transportului auto sau de alte administraţii de căi ferate", consideră şeful CFM, numind majorarea volumului de tranzit şi crearea centrelor de tranzit pentru transportările de containere un alt obiectiv important pentru CFM.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?