Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Pietonii din Chișinău nu se simt în siguranță

25 ian. 2023,, 07:45   Capitala
2512 0

Orașul Chișinău are o infrastructura rutieră sub orice critică. Este periculoasă chiar, afirmă experții.

Cine se face vinovat de un accident? Șoferul sau pietonul? Poate Primăria, care nu a amenajat corespunzător trecerea pietonală? Poate muncitorii, care nu au executat calitativ lucrările? Sau poliția, care nu a intervenit la timp? În loc să caute vinovatul, experții le recomandă autorităților să afle cum a fost posibil ca accidentul să se întîmple și să colaboreze pentru a evita nenorocirile, transmite Jurnaltv.md.

În Chișinău există 929 de treceri pietonale. Aproape jumătate sînt semaforizate, dar pietonii oricum nu se simt în siguranță. Practic, fiecare are o experiență nedorită.

Accidentele din ultima perioadă demonstrează că trecerile din oraș nu asigură traversarea în siguranță.

Datele poliției arată că unele dintre cele mai periculoase treceri sînt pe bulevardul Moscova. Aici, în 2022, s-au înregistrat opt accidente rutiere, în care opt persoane au fost traumatizate. Dar nu e de mirare că zona este una de risc. Mașinile parcate neregulamentar și iluminarea slabă reduc din vizibilitatea pietonilor, mai ales noaptea, iar faptul că oamenii au de trecut șase benzi amplifică pericolul.


Treceri pietonale periculoase sînt pe bulevardul Dacia, pe străzile Drumul Viilor, Studenților, Tudor Vladimirescu și pe multe altele.

O altă trecere de pietoni problematică este cea de pe bulevardul Traian. Transportul public oprește în stație și face ca oamenii, care coboară din autobuz sau troleibuz, să treacă drumul pe unde le convine, fiind neobservați de șoferi. În 2022 aici s-au produs două accidente. O persoană a murit, iar alta a fost rănită.

Pe strada Miorița, se creează impresia că pietonii sînt cei care trebuie să le cedeze drumul mașinilor, nu invers.

În jur sînt multe blocuri de locuințe, ceea ce înseamnă că fluxul oamenilor e mare, precum și cel al mașinilor. Dar marcajul aproape șters și mașinile parcate fac pietonii să fie invizibili.

Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană spune că este foarte importantă responsabilitatea pietonului și a șoferului pentru că au fost cazuri cînd au fost accidente chiar pe treceri bine iluminate și amenajate, cu toate indicatoarele prezente.

Experții cu care am discutat noi nu sînt de acord cu această abordare. Ilie Bricicaru, specialist în siguranța rutieră, afirmă că conform conceptului numit Vision Zero, implementat la noi din 2010, autoritățile ar trebui să stabilească de ce oamenii greșesc, de ce au loc accidente, cum poate fi îmbunătățită infrastructura și să-și asume responsabilitatea în comun, nu să caute vinovații.

"Ține de poliție, ține de cei care administrează drumurile, ține și de cei care le construiesc, le proiectează. Toți ar trebui să lucreze într-un cîmp legal comun. Acționînd fiecare la nivel lui de responsabilitate, să aducă plus valoare sistemului. De cele mai multe ori, soluțiile pentru a face o trecere de pietoni sigură sînt destul de ieftine. Nu trebuie să inventăm nimic. Trebuie să existe voință", spune Ilie Bricicaru, specialist în siguranța rutieră

Potrivit expertului, toate accidentele grave cu implicarea pietonilor din ultima perioadă sînt legate de viteza excesivă a mașinilor. Soluția e simplă - reducerea vitezei în preajma trecerilor.

"În percepția moldovenească, reducerea vitezei se rezumă la instalarea indicatoarelor de limitare a vitezei. S-a demonstrat de-a lungul timpului că nu sînt eficiente", menționează Bricicaru

În fiecare an, poliția vine cu un șir de recomandări pentru autoritățile locale.

"Vorbim de sute de recomandări care se duc în adresa autorităților publice locale. Vorbim de solicitări de îmbunătățire a marcajelor rutiere, a denivelărilor, semnelor de circulație sau a altor aspecte care ar ridica nivelul de securitate în traficul rutier. Cu părere de rău, răspunsurile sînt formale: „La identificarea resurselor financiare, vom întreprinde acțiunile, reieșind din posibilitățile pe care le vom avea”, declară Viorel Cernăuțeanu, șeful Inspectoratului General al Poliției:

Schimbările se implementează greu sau aproape deloc de către primărie.

"Solicitări sînt foarte multe și să fie executate instantaneu toate este categoric imposibil sau chiar nu e necesar, în funcție de viziunile sau soluțiile proiectanților", spune Vitalie Mihaleche.

În 2022, poliția a elaborat peste 40 de recomandări de securizare a trecerilor pietonale din oraș. Au fost executate doar nouă. Printre recomandări se numără instalarea parapetului pietonal, aplicarea marcajului corespunzător, lichidarea publicității, instalarea semafoarelor, a limitatoarelor de viteză, a insulelor de siguranță și alte soluții, majoritatea dintre care nu au ajuns să fie implementate.

2
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?