Colete peste hotare și viceversa: la ce ”surprize” să se aștepte șoferii ?

Audio
Colete peste hotare și viceversa: la ce ”surprize” să se aștepte șoferii ?

Zilnic sute de microbuze pornesc  din țara noastră spre locurile unde  au mers la muncă cetățenii moldoveni. Volumul total al coletelor neînsoțite  transportate peste hotare nu se cunoaște, dat fiind că  nimeni nu ține evidența lor. 

De la un timp, în Moldova tema  coletelor transmise de peste hotare în direcția inversă  a devenit una delicată, cu un context social-politic.  De fiecare dată, intenția autorităților de a înăspri regulile și procedurile vamale trezește nemulțumiri și în Moldova, și dincolo de hotarele ei. 

Transportatorii consideră că  multe dintre problemele cu care se confruntă ar putea fi soluționate prin încheierea unor acorduri bilaterale  cu România și țările europene în care  există diaspore moldovenești mari. Dar se pare că în viitorul apropiat această inițiativă  nu are sorți de îzbîndă. 

Fără taxe și fără licențe

Reprezentanții diasporei moldovenești cred că ar fi în drept să conteze pe sprijinul statului cel puțin pentru că prin banii trimiși acasă ei contribuie la  bunăstarea țării.  Numai în ianuarie-august, 2018 volumul total al transferurilor bancare în folosul persoanelor fizice din Moldova  a fost de  857,8 mln. dolari, cu 12,4% mai mult ca în aceeași perioadă a anului 2017 .

Coletele pentru moldovenii care muncesc peste hotare – în UE, Marea Britanie,Turcia, Rusia și alte țări – constituie un fel de pod, care îi leagă de patrie și rude. Mii de cutii și genți cu produse alimentare, murături și conserve de casă, vin, brînză, făină de porumb, fructe de prin părțile locului și altele  pleacă peste hotare. Nici înapoi mașinile nu vin goale: moldovenii  trimit acasă diferite delicii și cadouri din străinătate.  Adesea transmit dulciuri, alimente, haine, telefoane mobile, computere și tehnică de uz casnic. 

Plata pentru colet este stabilită în funcție de țară, orașul de destinație și greutatea coletului. Ca regulă, între  0,5 și 3 euro per kilogram. De cele mai multe ori livrarea se face la adresa indicată de expeditor.   

Anterior au fost făcute încercări de a reglementa serviciile de transportare a acestor colete. A făcut mare zgomot inițiativa Serviciului Vamal de a taxa coletele neînsoțite, aduse în țară.  Ca răspuns la revolta oamenilor, conducerea vămii a declarat că  taxe nu vor fi percepute,  că este vorba despre evidența  tuturor mărfurilor transportate peste frontieră. Proiectul propus prevedea că la fiecare colet va fi anexat  un formular cu indicarea conținutului și copia buletinului de identitate al expeditorului.  Dar guvernul a cerut ca vama să nu creeze ”teren pentru speculații” și a abolit aceste inovații.   

În ajunul alegerilor parlamentare din a.2014 a fost elaborat un proiect de lege care  obliga licențierea acestui gen de activitate – transportarea bagajelor neînsoțite și a coletelor poștale internaționale. Licența ar fi costat cca 3 mii lei/an. Se presupunea că   solicitanții licențelor  vor  îndeplini aceleași cerințe, ca titularii licențelor de transportare a  mărfurilor și a persoanelor. Dacă în prezent produsele alimentare, ca regulă, pot fi transportate laolaltă cu   alte mărfuri, proiectul de lege  obliga proprietarii să instaleze în mașini frigidere. Dar inițiativa așa și nu a fost tradusă în viață: actualul parlament a renunțat să o mai examineze.    

Pe de o parte, transportatorii acceptă să achite licența, dacă deputații vor reveni la  examinarea acestei chestiuni și  ideea va deveni lege. Dar se îndoiesc că licențierea va soluționa problemele existente.  Ei cred că un progres major în problema dată ar fi încheierea unor acorduri bilaterale cu România, Italia, Portugalia și alte state europene, unde locuiesc diaspore moldovenești mari. Se știe, că proiectele unor asemenea acorduri au fost discutate cu un șir de țări, însă cei de la Ministerul afacerilor externe și integrării europene  nu au putut concretiza  dacă există careva progrese în aceste discuții.  

«Am dori să putem munci în liniște. Poate că ar fi mai bine cu licență, dar nu cred că ea ar schimba multe lucruri. Oricum, lipsa unei reglementări juridice  și a acordurilor bilaterale între state creează multe probleme.  Însă e puțin probabil ca și țările UE, și Rusia să colaboreze  cu Moldova în chestiunea dată.  În rezultat, se creează o situație în care deseori peste hotare trebuie să achiți  amenzi usturătoare, suma cărora variază în funcție de țară », - a menționat pentru Noi.md reprezentantul unei companii de transport. 

Probleme la hotar și în drum

Potrivit șoferilor și altor reprezentanți ai companiilor chișinăuiene care transportă colete, periodic apar probleme la importarea bagajelor neînsoțite pe teritoriul UE prin frontiera română, precum și la transportarea lor în interiorul unor țări europene.  Înainte ca microbuzele să ajungă la destinație, ele de mai multe ori pot fi oprite în drum de vameși și de poliția rutieră.  

Printre țările cele mai ”problematice” transportatorii numesc Italia, unde diaspora moldovenească este una foarte numeroasă.  De aceea problemele de transportare a coletelor  în această direcție trezesc reacții deosebit de acute. Zona intereselor deosebite ale organelor de drept din țările UE   – produsele din carne, brînzeturile, alcoolul, țigările și alte produse,  a căror aducere în țară este limitată ori interzisă.  Șoferul riscă amenzi , care în Europa  ca regulă încep de la 100 euro și ajung la mai multe mii.  

Transportatorii menționează, că un timp îndelungat vama română nu permitea transportarea coletelor neînsoțite, și șoferii erau nevoiți să  le aducă înapoi. Le trezesc revolta mai ales ”standardele duble” ale vameșilor români: unele microbuze cu colete reușeau totuși să se ”strecoare” în UE. În același timp, coletele din țările UE ca regulă ajung în Moldova fără piedici. 

De cele mai multe ori, la hotarul cu țara vecină  restricția este explicată prin  regulile care funcționează pe teritoriul UE.  Dat fiind că nu se admit colete cu produse alimentare și obiecte interzise,  vameșii cer  acte care ar conține lista produselor din colet. Șoferii nu întotdeauna  dispun de asemenea liste, ca și de alte acte necesare la transportarea coletelor spre UE. Un timp, transportatorii făceau trimitere la controalele stricte și refuzau să accepte coletele cu destinația în anumite țări, cu excepția actelor, scrisorilor, hainelor,medicamentelor în cantități mici.  Apoi problema a fost soluționată, însă  oricum nimeni nu este scutit de ”surprize” la hotarul cu UE. Recent, din cele relatate pentru    Noi.md de una dintre companiile de transport, un șir de colete din Moldova iarăși au fost întoarse expeditorilor. 

Cei de la Serviciul vamal au explicat pentru Noi.md, că în ultimii ani nu au fost făcute  modificări în procedurile ce țin de  introducerea bagajelor neînsoțite pe teritoriul UE. Potrivit departamentului, de cele mai multe ori este vorba despre  probleme ce țin nemijlocit de un transportator sau altul, și de încărcătura transportată de el. Cel  mai frecvent, diverse  întrebări apar față de înregistrarea automobilului și perfectarea documentelor necesare, dar și de conținutul bagajelor , în care pot fi prezente obiecte interzise. Cei de la Serviciul vamal susțin că  transportatorii care respectă legislația nu se confruntă cu careva greutăți. 

În același timp, vameșii spun că adesea  se văd nevoiți să documenteze încălcările depistate la transportarea coletelor din Rusia și țările europene spre Moldova. De cele mai multe ori este vorba despre  încercările de a introduce în țară contrabandă deghizată  în bagaj neînsoțit. Drept exemplu este adus cazul tipic, în care la punctul de trecere Sculeni a fost oprit un microbuz care venea din Marea Britanie. Printre colete,  angajații vămii au descoperit  trei cutii cu mărfuri de contrabandă – tehnică audio, telefoane mobile, ceasuri, cartușe pentru imprimante, haine. Proprietarii mărfurilor de contrabandă s-au dovedit a fi  doi șoferi care au decis să obțină în acest fel venituri suplimentare.

Anterior, la punctul de trecere Bulboaca 1, vama a  oprit încercarea de a introduce în țară un lot de telefoane mobile   «iPhone» în valoare de 150 mii lei. Erau mascate printre colete. Din datele investigației preliminare,  se preconiza comercializarea ulterioară a telefoanelor în  magazinele specializate din estul țării. 

Serviciul vamal menționează, că de fiecare dată se acționează în baza analizei indicatorilor de risc, și se decide să fie sau nu efectuată verificarea fizică și documentară a coletelor în prezența șoferului. 

Colete fără brînză și vin de casă 

Plus la amnezi, corupția din vămi, riscul confiscării și deteriorării încărcăturii, transportatorii se mai confruntă și cu alte neplăceri.  În ultimii ani în țările europene, în special în Franța, s-au îndesit cazurile atacurilor efectuate asupra șoferilor de microbuze de către elementele criminale.  Inspectoratul general de poliție chiar a adresat șoferilor rugămintea să fie foarte atenți și să evite  raioanele prost iluminate, pe cele care au o reputație criminală, locurile și persoanele necunoscute, precum și alte circumstanțe  ce par suspecte.  

Potrivit șoferilor, de frica criminalilor și a altor surprize, transmiterea banilor acum  li se încredințează foarte rar.  Moldovenii care muncesc peste hotare preferă să apeleze la serviciile băncilor și a sistemelor de transfer rapid, care garantează livrarea instantanee și sigură a banilor.  Tendința este confirmată și de statistica BNM, care indică sporirea  volumului total de mijloace financiare, expediate în Moldova prin intermediul instituțiilor bancare. 

Astăzi numeroase companii oferă condiții optime de transportare, pentru ca  în Europa și în Moldova coletele să  ajungă fără defecte și deteriorări. Transportarea se face practic în fiecare zi, de aceea coletele ajung la adresat foarte repede.  Angajatul unei companii de transport ne-a spus că  acum majoritatea companiilor au reguli și cerințe clare privind transportarea coletelor peste hotare, fapt care  reduce la minim riscul rambursării sau confiscării încărcăturii.  Interlocutorul nostru a spus că la expedierea coletului este foarte important ca acesta să fie ambalat corect: în cutii de carton care pot fi deschise fără dificultăți, iar după verificarea vamală – închise la loc.  

Conform regulilor, mărfurile transportate în colete  nu trebuie să fie predestinate comercializării, iar cantitatea lor se limitează la necesitățile personale.  Cele mai multe companii  nu admit includerea în colete a băuturilor alcoolice, a substanțelor interzise, a țigărilor, precum și a produselor ușor alterabile, în special  a celor din carne și a lactatelor.  Dacă se dorește transmiterea unor asemenea produse, să zicem – brînză  sau vin de casă – ca regulă trebuie să te înțelegi cu șoferul, dacă acesta este gata să-și asume riscul. Dacă există îndoieli, expeditorilor li se recomandă, înainte de a ambala coletul,  să se consulte cu conducătorul auto sau consultantul  companiei de transport   cu privire la obiectele și produsele, introducerea cărora în UE sau altă țară este permisă, precum și cu privire la cantitatea lor acestora.

Victor Surujiu

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load