Accident rutier ”foarte straniu”: poliția examinează toate versiunile

Audio
Accident rutier ”foarte straniu”: poliția examinează toate versiunile

Organele de drept continuă să investigheze cauza penală pornită în legătură cu accidentul rutier cu implicarea cortegiului prezidențial.

Oamenii legii și reprezentanții Serviciului de Protecție și Pază de Stat (SPPS) înclină să creadă că incidentul rutier nu a fost o urmare a unor acțiuni premeditate ale cuiva. Totuși versiunea despre tentativa de omor a președintelui nu este exclusă, deocamdată.

Calificarea poate fi schimbată

În accidentul rutier produs la 9 septembrie pe traseul Chișinău-Ungheni au avut de suferit două automobile din escorta prezidențială. Momentul coliziunii a fost fixat de o cameră video și, în scurt timp, a ajuns pe rețelele de socializare. Din scurta înregistrare se vede cum o camionetă Mercedes aparținînd companiei Avicola Floreni a ieșit pe contrasens și s-a ciocnit frontal cu coloana oficială, îngrădindu-i calea.

Ca urmare a coliziunii, automobilul Mercedes-Benz S 500, care aparține Serviciului de Protecție și Pază de Stat și în care se afla Igor Dodon, mama și unul dintre fiii lui, a zburat de pe carosabil și s-a răsturnat. A fost lovit și automobilul VW Touareg, care, la fel, făcea parte din cortegiu.

Președintele și doi membri ai familiei sale au fost duși la spital pentru investigații și acordare de ajutor. S-a dovedit că Igor Dodon și fiul său au primit traume nesemnificative, iar mama președintelui a avut nevoie de o intervenție chirurgicală articulară. La spital au fost aduși și angajații SPPS și șoferul camionetei care a provocat accidentul, acesta suferind o comoție cerebrală și o rană în zona capului.

Poliția a pornit un dosar penal în legătură cu încălcarea regulilor de circulație rutieră ori de exploatare a mijloacelor de transport, care a provocat, din neglijență, prejudicii moderate sănătății umane. Inspectoratul General al Poliției (IGP) a specificat că șoferul camionetei care a provocat accidentul cu escorta prezidențială riscă o amendă de pînă la 32,5 mii de lei, muncă neremunerată în folosul societății între 180 și 240 ore sau privațiune de libertate pe un termen de pînă la trei ani cu lipsirea de dreptul de a conduce vehicule timp de pînă la doi ani.

Însă incidentul ar putea fi calificat și altfel, în funcție de rezultatele investigației. Serviciul de presă al IGP a declarat pentru Noi.md că nu comentează posibilele versiuni înainte de finalizarea investigațiilor. Totuși organele de drept lasă să se înțeleagă că verifică toate versiunile, inclusiv probabilitatea unui caracter planificat al accidentului rutier. 

Decizia a fost luată spontan

O sursă din cadrul Ministerului de Interne a dezvăluit, în condiții de confidențialitate, pentru portalul Noi.md, unele detalii ale investigației. Potrivit sursei, poliția înclină să creadă că accidentul rutier nu a fost o urmare a unor acțiuni premeditate. Din materiale se vede că șoferul camionetei, Dumitru Prepeliță, de 40 de ani, circula regulat pe acest traseu. În acea zi nefericită el circula conform foii de parcurs. După cursa de livrare a mărfii, Prepeliță se întorcea înapoi. Conform datelor prealabile, camioneta se afla în stare bună.

Poliția a cercetat minuțios identitatea șoferului fabricii Avicola Floreni, născut în raionul Telenești. Colegii și vecinii l-au caracterizat pozitiv. La  Avicola Floreni el muncește din iunie anul trecut, de atunci nu a avut încălcări disciplinare. Nu făcea abuz de băuturi alcoolice, rezultatul testului de alcoolemie este negativ.

Imediat după ce a ieșit din starea critică, Prepeliță a dat poliției mărturii privind propria viziune asupra celor întîmplate. El susține că mașina din fața camionetei a frînat brusc din cauza escortei care se apropia. Și el a fost nevoit să frîneze, dar deoarece ploua și carosabilul era umed, vehiculul greu a derapat.

Poliția i-a interogat și pe angajații Aparatului Președintelui, și pe cei ai SPPS. Din mărturiile lor se vede că în acea zi călătoria președintelui nu a fost planificată din timp. Decizia a fost luată spontan, ceea ce reduce la minimum probabilitatea unei scurgeri de informații privind traseul pe care avea să-l parcurgă escorta prezidențială.

Declarațiile publicate de unele mijloace de informare în masă precum că accidentul cu implicarea cortegiului prezidențial s-a produs din cauza depășirii limitei de viteză poliția nu le confirmă. Conform datelor prealabile, automobilul președintelui circula cu respectarea regulilor, iar accidentul a fost provocat de camioneta care a ieșit pe contrasens.

De rezultatul investigației depinde procedura de compensare a daunelor. Ambele automobile ale escortei prezidențiale aveau asigurarea CASCO de la compania ASTERRA Grup. Aceasta va acoperi daunele materiale suportate de SPPS, ținînd cont de expertiza deteriorărilor. Apoi asiguratorul se va adresa pentru compensarea daunelor către compania RCA, unde este asigurată camioneta.   

Și victimele vor avea dreptul să pretindă de la vinovat compensații bănești. Dar Igor Dodon a declarat că familia sa nu va înainta pretenții financiare. „Cred că ar fi greșit să o facem. Și el este un tată, are familie, un copil de 5 ani, care frecventează grădinița și va merge la școală. De aceea noi nu vom înainta nicio pretenție de compensare a daunelor materiale sau altceva, cum se întîmplă de obicei în asemenea cazuri”, a menționat președintele.

„Nu există asemenea întîmplări”

Între timp, anturajul președintelui, unii experți și politicieni cred că în spatele accidentului rutier stă un atentat la viața președintelui și că organele de drept trebuie să acorde o atenție sporită acestei versiuni. Și Igor Dodon, în interviurile acordate mass-mediei, a spus în repetate rînduri că, în opinia sa, accidentul ”nu a fost unul întîmplător” și ”este foarte straniu”.

Pe o rețea de socializare deputatul PSRM Vlad Batrîncea a adus propriile argumente în folosul acestei versiuni, și a menționat „tensiunea și mizele înalte ale anului preelectoral”, precum și „situația tensionată în regiune”. El crede că multă lume este nemulțumită de intenția lui Igor Dodon de a participa la apropiatele alegeri parlamentare în fruntea listei PSRM, dar și de progresul obținut în dialogul cu Transnistria și de un șir de acțiuni inițiate de președinte.  

„Dacă ținem cont de suma tuturor factorilor, este absurd să vorbim despre o întîmplare. Nu există asemenea întîmplări. Mai ales în politică. Un astfel de accident rutier pe un traseu cunoscut de oponenții președintelui (el își ducea mama acasă la Sadova), pe un drum îngust cu două benzi de circulație, unde nu există loc pentru manevre, cu implicarea unui vehicul greu, îi lăsa președintelui puține șanse. L-au salvat acțiunile abile ale șoferului, care a evitat pe cît a putut o coliziune fatală”, a menționat Batrîncea în mesajul său, distribuit apoi de peste o sută de utilizatori.   

Și președintele fracțiunii PSRM în Consiliul municipal Chișinău, Ion Ceban, a declarat că nu crede că accidentul cu implicarea cortegiului prezidențial a fost unul întîmplător. „Se creează impresia că accidentul a fost o înscenare și noi îl examinăm ca pe un semnal de avertizare, dacă nu ca pe un atentat direct la viața și sănătatea șefului statului”, a scris Ion Ceban în rețelele sociale. 

Și deputatul socialist Bogdan Țîrdea a pus la îndoială caracterul întîmplător al accidentului cu implicarea mașinii prezidențiale. El a văzut o stranie coincidență în faptul că Avicola Floreni are legătură cu liberalul Valeriu Munteanu, al cărui frate deține postul de vicedirector al Serviciului de Informații și Securitate (SIS). Acest departament are acces la informațiile secrete, inclusiv traseele escortei prezidențiale (pe toate mașinile președintelui există GPS, care expediază în mod automat informația la SIS și SPPS). Această declarație, presupun experții, a și cauzat demisia lui Ruslan Munteanu, despre care s-a anunțat la 19 septembrie. 

Audieri parlamentare nu vor avea loc 

La 19 septembrie Comisia parlamentară securitate națională, apărare și ordine publică a dezbătut în ședință subiectul investigației accidentului cu implicarea escortei prezidențiale. Deputatul PSRM Ghenadie Mitriuc, vicepreședinte al Comisiei și membru al Consiliului Suprem de Securitate a cerut să fie efectuat „un control parlamentar al activității SIS și a SPPS în legătură cu accidentul de circulație din 9 septembrie în urma căruia au avut de suferit persoane care aveau dreptul la pază de stat”.

În numele fracțiunii, Mitriuc insista asupra audierilor parlamentare și investigării, pe motiv că trebuie „să facem lumină în întrebările puse de cetățeni privind prezența sau absența unei intenții criminale în cele întîmplate”. Dar majoritatea membrilor Comisiei au decis că aceasta este treaba organelor de anchetă și au respins propunerea. Potrivit deputatului, fracțiunea va continua să lupte pentru a clarifica dacă au fost comise acțiuni care prezintă ”un pericol pentru securitatea Republicii Moldova” și anume ”atentat la viața, sănătatea și inviolabilitatea persoanelor cu funții înalte în stat”. 

Pe pagina sa de pe o rețea de socializare Mitriuc s-a revoltat de faptul că „un grup de persoane care controlează justiția în țara noastră deja au emis verdictul asupra celor întîmplate”. În opinia sa, declarația de după accident a șefului SPPS, Anatolie Golea, privind excluderea versiunii de atentat asupra președintelui este „cel puțin lipsită de profesionalism” și o încercare de a pune presiuni pe organele de anchetă. Deputatul crede că Golea și-a depășit atribuțiile asumîndu-și funcțiile anchetei și, posibil, încearcă în acest fel să ”ascundă neglijența în serviciu”.

Și un șir de experți consideră, de asemenea, că circumstanțele accidentului rutier cu implicarea cortegiului prezidențial vorbesc despre proasta organizare a pazei șefului de stat. În urma investigațiilor interne din cadrul SPPS ordinea de funcționare a acestui sistem a fost modificată. De acum înainte, în timpul deplasării șefului statului vor fi luate măsuri sporite de securitate. În particular, de cele mai multe ori, în fața automobilului prezidențial vor merge două vehicule, nu una, cum se practica anterior.  

Victor Surugiu

Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load