O galaxie a fost descoperită de astronomi din greșeală

9 feb. 2019,, 20:00   Ştiinţă şi IT

Imensitatea Universului nu e o surpriză pentru nimeni. Astronomii descoperă constant noi galaxii și planete. Dar, de data aceasta, o galaxie a fost descoperită din greșeală, la 30 de milioane de ani-lumină distanță față de galaxia noastră.

În timp ce foloseau telescopul Hubble pentru a studia stelele din regiunea NGC 672, pentru a încerca să îi afle vîrsta, oamenii de știință au făcut o descoperire neașteptată, au observat un grup compact de stele. După ce le-au studiat luminozitatea și temperatura, astronomii au ajuns la concluzia că stelele nu făceau parte din această regiune, dar sînt situate în afara Căii Lactee, la o distanță de 30 milioane de ani-lumină de aceasta.

Cercetătorii au numit noua galaxie pitică descoperită Bedin 1. Ea se caracterizează prin stele mici, cu luminozitate mică și lipsă de praf. De asemenea, galaxia pitică este de o dimensiune destul de mică, are o axtensie de aproximativ 3.000 de ani-lumină.

Ceea ce face această nouă galaxie diferită de altele este faptul că, spre deosebire de galaxiile pitice obișnuite, care, de obicei, se formează destul de aproape de o galaxie mai mare, Bedin 1 se află la o distanță mult mai mare – două milioane de ani-lumină față de cea mai apropiată galaxie, NGC 6744.

De asemenea, Bedin 1 nu prea dă semne că ar fi interacționat cu alte corpuri din Univers. Aproape toate stelele noii galaxii observate de astronomi sînt mici și bătrîne, fapt care sugerează că galaxia și-a format toate stelele în același timp, acum vreo 10 milioane de ani. Galaxia și-a lăsat toate stelele mari să ardă și să moară fără să formeze noi stele care să le înlocuiască, fără să fie perturbată de mișcările cosmice din jurul său.

Din studierea stelelor galaxiei, astronomii au descoperit că Bedin 1 are aproximativ 13 miliarde de ani, aproape la fel de mult ca Universul în sine. Datorită faptului că este la o distanță atît de mare față de orice altă galaxie, dar și pentru că a fost lăsată nederanjată pe parcursul unui număr atît de mare de ani, cercetătorii o numesc o fosilă de la începutul cosmosului.