Japonia propune înlocuirea pesticidelor cu ulei de trandafir

26 mar. 04:00   Ştiinţă şi IT

Avînd în vedere îngrijorarea din ce în ce mai mare cu privire la efectele nocive ale pesticidelor chimice asupra mediului și necesitatea de a crește productivitatea culturilor, oamenii de știință explorează metode alternative și mai sigure de protecție a culturilor.

În acest context, uleiurile esențiale (EO) apar ca o opțiune atractivă ca activatori de apărare a plantelor care nu afectează mediul înconjurător.

O echipă de cercetare de la Universitatea de Științe din Tokyo a realizat un studiu condus de profesorul Genichiro Arimura, evaluînd eficacitatea a 11 uleiuri esențiale în activarea răspunsurilor de apărare ale patlagelelor. Studiul, publicat în Journal of Agricultural and Food Chemistry, a arătat că extractul esențial de trandafir (REO) a crescut rezistența plantelor la insecte dăunătoare.

Experimentele au arătat că patlagelele tratate cu REO au prezentat mai puține daune foliare cauzate de larvele de molii și de acarieni dăunători. Testele de teren au confirmat, de asemenea, eficacitatea REO, reducînd daunele provocate de dăunători cu 45,5 la sută în comparație cu grupul de control.

Prof. Arimura remarcă faptul că REO conține β-citronellol, cunoscut ca un repelent de insecte, ceea ce îi sporește eficacitatea. În plus, REO atrage prădătorii de acarieni, ceea ce oferă o protecție suplimentară pentru plante. Acest studiu oferă o abordare practică pentru îmbunătățirea practicilor de agricultură ecologică și încurajează utilizarea unor metode ecologice și durabile de protejare a plantelor. Constatările științifice pot oferi o bază pentru dezvoltarea unor noi sisteme de agricultură ecologică și pot contribui la apariția unor pesticide eficiente și naturale.
Avînd în vedere interesul tot mai mare pentru metodele organice în agricultură, cercetările profesorului Arimura și ale echipei sale deschid noi perspective pentru dezvoltarea unor abordări mai sigure și mai durabile pentru protecția plantelor, contribuind la conservarea biodiversității și la sănătatea mediului.