A fost găsită o broască considerată dispărută. Ecologiștii i-au găsit ADN-ul în mediul înconjurător

11 sep. 2020,, 01:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au descoperit semnele unei broaște înscrise în lista celor dispărute și neobservate din 1968. În acest lucru, biologii au fost ajutați de o tehnică inovatoare pentru detectarea speciilor pe cale de dispariție în două regiuni ale Braziliei.

Broasca Megaelosia bocainensis a fost printre cele șapte specii descoperite. Rezultatele au fost publicate în revista Molecular Ecology.

În timpul studiului, oamenii de știință au colectat și testat AND-ul mediului înconjurător— eDNA - în pădurile cu biodiversitate de coastă din Atlantic și pajiștile Cerrado din Brazilia.

Metoda eDNA oferă o modalitate de cercetare care poate confirma prezența speciilor care nu pot fi detectate prin metode tradiționale, ajută oamenii de știință ecologiști să evalueze într-un mod nou prezența în mediul înconjurător a speciilor pe cale de dispariție sau care nu au fost observate de ani de zile.
Organismele vii lasă urme de ADN în sol, apă și aer. Acum, oamenii de știință folosesc din ce în ce mai mult metode de eșantionare extrem de sensibile pentru a detecta eDNA în scopul conservării speciilor pe cale de dispariție.

Cercetătorii au luat probe de apă. În laborator ei au extras ADN-ul, l-au secvențiat genetic, au eliminat materialul genetic de la oameni, porci, găini și alte organisme pînă cînd au reușit să izoleze întregul AND al broaștei.

Identificarea M. bocainensis a necesitat multă muncă: specia a dispărut de mult timp și nu existau țesuturi din care să poată fi extrase ADN-ul pentru a-l compara cu eDNA.