Transnistria stiri: 1382
Eurovision stiri: 504
Preşedintele stiri: 3997

Ce trebuie să cunoască persoanele cu acte de identitate expirate

18 iun. 2023,, 10:49   Societate
8562 0

Cetățenii Republicii Moldova cu domiciliul în țara noastră sînt obligați să dețină buletin de identitate de la vîrsta de 16 ani.

În același timp, legislația RM nu reglementează obligativitatea preschimbării actelor de identitate expirate, iar cetățenii nu vor fi amendați dacă nu și-au schimbat la timp actele de identitate expirate. Cu toate astea, fără un buletin de identitate valabil nu veți putea întocmi nici un act oficial (la bancă, notar, primărie), nu veți putea susține examene, ori să vă angajați oficial în serviciu.

În cazul în care aveți buletinul de identitate expirat, ori acesta urmează să expire în scurt timp, mergeți la orice centru multifuncțional al Agenției Servicii Publice și solicitați un buletin de identitate nou.

Acte necesare pentru schimbarea buletinului de identitate cu termen de valabilitate expirat

- buletinul de identitate care urmează a fi schimbat;


- documentele de stare civilă (certificat de naștere/ certificat de căsătorie, certificat de divorț). Este important de menționat că prezentarea documentelor de stare civilă nu este necesară în cazul în care nu au intervenit schimbări în starea civilă și în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate.

- documentele necesare pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară sau, după caz, pentru modificarea, rectificarea sau completarea adresei de domiciliu.

- dovada achitării taxelor şi a tarifelor stabilite pentru eliberarea buletinului de identitate. În cazul în care achitarea taxelor şi a tarifelor a fost efectuată prin instrumentele de plăţi electronice, dovada achitării pe suport de hîrtie nu se solicită.

Ce faceți dacă v-a expirat buletinul de identitate atunci cînd sînteți peste hotare

- Adresați-vă la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova (MDOC) pentru a depune cererea de solicitare a noului buletin de identitate (termen de perfectare doar 5 ori 20 zile lucrătoare). Noul document îl puteți ridica direct la misiunea diplomatică unde ați depus cererea, ori puteți solicita livrarea documentului la adresa indicată, utilizînd serviciul guvernamental de livrare MDelivery.

- Cu prima ocazie, la revenirea în țară, Vă puteți adresa la orice centru multifuncțional al Agenției Servicii Publice și să depuneți cererea de solicitare a actului de identitate. Noul document îl puteți ridica ulterior personal de la centrul multifuncțional, ori puteți împuternici o persoană din Republica Moldova care să-l ridice, în baza unei procuri autentificate de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie sau prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.

- Recent, la dispoziția cetățenilor a fost pusă opțiunea MDelivery (contra-cost), care permite livrarea documentului perfectat la adresa indicată de beneficiar, în momentul în care acesta a depus cererea de perfectare a noii cărți de identitate.

În cît timp se eliberează buletinul de identitate și cît costă acesta

Actul de identitate poate fi eliberat în următoarele termene, cu achitarea tarifelor aferente:

în ziua adresării - 650lei;

1 zi lucrătoare – 520 lei;

5 zile lucrătoare – 390 lei;

10 zile lucrătoare – 260 lei;

20 zile lucrătoare – 130 lei.

Pentru a vedea mai multe răspunsuri la întrebările parvenite pe adresa redacţiei noastre, accesaţi acest link. Întrebările pot fi expediate pe adresa intreaba@noi.md.

3
1
0
0
2

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?