X 
Transnistria stiri: 1425
Eurovision stiri: 509
Preşedintele stiri: 4002

Proiectul legii cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală va egala în drepturi de fondatori Guvernul și primarii

20 iul. 2016,, 17:40   Economie
3969 0
Проект закона о госпредприятии и муниципальном предприятии даст равные права правительству и примарам в качестве учредителей
Фото: vfocuse.md
La propunerea Ministerului Economiei, Guvernul a aprobat astăzi proiectul legii cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală.

Potrivit Ministerului Economiei, proiectul este elaborat în conformitate cu recomandările Curții de Conturi expuse în Hotărîrea privind Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public în mun. Chişinău în perioada 2010-2011 și în Hotărîrea privind Raportul auditului conformităţii administrării fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale pe anul 2013.

Se mai afirmă că Regulamentul-model al întreprinderii municipale, aprobat de Guvern în 1994, în baza Legii cu privire la întreprinderea de stat, nu reflectă în mod suficient funcțiile fondatorului (Consiliului municipal și al primarului), precum și referitor la numirea conducătorilor întreprinderilor municipale, repartizării și utilizării profitului net. Proiectul respectiv propune crearea la întreprinderile de stat și municipale a comisiei de cenzori, a unui capital de rezervă, care va fi nu mai mic decît 10% din capitalul social, reglementarea procesului de încetare a activității întreprinderii, precum și a unor situații cu conflicte de interese. Necesitatea de dizolvare benevolă a întreprinderilor respective vine de la faptul că, în prezent, în Registrul de stat al întreprinderilor sînt cca 230 de asemenea întreprinderi care nu sînt gestionate de către fondatori. Ca regulă, aceste întreprinderi nu activează deja mai mulți ani, nu dispun de bunuri materiale și urmează a fi lichidate.

În proiect se prevede că fondatorul – Guvernul – și, respectiv, conducătorul administrației publice (primarul), vor avea multiple drepturi și vor:
- aproba statutul întreprinderii de stat/municipale,
- modifica capitalul social,
- numi președintele și membrii Consiliului de administrare a întreprinderii,
- numi administratorul întreprinderii,
- stabili indemnizații lunare și recompense pentru conducerea întreprinderii,
- autoriza transmiterea bunurilor în locațiune, gajarea bunurilor, comercializarea activelor și achiziționarea bunurilor.

Semnificativ este faptul că, prin proiectul adoptat, fondator al întreprinderii de stat este Guvernul, iar al întreprinderii municipale – conducătorul administrației publice respective – primarul, care nu este un organ colegial, cum este Guvernul. Pe cînd la lichidarea/reorganizarea întreprinderilor de stat/municipale decizia va aparține respectiv – Guvernului și respectivei administrații publice deliberative, adică nu primarului.

În proiect un capitol aparte este dedicat conflictelor de interese. Și aceasta deși există Legea nr.16/2008 cu privire la conflictul de interese, care deja reglementează incompatibilităţile şi restricţiile impuse persoanelor care exercită funcţii de demnitate publică, funcţii publice sau alte funcţii prevăzute în prezenta lege, soluţionarea conflictelor de interese, precum şi modul de prezentare a declaraţiei cu privire la conflictul de interese. Și atunci, în caz de necesitate, urma de propus doar unele modificări sau completări la legea respectivă, fără a expune problema în proiectul respectiv, care are un alt scop.

Dacă e să fie efectuată o analiză/comparație între drepturile fondatorului, expuse în proiectul legii respective – ale Guvernului și primarilor, ale Consiliului de administrare, în privința drepturilor și obligațiunilor administratorului întreprinderii de stat/municipale, atunci se constată că acest administrator nu va avea drepturi la gestionarea întreprinderii unde este numit, va fi responsabil de activitatea întreprinderii și se va ocupa doar cu raportarea la cererea fondatorului sau a consiliului administrativ, după principiul: la fiecare administrator de întreprindere vom avea doi mari șefi.

Așadar, Legea cu privire la întreprinderea de stat, adoptată în iunie 1994, si-a început activitatea cu scandal, deoarece pe atunci Ministerul Privatizării își acaparase de la ministerele de resort toate drepturile de fondator a tuturor întreprinderilor de stat (pe atunci încă nu existau întreprinderi municipale). Iar recent se încearcă să se stabilească la un nivel, să se egaleze în calitate de fondator, Guvernul și primarii municipiilor/raioanelor, prin excluderea rolului structurilor colegiale – a consiliilor municipale/raionale. Acest fapt deja este o mare nedumerire și nemulțumire a Consiliului municipal Chișinău, după adoptarea Legii cu privire la municipiul Chișinău, cu respectivele drepturi suplimentare pentru primarul general.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?