X 
Transnistria stiri: 1425
Eurovision stiri: 509
Preşedintele stiri: 4002

Businessul mic: de la Benetton pînă la Hermina

31 oct. 2014,, 12:30   Business
8959 0
Foto: noi.md
Multe persoane cred că pentru deschiderea propriului business este nevoie de o sumă mare de bani. În realitate însă, atît timp cît nu poţi să-ţi permiţi utilaj scump, poţi recurge la externalizare (outsourcing), aşa cum au procedat trei prieteni – Gheorghe Jelăuc, Rustam Magometov şi Serghei Malai, care au creat o întreprindere mică pentru confecţionarea articolelor tricotate (îmbrăcăminte pentru bărbaţi, femei şi copii). Datorită faptului că ei nu au efectuat investiţii mari de capital, întreprinderea lor destul de rapid a început să fie profitabilă.

După cum a relatat unul dintre cofondatori, Gheorghe Jelăuc, la început ei au cooperat cu un businessman italian, care a adus comenzile de la Benetton la una dintre fabricile moldoveneşti şi ei acumulat acolo puţină experienţă. În 2011 prietenii au decis să deschidă propriul business mic la Chişinău, arendînd o încăpere pentru un atelier mic de confecţii, în care munceau patru persoane (astăzi sînt deja şapte angajaţi). Clientul din Marea Britanie nu s-a lăsat aşteptat şi le-a propus să fabrice articole tricotate în regim lohn. De atunci întreprinderea este asigurată cu comenzi anul împrejur.

Deoarece propriile forţe erau insuficiente pentru executarea întregului ciclu al lucrărilor (pînă cînd nu au fost procurate maşinile de tricotat), fondatorii au decis să transmită pentru confecţionare unei fabrici româneşti de tricotaje detaliile pentru viitoarele articole. Astfel, detaliile sînt tricotate în România, apoi articolele sînt fabricate în Moldova şi expediate în Marea Britanie. Iată ce cooperare a ieșit. Sînt confecţionate pînă la 15 mii de unităţi ale unui model. Bineînţeles, ar fi mai convenabil să fie în Moldova un asemenea partener. Dar, cum s-a dovedit, la noi în republică sînt puţine maşini de tricotat. Iar cele care sînt au fost primite de la clienţii italieni care cooperează cu aceste întreprinderi în regim lohn. Ele nu primesc comenzi străine. Ținînd cont de acest fapt, antreprenorii preconizează să deschidă un atelier propriu de tricotaje.

Acum doi ani ei au decis să creeze o marcă comercială şi să confecţioneze îmbrăcăminte pentru piaţa internă sub această marcă. Modelele sînt elaborate de un designer-tehnolog moldovenesc. Ele sînt fabricate în baza aceleiaşi scheme tehnologice cu întreprinderea-partener din România. Astfel, în Moldova a apărut îmbrăcămintea tricotată şi accesoriile cu marca TM Hermina. Dar fabricarea articolelor este o jumătate din muncă, important e să le poţi vinde.

„Aici ne-a ajutat proiectul CEEDII/USAID «Din inimă – branduri de Moldova», povesteşte Rustam Magomedov. – Specialiştii din cadrul proiectului cunosc bine particularităţile pieţei, ei au reuşit să negocieze asupra spaţiilor comerciale şi tuturor serviciilor suplimentare în reţeaua de magazine Linella, în condiţii favorabile pentru producători. Mulţumită lor, acolo sînt comercializate produsele noastre. În afară de aceasta, ei ne-au creat un web-site. Noi promovăm produsele atît în cadrul expoziţiilor, tîrgurilor – în comunicarea cu clienţii, cît şi prin Facebook. Deoarece acum, la CIE „Moldexpo” se desfăşoară „Moldova Fashion Expo”, trebuie să menţionăm că împreună cu alţi participanţi ai proiectului am beneficiat de o reducere la arenda suprafeţei de expoziţie în valoare de 40 la sută, ceea ce pentru noi este foarte semnificativ.


0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?