Transnistria stiri: 1382
Eurovision stiri: 504
Preşedintele stiri: 3997

Dumitru Braghiș: Moldova trebuie să devină veriga de legătură între China și Europa

22 sep. 2023,, 10:00 (reactualizat 22 sep. 2023,, 17:59)   Interviuri
8430 2

În ultimii ani, China joacă un rol tot mai important pe arena mondială. În aceste condiții este important ca interesele Republicii Moldova să fie reprezentate în această țară cel mai deplin și mai clar. Este preocuparea ambasadei RM în frunte cu Dumitru Braghiș - o persoană cu o bogată experiență politică și diplomatică. Despre subtilitățile, specificul și perspectivele acesei activități el relatează în interviul pentru Noi.md.

În ce perioadă a fost mai greu să activați - când ați fost ambasador al Republicii Moldova în Rusia sau acum, în calitate de ambasador în China? Care este diferența fundamentală?

Fiecare perioadă a avut propriile sale provocări și oportunități. În timpul mandatului meu ca Ambasador în Rusia, am avut de-a face cu o serie de probleme complexe și delicate, dar am reușit să navighez prin ele cu succes. În China, provocările sunt diferite, dar la fel de importante. Diferența fundamentală ar fi contextul geopolitic și cultural în care am lucrat. În Rusia, am avut de-a face cu o serie de probleme legate de relațiile bilaterale și regionale, în timp ce în China, accentul este mai mult pe dezvoltarea legăturilor economice și comerciale. În ambele cazuri, scopul meu a fost același - să promovez interesele Republicii Moldova și să întăresc relațiile noastre cu aceste țări.

Despre tehnologiile chineze se vorbesc lucruri fantastice. Sînt cu adevărat fantastice?

Tehnologia chineză a făcut progrese semnificative în ultimii ani și a devenit un lider global în multe domenii, inclusiv în: inovații de ultimă generație, descoperiri științifice, tehnologie a informației, 5G, cele mai rapide trenuri din lume, inteligență artificială, energie regenerabilă, infrastructură etc.


Un exemplu notabil este lansarea misiunii Tianwen-1 pe Marte în 2020, astfel, China devenind a doua țară din lume care a reușit realizarea acestei misiuni.

O altă realizare remarcabilă a Chinei este de a ajunge pe Lună. Roverul Yutu a atins suprafața lunară în decembrie 2013.

Să nu uităm și de explorarea oceanografică. În iunie 2012, submarinul chinez Jiaolong a pilotat la adâncimea de 7.015 metri în Groapa Marianelor, cel mai adânc punct al Oceanului Pacific și al întregii planete.

Unele dintre aceste inovații pot fi considerate "uimitoare" datorită impactului lor semnificativ asupra modului în care ne desfășurăm activitățile zilnice sau ne extindem cunoștințele dincolo de sfera cunoscută publicului larg. Trebuie de menționat un lucru important, două tehnologii similare – pe de o parte un produs chinez și pe altă parte un dispozitiv din altă țară – având același preț, produsul chinez va avea câteva funcții suplimentare. Astfel, China își demonstrează capacitatea și poziția sa de lider global în tehnologii.

Ce oportunități de investiții există în Moldova pentru companiile chineze?

Republica Moldova oferă o serie de oportunități atractive pentru investitorii chinezi.

  • În primul rând, Moldova are o poziție geografică strategică în centrul Europei ce o face un punct de tranzit ideal pentru bunuri și servicii. Criteriu important în contextul Inițiativei ”Centura și Drumul”.
  • În al doilea rând, Moldova are un sector agricol puternic, cu un sol extrem de fertil, bogat în substanțe nutritive și o tradiție îndelungată în vinificație. Aceste lucruri oferă oportunități pentru investiții în producția de alimente, vin, alte băuturi, infrastructură, logistică, precum și în dezvoltarea și promovarea turismului vinicol.
  • În al treilea rând, Moldova a făcut progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii sale digitale și a devenit un centru regional pentru servicii IT și outsourcing. Acest lucru oferă oportunități pentru investiții în sectorul tehnologic.
  • În sfârșit, Guvernul RM a implementat o serie de reforme pentru a îmbunătăți climatul de afaceri și de atragere a investiții străine. Acestea includ reducerea birocrației, îmbunătățirea transparenței și promovarea unui mediu de afaceri mai competitiv și predictibil.

Un exemplu frumos de investiții deja realizat este stația fotovoltaică de la Criuleni.

Ce măsuri pot fi întreprinse pentru a crește volumul comerțului dintre cele două țări?

Consider că pentru a crește volumul comerțului dintre Republica Moldova și China, consolidând relațiile economice și comerciale bilaterale, pot fi luate în considerare următoarele măsuri:

  • Acordul semnat între ANSA moldovenească și vama chineză deschide multe oportunități pentru comerțul dintre Moldova și China. Probabil aprofundarea în conținutul actului ar avansa cunoștințele companiilor moldovenești privind exportul de mărfuri în China. Acest lucru ar putea duce la o mai bună înțelegere a cerințelor și procedurilor vamale reciproce, ceea ce ar facilita și mai mult comerțul. Un alt moment care îl consider important în acest sens este conlucrarea autorităților RM cu RPC pentru a reduce birocrația și/sau a simplifica procesul de examinare a formularelor.
  • Participarea RM cu Pavilioane Naționale la mai multe expoziții, târguri și evenimente comerciale, poate facilita întâlnirile între companii și poate promova produsele și serviciile lor. De exemplu, în septembrie 2023 Ambasada Republicii Moldova a organizat prezentarea țării cu două Pavilioane naționale în cadrul “China International Fair for Trade in Services” (CIFTIS). Pavilioanele au fost concepute pentru a promova sectoarele cheie ale economiei moldovenești, a evidenția potențialul Moldovei în domeniul serviciilor, a atrage investiții străine, a promova turismul și cartea noastră de vizită – vinul autohton. Am participat și la un scurt show în cadrul expoziție „Colorful World”. Iar la “2023 International Compliance Forum for Chinese Enterprises” am prezentat liderilor autorităților centrale, locale și directorilor celor mai mari companii de servicii chineze – potențialul țării noastre în toate domeniile enumerate. În ajunul deschiderii expoziție „Colorful World”, am oferit un interviu video pentru China Radio International, unde am promovat turismul, vinul moldovenesc și am propus idei de cooperare dintre Moldova și China în contextul Inițiativei ”Centura și Drumul”. Interviul poate fi vizualizat pe link-ul: https://news.cri.cn/chinanews/2023colourfulworld. Tot în aceeași perioada, la “2023 International Cooperation, and Science & Technology Conference” Secretarul II al Ambasadei, Carolina Chirică, a ținut un discurs cu prezentarea câtorva parteneriate deja existente între Moldova și China, în același timp, a folosit această ocazie să propună alte noi idei de cooperare în domeniile științei și tehnologiei. Știu că și Dstră ați vizitat Pavilionul nostru la expoziția „Colorful World”.
  • Crearea unui mediu favorabil pentru investițiile reciproce poate stimula cooperarea economică și comercială.
  • Îmbunătățirea cunoașterii culturale și a înțelegerii reciproce între oamenii de afaceri din Moldova și China poate consolida relațiile comerciale și poate facilita colaborarea în diferite domenii.

Ce măsuri pot fi întreprinse pentru a simplifica regimul de vize între cele două țări și pentru a crește fluxul turistic?

Recent Ministrul Culturii al Moldovei a întreprins o vizită oficială în China. Sperăm că cele discutate la întrevederile din cadrul vizitei, să contribuie la dezvoltarea turismului reciproc și a schimburilor culturale între ambele țări.

Între timp, în calitate de Ambasador în China, cunoscând deja așteptările turistice ale chinezilor, aș putea propune idei pentru atragerea acestora să viziteze Moldova și facilitarea accesibilității țării noastre vizitatorilor din Asia.

  • Este absolut necesar deschiderea unei rute aeriene directe Moldova – China și invers. Aș insista pe crearea de oferte turistice de conexiune China – Moldova – Europa. Aceste strategii ar putea atrage turiștii chinezi să viziteze Moldova ca destinație intermediară în drumul lor către Europa, inclusiv și ar atrage mai multe companii aeriene în țara noastră. Cu scopul promovării Moldovei ca punct de legătură China – Europa, se poate colabora cu tur-operatori europeni pentru a crea pachete turistice, care să includă Moldova în destinațiile promovate de ei. Încă o colaborare fructuoasă ar putea fi includerea Moldovei ca destinație turistică în pachetele turistice ale agențiilor chineze. Totodată, personal nu cunosc nici un agent turistic moldovenesc, care să propună oferte atractive de călătorii pentru turiștii din China.
  • Pentru a atrage turiștii chinezi, se pot crea oferte turistice personalizate care să includă experiențe autentice și unice în Moldova. Chinezilor le plac exclusivitățile și oferind pachete VIP, Moldova va fi cu siguranță atractivă pentru ei. De exemplu, aceste oferte pot include: degustări de vinuri, vizite la mănăstiri și/sau participarea la evenimente culturale locale.
  • Este important să se evidențieze atracțiile turistice unice ale Moldovei, cum ar fi vinurile locale și peisajele pitorești. Acestea pot fi promovate prin intermediul materialelor de marketing în limba chineză și prin intermediul platformelor de social media populare în China, de exemplu WeChat, Weibo și Douyin (versiunea chineză de TikTok). Crucial de important este pregătirea: ghizilor vorbitori de chineză, posibilităților de achitare prin AliPay, Wechat și/sau cel puțin includerea bancnotelor chineze în schimburi valutare din țară etc.
  • Îmbunătățirea infrastructurii turistice, asigurarea că turiștii se simt bineveniți și în siguranță, oferirea de informații turistice în mai multe limbi, în special în mandarină –să nu uităm că aceasta este cea mai vorbită limbă din lume.

Aceste măsuri, împreună cu o colaborare strânsă între autoritățile antrenate în domeniul turismului din ambele țări, pot contribui la creșterea fluxului turistic între Moldova și China.

Ce poate face Moldova pentru a participa mai activ la proiectul "O centură, un drum"?

Proiectul ”O centură, un drum” este o inițiativă majoră a Chinei, care vizează crearea de noi rute comerciale și de investiții între Asia, Europa și Africa. Moldova ar putea beneficia semnificativ de oportunitățile de creștere economică și dezvoltare pe care le oferă această inițiativă. Noi având o poziție geografică strategică, suntem extrem de atractivi pentru China. Iar răspunzând direct la întrebarea Dstră, aș recomanda luarea în considerare a următoarelor măsuri:

  • Elaborarea de proiecte concrete care să se încadreze în cadrul acestei inițiative. În special, proiectele de infrastructură pot fi deosebit de benefice, având în vedere că acestea pot stimula dezvoltarea economică și pot îmbunătăți legăturile cu alte țări participante. În primul rând, Moldova ar putea să propună proiecte de construcție de drumuri, căi ferate și porturi care să îmbunătățească conexiunile sale cu țări din Europa de Est și Asia Centrală. În al doilea rând, Moldova ar putea să se concentreze pe proiecte de infrastructură digitală. În al treilea rând, Moldova ar putea să propună proiecte de infrastructură energetică, cum ar fi construcția de centrale electrice sau dezvoltarea de rețele de distribuție a energiei.
  • Moldova ar putea iniția acorduri comerciale și de investiții cu China și alte țări participante la această inițiativă globală, pentru a stimula comerțul și investițiile și a beneficia de oportunitățile create.
  • Propunerea de proiecte comune, unde Moldova și China, dar și țările de-a lungul Inițiativei „Centura și Drumul”, pot beneficia reciproc de expertiza și resursele celuilalt, promovând dezvoltarea economică și culturală.
  • Moldova ar putea lua în considerare aderarea la Banca Asiatică de Investiții în Infrastructură (AIIB). Acest pas ar putea deschide noi oportunități pentru noi, inclusiv accesul la finanțare pentru proiecte de infrastructură și oportunități de a atrage mai multe investiții străine. În plus, aderarea la AIIB ar putea ajuta Moldova să atragă mai multe investiții străine. Investitorii străini pot fi atrași de stabilitatea și securitatea pe care o oferă o instituție financiară internațională precum AIIB.

De asemenea, participarea la inițiativa "Centura și Drumul" ar putea crește vizibilitatea Moldovei pe scena internațională, atrăgând astfel mai multe investiții.

După cum a spus eroul unui cunoscut film, Estul este o chestiune delicată. Care a fost cel mai greu lucru în înțelegerea complexității Estului?

Înțelegerea complexității Estului a fost pentru mine o provocare fascinantă și continuă să fie. Unul dintre aspectele dificile a fost să înțeleg și să apreciez profunzimea și diversitatea culturii chineze, cu rădăcini adânci în istorie și tradiții străvechi. De asemenea, am fost impresionat de complexitatea sistemului politic și economic al Chinei, care necesită o abordare atentă și înțelegere a contextului local. În acest sens, am fost inspirat de renumitul explorator și diplomat – Milescu Spătaru, care a vizitat China în secolul al XVII-lea și a înțeles importanța adaptării la cultura și obiceiurile locale pentru a stabili relații de încredere și a facilita dialogul constructiv.

Beau cetățenii Chinei vin moldovenesc?

Da, cetățenii Chinei apreciază mult și consumă vin moldovenesc. În trecut, exporturile de vin autohton în China înregistrau o creștere semnificativă, astfel vinurile moldovenești au câștigat popularitate în rândul consumatorilor chinezi. De asemenea, participarea cu Pavilion Național la evenimente precum expozițiile și târgurile de vin, dar și colaborarea între producătorii moldoveni și distribuitorii chinezi, au contribuit la creșterea vizibilității și popularității vinurilor moldovenești în China.

Cu toate acestea, în ultimii ani, exporturile de vin moldovenesc în China au înregistrat o scădere. Impactul negativ al COVID-ului asupra preferințelor, dar și puterii de cumpărare a chinezilor, a influențat mult această scădere. Totodată China a redus semnificativ importul de băuturi ale altor țări, inclusiv și datorită creșterii considerabile a producției sale interne de vinuri calitative. Astfel, pentru a-și crește vizibilitatea și a-și atrage mai mulți consumatori, consider că producătorii moldoveni de vin trebuie să fie conștienți de aceste provocări și să ia în considerare strategiile de marketing și promovare potrivite anume publicului chinez.

Din observațiile personale, chinezii atunci când își aleg un vin pentru consum, acordă atenție: prestigiului (considerând că consumația acestui vin le oferă un statut social mai înalt), reputației brandului, calității, gustului, ambalajului elegant, etichetei informative (etichetele cu simboluri culturale sau istorice pot fi apreciate), chinezii sunt atenți la raportul calitate-preț și caută vinuri care oferă valoare pentru banii lor.

În acest sens, Ambasada Moldovei în China depune maxim efort pentru a promova vinul nostru între consumatorii chinezi. În timpul vizitei recente în China a dlui Vladimir Bolea, Vicepremier, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare al Republicii Moldova, Ambasada a reușit obținerea gratuită a unei locații sofisticate (unde câteva zile mai devreme chiar și Elon Musk a fost în calitate de oaspete la un eveniment) unde a fost organizată o degustare de vinuri – oamenilor de afaceri influenți, printre care: directori de companii turistice, televiziune, radio, rețelelor de magazine și restaurante, din domeniul hotelier ș.a.

Adesea eu personal, desigur cu suportul vinificatorilor moldoveni care ne ajută prin intermediul distribuitorilor chinezi, organizez degustări de vinuri oamenilor de afaceri locali, omologilor mei de la alte misiuni diplomatice, care ulterior procură vinul nostru pentru recepțiile sale oficiale și/sau în calitate de cadou pentru clienții și invitații VIP. Vara aceasta Ambasada a convins servirea vinurilor moldovenești la Recepțiile Ambasadelor Bahamas, Mauritius, Namibia cu ocazia sărbătorilor naționale și la Recepția oficială a Primăriei orașului Zhengzhou al provinciei Henan.

Ultimul an a mai fost marcat și de prezența Republicii Moldova în zeci de apariții media, pe canale TV, radio, internet, ziare, printre ele și patru emisiuni cu o durată totală de peste două ore, dedicate în exclusivitate Moldovei. Prin intermediul acestor mediatizări, am încercat la maxim să promovăm turismul, cultura, tradițiile și potențialul țării noastre, precum și produsele și serviciile de calitate pe care le putem oferi. Aceste eforturi au contribuit la creșterea interesului turiștilor chinezi, dar și a investitorilor și a comercianților chinezi pentru a explora oportunitățile de afaceri în Moldova.

De exemplu ”The World’s Specialty” la televiziunea Hainan TV, unde pe larg au fost promovate țara noastră, vinurile și alte produse alimentare autohtone (ulei de nuci, miere, sucuri, dulcețuri, legume conservate, produse cosmetice etc).

O altă emisiune cu o vizibilitate națională și internațională este ”Ambassador's Treasure Family Banquet” filmat de Beijing Radio Television. Aici am avut ocazia să demonstrăm și o parte a culturii noastre – dansul ”Hora” interpretat de reprezentanții Ambasadei și diaspora moldovenească din China. Iar consolidând abilitățile doamnelor din diasporă, au fost pregătite mai multe bucate moldovenești: mămăligă, sarmale, tocăniță, colțunași, cușma lui Guguță și multe altele.

Printr-un interviul cu tematica ”China International Educational” acordat postului de televiziune chineză ”Phoenix Travel TV”, am prezentat pe larg ofertele academice, turistice și investiționale ale Republicii Moldova. În special am descris avantajele obținerii unei diplome de studii în RM, s-a propus turiștilor chinezi să combine turneele europene existente și să viziteze Moldova pentru câteva zile, s-a folosit această posibilitate pentru a prezenta beneficiul poziționării Moldovei în inima continentului european și succesul său în obținerea statutului de țară candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană.

O altă emisiune notabilă este “Synchronizing the Life of the World” de la postul de televiziune națională chineză BRTV. Misiunea diplomatică la Beijing, conlucrând cu reprezentanții vinăriilor moldovenești în China, a folosit ocazia să promoveze produsele noastre autohtone. Pe lângă vinurile excepționale moldovenești, au fost prezentate și alte mostre: gem, ulei de nuci, fructe uscate, semințe, miere de albini și produse cosmetice.

Toate emisiunile au avut succes și au impresionat milioane de spectatori. Pe lângă popularitatea de care s-au bucurat aceste emisiuni pe rețelele sociale locale, trebuie să menționez că foarte mulți din cei care ne cunosc personal, au revenit cu laude și impresii pozitive.

Link-uri pentru vizualizarea emisiunilor:

Bucătăria chineză este foarte specifică, nu Vă este dor de zeama și mămăliga moldovenească?

Da, bucătăria chineză este cu adevărat fascinantă și oferă o varietate incredibilă de arome și tehnici de gătit. Am avut ocazia să încerc multe feluri de mâncare delicioase și unice aici în China.

Oricum, ca orice persoană care trăiește departe de casa, există momente când îmi este dor de mâncarea tradițională moldovenească. Zeama și mămăliga sunt două dintre acele feluri de mâncare, care îmi trezesc amintiri nostalgice despre zilele fericite din copilărie când bunica pregătea cu drag aceste mâncăruri și toată familia ardea de nerăbdare să se reunească la masa din sufragerie. Amintindu-mi aceste imagini, mi s-a făcut un dor nebun de casă.

Știți, vreau să vă atrag atenția că există și unele asemănări între bucătăria moldovenească și cea chineză:

  • De exemplu, ambele bucătării au plăcinte, cele chinezești se numesc Jianbing.
  • De asemenea, ambele bucătării au feluri identice de pregătire a cărnii, cum ar fi friptura de porc la cuptor în Moldova și friptura de porc Kung Pao în China.
  • Colțunașii moldovenești și dumplings chinezi au multe similitudini, atât în ceea ce privește aspectul, cât și în ceea ce privește modul de preparare și servire. Totodată, în ciuda similitudinilor, există și unele diferențe între aceste două preparate. Umplutura colțunașilor moldovenești pornește de la legume, fructe, brânză, carne de porc, vită, dulci sau sărate, iar dumplings chinezi chiar dacă pot avea o varietate mai mare de umpluturi din cauza combinațiilor de carne, legume și fructe de mare, nu am auzit de existența dumplings dulci.
  • Zeama moldovenească și supa de pui chineză au câteva similitudini. Diferența majoră este dată de utilizarea borșului acru în zeama moldovenească și de condimentele specifice bucătăriei chinezești în supa de pui chineză. Aceste diferențe conferă fiecărui preparat un gust distinct și o identitate culinară specifică.

Trăind în China, în timp ce mă bucur de aventura culinară a bucătăriei lor, îmi amintesc cu dor de bucătăria moldovenească. Să știți că apreciez cu mult respect bogăția și diversitatea ambelor.

7
0
2
1
11

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?