X 
Transnistria stiri: 1425
Eurovision stiri: 509
Preşedintele stiri: 4002

Căutările submersibilului dispărut continuă. Cîte ore de oxigen mai au persoanele de la bord

22 iun. 2023,, 08:00   Externe
2295 0

Salvatorii care caută submersibilul Titan, dispărut în apropierea epavei Titanicului, şi-au concentrat miercuri eforturile asupra unei zone îndepărtate din Atlanticul de Nord, unde au fost detectate zgomote submarine, deşi oficialii au avertizat că este posibil ca sunetele să nu provină de la navă.

Submersibilul „Titan”, care transporta cinci persoane într-o călătorie în largul mării către epava centenară a navei Titanic, în cadrul unei expediţii turistice, începe fiecare călătorie avînd o rezervă de oxigen care ar ajunge teoretic pentru 96 de ore. Ambarcaţiunea este dispărută de duminică, astfel că ziua de joi dimineaţa ar fi ţinta-cheie pentru găsirea navei şi a celor aflaţi la bord, notează Noi.md cu referire la realitatea.

În condiţiile în care, potrivit estimărilor, rezerva de aer de la bord s-ar putea epuiza în cîteva ore, o coaliţie internaţională de echipe de salvare a cercetat o întindere vastă a oceanului în căutarea submersibilului.

Paza de coastă americană şi-a redirecţionat o parte din echipamente pentru a încerca să localizeze sunetele ca nişte ciocănituri auzite în timpul căutărilor aeriene de marţi şi miercuri dimineaţă în zona îndepărtată a Atlanticului de Nord. Deşi nu a dat niciun rezultat, dispozitivele sonar ale aeronavei canadiene P-3 sînt analizate de Marina americană, au declarat oficialii.

Paza de Coastă americană a declarat că vehicule operate de la distanţă (ROV) au fost desfăşurate sub apă în apropierea locului unde aeronavele canadiene au înregistrat zgomotele cu ajutorul unor balize sonar, dar nu au găsit încă niciun semn că ar putea proveni de la Titan. Căpitanul Gărzii de Coastă, Jamie Frederick, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, că analiza zgomotelor a fost „neconcludentă”.


„Cînd eşti în mijlocul unui caz de căutare şi salvare, întotdeauna ai speranţă”, a spus el. „În ceea ce priveşte zgomotele în mod specific, nu ştim ce sînt, ca să fiu sincer cu voi”, a declarat el presei.

Oficialii nu au oferit o descriere detaliată a sunetelor.

Chiar dacă submersibilul este localizat, recuperarea acestuia prezintă provocări logistice uriaşe, avînd în vedere condiţiile extreme de la adîncimea de kilometri distanţă sub suprafaţă. Echipe din Statele Unite, Canada şi Franţa, care au folosit avioane şi nave, au căutat mai mult de 25.900 km pătraţi din suprafaţa oceanului, aproximativ de două ori mai mult decît suprafaţa statului american Connecticut.

Experţii spun însă că rezerva teoretică de aer de la bordul submersibilului depinde de o serie de factori, inclusiv dacă nava mai are energie şi cît de calmi au rămas oamenii de la bord.

Epava Titanicului, un pachebot britanic care a lovit un iceberg şi s-a scufundat în timpul călătoriei sale inaugurale din 1912, ceea a dus la moartea a peste 1.500 de persoane, se află pe fundul mării la o adîncime de 3.810 metri. Epava se află în adîncuri la aproximativ 1.450 km est de Cape Cod, Massachusetts, şi la 640 de kilometri sud de St. John’s, Newfoundland.

Printre cei aflaţi la bordul submersibilului se numără miliardarul şi aventurierul britanic Hamish Harding, în vîrstă de 58 de ani, şi omul de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood, în vîrstă de 48 de ani, împreună cu fiul său Suleman, în vîrstă de 19 ani, ambii cetăţeni britanici. Exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, în vîrstă de 77 de ani, şi Stockton Rush, fondatorul şi directorul executiv al OceanGate, sînt, de asemenea, la bord.

Prietena lui Harding, Jannicke Mikkelsen, care l-a însoţit pe antreprenorul britanic în alte expediţii, a declarat pentru Reuters că spera la veşti bune, dar nu era optimistă. „Ar fi un miracol dacă ar fi recuperaţi în viaţă”, a spus ea.

ÎNGRIJORĂRI LEGATE DE SIGURANŢĂ

Îndoieli privind siguranţa submersibilului Titan au fost ridicate într-un proces din 2018 intentat de fostul director de operaţiuni maritime al OceanGate, David Lochridge, care a susţinut că a fost concediat pentru că şi-a exprimat îngrijorarea că învelişul nu ar putea rezista la adîncimi extreme. În propria plîngere în instanţă împotriva lui Lochridge, OceanGate a declarat că acesta a refuzat să accepte asigurările inginerului principal şi l-a acuzat pe Lochridge că a împărtăşit în mod necorespunzător informaţii confidenţiale.

Cele două părţi au soluţionat cazul în noiembrie 2018. Nici compania şi nici avocatul lui Lochridge nu au comentat detaliile disputei.

Cu cîteva luni înainte de proces, un grup de lideri din industria submersibilelor a trimis o scrisoare către OceanGate avertizînd că abordarea „experimentală” a dezvoltării navei ar putea duce de la probleme „minore pînă la catastrofale”.

Dacă submersibilul ar fi reuşit să iasă la suprafaţă, el este sigilat cu şuruburi din exterior, ceea ce face imposibilă ieşirea celor din interior fără ajutor. Dacă Titan se află pe fundul oceanului, un efort de salvare ar fi şi mai dificil din cauza presiunii masive şi a întunericului total la o adîncime de peste 3 km.

O navă de cercetare franceză care transportă un submersibil robot de scufundare la mare adîncime era aşteptată să sosească în cursul zilei de miercuri. Nava controlată de la distanţă este capabilă să se scufunde la o adîncime la fel de mare ca cea a epavei Titanicului şi ar putea ajuta la eliberarea submersibilului în cazul în care acesta este blocat, deşi robotul nu poate ridica singur submersibilul, care cîntăreşte 9.525 kg. Însă robotul ar putea ajuta la agăţarea submarinului de o navă de suprafaţă care este capabilă să îl ridice, a declarat operatorul.

1
0
0
1
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?