X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Diplomații comerciali din cadrul misiunilor diplomatice, instruiți pentru a atrage investitori în Moldova

19 iul. 2019,, 09:24   Business
588 0

Promovarea exporturilor autohtone și intensificarea fluxului de investiții străine nu pot fi realizate fără o diplomație economică eficientă. Grupul de Lucru în domeniul diplomației economice, din care fac parte Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Ministerul Economiei și Infrastructurii, precum și Agenția de Investiții – instituție cu mandat de promovare a brandului de țară și implementare a politicilor economice – a organizat cea de-a treia ediție al forumului anual pentru atașații comerciali din cadrul misiunilor diplomatice din străinătate.

Reuniunea a inclus sesiuni de informare, de asistență tehnică, schimb de practici și networking pentru a dezvolta și fortifica capacitățile atașaților economici în vederea consolidării relaţiilor comerciale bilaterale şi multilaterale ale Republicii Moldova cu țările-gazdă. Sesiunile de informare au purtat un caracter preponderent practic, s-au axat pe prezentarea instrumentelor informaționale și de promovare puse la dispoziție de instituțiile statului, dar și de partenerii de dezvoltare.

Agenția de Investiții a trecut în revistă obiectivele și modalitățile de colaborare pentru fortificarea diplomației economice, prin prisma eficienței și impactului; a prezentat oferta produsului turistic al țării, a oferit detalii despre acțiunile și evenimentele planificate la care atașații economici sunt invitați să se ralieze, a prezentat setul de materiale elaborat și a oferit drept instrument de promovare a imaginii Moldovei sub umbrela brandului de țară Pomul Vieții” și a programului InvestMoldova (rapoarte sectoriale, roll-up-uri, raft-ul Eco-Moldova, kit video).

Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții:„Pentru Agenția de Investiții, colaborarea eficientă cu misiunile diplomatice ale Republicii Moldova este crucială, odată ce activitatea AI pe dimensiunea comercială se extinde și se valorifică prin intermediul atașaților economici. Aceștia din urmă au un rol de importanță strategică, combinând expertiza cunoașterii statului de reședinţă cu misiunea de promotor al intereselor economice ale Republicii Moldova. Astfel, le oferim un set de informații și tehnici care să faciliteze interacțiunea cu mediul de afaceri din țările unde reprezentanții misiunilor diplomatice își desfășoară activitatea”.

Nicu Popescu,ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene: Diplomația nu este un șir de recepții, diplomația trebuie să aducă beneficii cetățenilor și rezultate concrete. Politica externă este o prioritate absolută și vom căuta modalități de extindere, astfel încât ambasadele să fie puternice, atât pe linia diplomatică, cât și pe cea economică. Apelul meu este să ținem cont că scopul diplomației este de a ajuta progresul la noi acasă. Senzația mea este că în ultimii ani diplomația noastră s-a orientat pe solicitare de asistență, iar ca reprezentanți ai unui stat ar trebui să ne fie rușine, pentru că aceste soluții nu pot continua la infinit. Ne dorim ca peste câțiva ani să putem să le oferim investitorilor condiții prielnice pentru ca să vină aici, în Moldova, să plătească salarii și impozite. Acest lucru ne poate reuși dacă vom construi o interfață atractivă a țării. Asta este miza crucială pe care o aveți voi și noi, ca guvernare.”


Vadim Brînzan, ministrul Economiei și Infrastructurii: „Aveți o misiune foarte importantă, iar munca pe care o faceți are un impact direct asupra economiei țării. În calitate de ministru, vă anunț că veți avea suportul ministerului și al meu personal în ce privește promovarea Republicii Moldova peste hotare, astfel încât investițiile străine să fie protejate, iar legea și transparența să fie în capul mesei. În ultima perioadă imaginea țării a avut de suferit, iar scopul nostru este de a transforma Republica Moldova prin reforme reale, care vor aduce transparență, vor proteja drepturile consumatorilor, vor respecta competiția loială. Planurile noastre sunt de a crea o economie bazată pe cunoștințe, care să domine sectoarele principale, cu potențial de dezvoltare și atragere a investițiilor. Ne dorim ca Moldova să fie un loc în care să vrei să trăiești. Vă încurajez pe toți să promovați această imagine în misiunile dvs.

Partenerii de dezvoltare au completat tabloul informațional cu inițiative în susținerea dimensiunilor de export și/sau atragere investiții. Proiectul de Vizibilitate și Comunicare a Delegației UE în Moldova în persoana team leader-ului, Raluca Costache, au prezentat mecanismele de susținere a exportatorilor moldoveni și contribuția programului EU4Business la dezvoltarea exporturilor de calitate. Modelul de atragerere și valorificare a investiților prin intermediul parteneriatelor publice-private, foarte populare pe piețele din SUA și EU, a fost elucidat de Doina Nistor, directoarea Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei.

Prima zi a inclus și mai multe paneluri tematice de discuții. Unul dintre acestea a fost destinat ofertei guvernamentale pentru reprezentanții diasporei. Astfel, ODIMM, AIPA și Biroul Relații cu Diaspora au discutat despre programele de dezvoltare și subvenții – un instrument eficient, care poate fi utilizat pentru promovarea exporturilor și atragerea investițiilor, în condițiile în care mulți reprezentanți ai diasporei activează în domenii care pot fi relevante. De exemplu, ODIMM desfășoară un șir de proiecte pentru diasporă, dar și pentru companiile lansate de migranți, care presupune cursuri de orientare gratuite, suport în ce privește accesul la finanțare, granturi pentru lansarea propriilor afaceri și consultanță în domeniu, care sunt inspirate din experiența internațională.

Pe parcursul celui de-al doilea panel, diplomații economici au aflat despre oportunitățile investiționale și potențialul de export pe care le oferă sectoarele de nișă. Unul dintre aceste domenii este sectorul IT – unul strategic pentru economia țării – care a înregistrat cel mai rapid ritm de dezvoltare, datorită infrastructurii bune și legislației favorabile. Iar pentru menținerea unei dinamici de creștere este nevoie de atragerea companiilor IT care să creeze produse în Moldova, iar startup-urile existente să se extindă pe plan internațional. Se dezvoltă într-un ritm rapid și sectorul pomicol, care produce fructe ecologice de cea mai înaltă calitate, iar o mare parte din cantitățile culese nu poate fi distribuită pe piața internă și este exportată în țările CSI.

În ultimii ani, brandul vinicol de țară „Wine of Moldova” și sectorul vitivinicol au devenit cea mai reprezentativă carte de vizită a țării peste hotare, datorită calității înalte a produselor, confirmată și de medaliile câștigate la concursurile internaționale de top. Statisticile în domeniu arată că peste 70% din sticlele de vin exportate ajung pe piețele din Uniunea Europeană și aduc venituri de 54 de milioane de dolari. Turismul receptor este un sector emergent, care a înregistrat pași importanți de dezvoltare datorită suportului oferit de partenerii străini de dezvoltare, contribuind la apariția pensiunilor rurale, a rutelor turistice, dar și a evenimentelor unice din regiune. De exemplu, în 2018 numărul turiștilor străini a crescut cu 70% în comparație cu anul 2015. Ultimul panel de discuții s-a concentrat pe sectoarele de nișă cu potențial de export (agricultura ecologică și cosmeticile ecologice), în condițiile în care ponderea produselor noi care ar spori gradul de diversificare din totalul exporturilor a crescut în ultimii 5 ani cu doar 3%.

Despre Diplomația Economică

Consolidarea și implementarea diplomației economice este unul dintre obiectivele pe care și le-a asumat Agenția de Investiții, alături de promovarea exporturilor și promovarea turismului, dar și atragerea investițiilor străine. Instituția a fost inclusă într-un grup de lucru comun pentru coordonarea diplomației economice, alături de Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene și Ministerul Economiei și Infrastructurii, care asigură coordonarea și armonizarea mesajelor și activităților politice cu cele economice.

A fost revizuită distribuția geografică a BCE în vederea concentrării eforturilor de promovare a Republicii Moldova ca destinație pentru investiții, precum şi de dinamizare a relațiilor comerciale cu țările identificate drept piețe atractive pentru export. BCE-uri instituite în: România, Ucraina, Federaţia Rusă, Belarus, China, Elveţia, Belgia, Germania, Polonia, Italia, Turcia și Emiratele Arabe Unite. Guvernul intenționează să înființeze oficii similare în Statele Unite ale Americii (New York), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (Londra), Franța (Paris), Japonia (Tokyo) și China (Shanghai), care sunt incluse în piețe-țintă cu potențial pentru exportatori și de atragere a investițiilor.

Din 2017, la inițiativa grupului, la Chișinău se desfășoară anual cursuri de instruire în domeniul diplomaţiei economice pentru reprezentanţii corpului diplomatic al Republicii Moldova peste hotare. Prima ediție a evenimentului a avut loc în luna septembrie 2017.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?