COVID-19 în MOLDOVA

Pornim! sau Ce pericol prezintă pentru piața moldovenească mașinile accidentate, importate din SUA

 Pornim! sau Ce pericol prezintă pentru piața moldovenească mașinile accidentate, importate din SUA

După anularea măsurilor de carantină, economia mondială începe să-și revină, în pofida prejudiciului provocat de pandemie. Piața auto europeană este printre segmentele cele mai afectate ale sectorului real al economiei.

Însă odată cu refacerea ei operatorii se arată îngrijorați de creșterea bruscă a importurilor de automobile cu parcurs din SUA. Au tras alarma și dealerii oficiali din Rusia și Ucraina, care menționează fluxul de mașini accidentate, care în SUA ar fi fost reciclate, dar pe piața lor ajung ca fiind conforme tuturor cerințelor și subminează imaginea și autoritatea industriei auto europene. Dar dacă în Rusia și Ucraina funcționează standardele europene în domeniul dat, în Moldova aceste standarde lipsesc în totalitate. Respectiv, pentru piața moldovenească există riscuri și mai mari.

Pandemia – o șansă de resetare


În primele luni de carantină din cauza pandemiei de COVID-19 piața auto din Moldova a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor. Potrivit logos.press.md, în martie vînzările oficiale s-au redus cu 320 mln. lei, sau cu 50%. Aceeași dinamică a fost înregistrată și în luna aprilie. Astfel, piața a scăzut de două ori.

Publicația menționează, cu trimitere la comentariul lui Octavian Rusnac, vicepreședintele holdingului DAAC Hermes în probleme de standardizare și marketing, că în martie-aprilie vînzările într-adevăr s-au redus. Dacă anul trecut au fost importate în martie - 485 , în aprilie -575 mijloace de transport de pînă la 3.5 t. și nu mai vechi de 2 ani (total - 1060), în aceeași perioadă a anului curent – doar 423 (275 și 148, respectiv).

«Una dintre cauzele acestei căderi este faptul, că între 17 martie – 27 aprilie secțiile de înregistrare a transportului ale ÎS Registru au activat în regim redus, fără a deservi persoanele fizice», - spune O.Rusnac .

Conform totalurilor pentru 7 luni ale anului curent, parcul auto al Moldovei a fost suplinit cu 16750 mijloace de transport cu capacitatea 3,5 t. și vîrsta de pînă la 10 ani, adică cu 13% mai puțin ca în a.2019. Importurile de automobile noi s-au redus cu 30%. Deci, cel mai mult au avut de suferit dealerii oficiali.

Se menționează o creștere pe piața secundară de automobile. Asta vorbește despre aceea, că în condițiile instabilității financiare provocate de pandemie, consumatorul a preferat segmentul cu prețuri mai mici și a lăsat achiziționarea unui automobil scump pentru timpuri mai bune. Este o situație caracteristică nu doar pentru Moldova, dar și pentru țările Europei și CSI.

O piață fără airbag-uri

Dar, subliniază mass-media ucraineană, principala problemă a pieței de automobile a apărut din altă parte. După anularea măsurilor de carantină, piața ucraineană a fost invadată de mașini accidentate, aduse din America. Și pe segmentul ieftin, și pe cel cu prețuri medii, și pe cel de lux. Dar calitatea lor lasă mult de dorit. Deghizat în automobil bun, se vinde un produs care trebuia reciclat. Desigur, asta scade încrederea față de producător, brand, și afectează piața legală de automobile noi.

De ce problema mașinilor americane accidentate îi neliniștește pe operatorii ucraineni ai pieței auto? Ține asta de schimbarea cererii și ofertei, provocată la nivel global de pandemia coronavirusului? Și prezintă aceste mașini accidentate un pericol pentru piața auto din Moldova?

Igor Scerbinschii, prim-vicepreședinte al holdingului DAAC Hermes, care administrează saloanele auto Dacia, Renault, Nissan, Ford, Suzuki, Skoda, Mazda, Land Rover, Volvo, și Jaguar, a menționat în comentariul pentru portalul noi.md , că pe piața moldovenească există mult mai multe riscuri ce țin de importul mașiniloe accidentate, ca în Ucraina.

Potrivit lui, piața ucraineană este protejată de legislație. Acolo există reguli aprobate privind certificarea tuturor automobilelor de import. Adică, înainte de a aduce o mașină în țară, trebuie să obții certificarea obligatorie. Ea costă nu 100 sau 200 euro, da 1000 de euro. Cheltuieli majore, deci.

«Înainte ca să aduci ceva în țară, trebuie să înțelegi dacă vei obține sau nu această certificare. Și dacă da, care vor fi costurile. De aceea multe variante devin nule din start. Unde mai pui, că în Ucraina se lucrează conform standardului european Euro-5. În Europa deja funcționează standardul Euro-6 pentru toate automobilele de import», - subliniază interlocutorul nostru.

(Pentru informare: Еurо-5 și Еurо-6 — standarde ecologice care reglementează conținutul substanțelor nocive în gazele de eșapament. În țările UE standardul Euro-5 este obligatoriu pentru camioane din octombrie,2008, pentru autoturisme - din septembrie, 2009. Spre exemplu, Ucraina a trecut la standardul EURO-5 în ianuarie,2016, în cadrul Acordului de asociere cu UE. Deocamdată nu se știe termenul în care piața auto ucraineană va trece la Euro-6. Aceeași situație o vedem și pe piața Rusiei, însă aici întreprinderile de prelucrare a petrolului au început să producă benzină Euro-6 cu ani în urmă ).

Comparativ cu Ucraina, cu aceeași Românie – țară UE, în Moldova piața auto este total deschisă. Poți aduce orice, de unde vrei, Moldova fiind unica țară europeană în care nu există standarde ecologice obligatorii pentru automobilele de import.

«Automobilul nu este doar un mijloc de transport, achiziționat pentru sine sau pentru a-l vinde. El este un participant la traficul rutier, și starea lui tehnică îi privește pe toți. Da, la noi toate mijloacele de transport trebuie să treacă revizia tehnică, dar noi vedem pe drumuri numeroase automobile care nu corespund cerințelor. Cu regret, la noi această chestiune este privită ca o formalitate. Deși, pe de altă parte, dacă nu există standarde ecologice, dacă nu există cerințe privind conformitatea caracteristicilor declarate ale mașinii, ce trebuie să testeze revizia tehnică? Iată un exemplu: este adus un automobil accidentat, el are 7 airbag-uri și toate consumate. Torpedoul, bara de protecție, etc. au fost scoase de pe un alt automobil accidentat, însă mașina nu are airbag-uri. Este nerentabil să restabilești mașina definitiv, și nimeni nu face aceasta. Ea este scoasă pe piață, și noul proprietar habar nu are că mașina nu are sistem de securitate. Asemenea exemple pe piața moldovenească avem cu duiumul», - spune Igor Scerbinschii.

El a mai menționat, că standardele euro includ nu doar normele de emanare СО2, dar și cerințe față de sistemul de securitate al mașinii, care trebuie din start să fie perfect, pentru a minimiza urmările unui eventual accident. Trebuie să existe două airbag-uri, sau 4, 5, 7. An de an, standardele de securitate se majorează în toate țările. Se face totul pentru ca în caz de accident să fie păstrată viața, prevenită vătămarea. Standarde analoage există pentru sistemele AVC, ESP, cea de control a benzii de circulație (Lane Departure Warning System «LDWS», tehnologia care previne șoferul dacă automobilul riscă să părăsească banda de circulație). Face impresia însă, că pe Moldova nu o privesc aceste schimbări.

«Lego» pe drumurile moldovenești

În rezultat, avem o situație paradoxală - Moldova este unica țară din Europa, care nu a introdus nici un standard. Deocamdată numai se vorbește. Deși toată lumea înțelege că este un complex de măsuri, care trebuie implementate pentru a face ordine în sfera dată, la nivelul statului. Primul vicepreședinte al holdingului DAAC Hermes crede că nu e nevoie de născocit ceva nou. Trebuie să studiem experiența deja existentă și să luăm din ea cele necesare pieței moldovenești, reieșind din specificul ei.

«Adoptarea bazei normative cu introducerea obligatorie a standardelor euro este necesară în special pentru ca tuturor participanților pieței să le fie clar ce va fi peste o zi, peste două, peste cinci ani. Trebuie să existe o predictibilitate. Iar proprietarul mașinii trebuie să înțeleagă ce impozit va avea de achitat, reieșind din starea tehnică a automobilului. Face să cumpere o mașină veche, termenul de exploatare al căreia expiră, ori mai bine să-și optimizeze cheltuielile din contul, să zicem, impozitului, etc. De aceea este nevoie de o bază legislativă», - a subliniat interlocutorul nostru.

Potrivit lui, în orice business civilizat trebuie să existe reguli clare pentru toți participanții, cu respectarea lor strictă. Trebuie să formăm o piață juridică unică pentru comerțul cu automobile.

«O altă trăsătură caracteristică a realităților pieței auto din Moldova. Dealerii oficiali primesc direct de la producător automobilul certificat, care corespunde tuturor standardelor (încă ne-adoptate în Moldova), dar totuși automobilul nou trebuie să treacă revizia tehnică obligatorie în țara noastră. Ce verifică ea? Nimic. Mașina nou-nouță, de la producător, este în stare ideală. Și aici, la noi e ca la nimeni. În România, să zicem, automobilul nou trece obligatoriu revizia tehnică după doi ani de exploatare», - spune Igor Scerbinschii.

O altă problemă importantă – certificarea. Este un set de cerințe față de mijlocul de transport, pe care certificarea le confirmă sau ba. Una e un automobil nou și alta – cele cu parcurs, în stare tehnică diferită. Dacă este vorba despre mașini accidentate, care nu se pot mișca de sine stătător, nu au airbag-uri, avem de a face cu un «lego», care prezintă un mare pericol pentru participanții la trafic. Dacă din mai multe automobile a fost asamblat unul, cine poate garanta că el este conform tuturor cerințelor și poate fi exploatat? Nimeni. În țara noastră lipsește sistemul de control și pe acest segment.

Apropo, trebuie să înțelegem că tot ce este adus pe piața auto din Moldova pe segmentul second-hand, se face pe căi legale. Controlul vamal presupune achitarea impozitului de import. În cazul automobilelor acesta este un acciz. Adică, pe piața noastră nimeresc automobile care pot fi accidentate și refăcute, dar care circulă. Sau se aduc mașini stricate sau ”ucise”, din care deja aici, pe piața internă, este asamblat așa zisul automobil ”nou” pentru a fi apoi comercializat.

În asemenea cazuri, statul trebuie să apere cumpărătorul. Acesta nefiind specialist, în 90% dintre cazuri apreciază aspectul exterior al automobilului. Problemele apar ulterior, însă pretențiile nu ai cui înainta, căci tranzacțiile pe piața secundară le efectuează persoanele fizice.

Igor Scerbinschii crede că comercializarea automobilelor trebuie reglementată la nivelul statului, pe orice segment – pe piața primară și pe cea secundară. Sau să fie puse alte condiții. Spre exemplu, nu pot fi aduse în țară mașinile care nu se pot deplasa. Un asemenea import poate fi posibil doar în cazul companiilor care au capacitatea de a efectua reparația corespunzătoare a acestui vehicul. Persoana juridică dată poartă răspundere pentru reparație, respectiv – oferă anumite garanții de exploatare ulterioară a mașinii. Această abordare ar proteja cumpărătorul de negustorii fără scrupule.

«Piața are nevoie de reglementarea segmentului mașinilor accidentate. Piața necesită reglementarea importurilor privind respectarea standardelor ecologice ale calității. În Moldova nu trebuie admisă exploatarea automobilelor care nu corespund normelor ecologice, deoarece această problemă ține nu numai de proprietarul mașinii, nu numai de participanții la trafic, ci de noi toți, locuitorii țării care respirăm aerul poluat. Conform statisticii oficiale, în Moldova ponderea emisiilor poluante constituie mai bine de 85%. Municipiul Chișinău deține cota de 90%. În UE această problemă a fost demult rezolvată », - a menționat interlocutorul.

În Moldova, piața mașinilor cu parcurs și a celor accidentate este mult mai mare ca cea a importurilor de mașini noi. În a.2020 importul mașinilor cu parcurs a constituit 85%. Pe segmentul comercializării mașinilor cu parcurs piața internă e și mai vastă. În mare parte, este vorba despre mărcile europene. Cele mai întrebate mărci și pe piața primară, și pe cea secundară - Renault, Nissan, Toyota. În mare parte, șirul de modele al acestor mărci se află pe segmentul prețurilor medii și peste medie. Specialiștii menționează, că aceste automobile au un preț rezidual înalt la re-comercializare. Segmentul prețurilor mai mici de medie, în volumul total al pieței, este de cca 40%.Vorbim despre mașinile cu termenul de exploatare de 10 ani.

Experții mai subliniază, că pe piața secundară din Moldova este mai rentabil să faci tranzacții cu automobilele existente în circuitul intern, fără a risca că cumperi unul de peste hotare.

Ce-i de făcut?

Veșnica întrebare – ce trebuie să întreprindem pentru a corecta situația și a plasa relațiile de piață pe segmentul auto la un nivel mai înalt?

Igor Scerbinschii crede că pentru început trebuie să acceptăm principiul de reper al oricărui business legal existent în stat – piața primară o formează pe cea secundară. Ei bine, azi în Moldova statul practic nu controlează piața secundară, cu excepția introducerii accizelor pentru automobilul adus în țară. În opinia lui Igor Scerbinschii, sarcina statului este anume să sporească cota afacerilor albe comparativ cu cele gri, care prevalează azi (80%). Asta în condițiile, în care piața auto albă, și pe segmentul mașinilor moi, și pe cel al mașinilor cu parcurs, s-a dezvoltat numai la Chișinău. Piața se va putea dezvolta normal doar dacă comercializarea mașinilor noi se va egala treptat cu cea a mașinilor cu parcurs. Respectiv, dacă comercializarea mașinilor noi va crește, piața internă va genera mai multe oferte pe piața secundară.

«Noi ne ocupăm la modul serios de acest segment. Dar reieșind din faptul că în a.2020 piața automobilelor noi a constituit doar 16%, iar cererea a fost de șase ori mai mare, noi nu o putem satisface. Deși aceste 16% de automobile noi sunt mult mai atractive ca cele aduse. De aceea sarcina nr.1 pentru viitorul apropiat este dezvoltarea pieței secundare oficiale a automobilelor . Ce ne dă nouă aceasta? Dezvoltarea rețelei nu numai la Chișinău, dar și în raioanele țării. Plus – deservirea calitativă pe garanție, ceea ce va economisi și timpul, și banii consumatorilor .

Pentru comparație: în anii 2007-2008 cota automobilelor noi a fost de 43-47%, iar în acest an - 16%. Dar atunci restrciția de vîrstă pentru automobilele de import era de 7 ani, astăzi – de 10», - a amintit el.

Sarcina nr.2. Trebuie să contribuim la dezvoltarea infrastructurii respective pe toate direcțiile.

Sarcina nr.3. Să menținem securitatea participanților la traficul rutier. Dacă are loc un accident, rareori veți auzi că acesta a fost cauzat de stare tehnică proastă a mașinii. Deși toți înțeleg, că de cele mai multe ori așa este. Trebuie să stabilim un sistem de control pe segmentul gri al serviciilor auto.

Sarcina nr.4. Statul trebuie să reglementeze piața în scopul protejării drepturilor cumpărătorului. Dacă acesta a fost amăgit, spre exemplu, cu privire la kilometrajul parcurs de automobil, trebuie să existe o lege în baza căreia el să poată revendica de la negustorul fără scrupule o compensație, restituirea banilor etc. Dar cum poate fi stabilit acest sistem de protejare a cumpărătorului, dacă toată țara vinde automobile?

Piața moldovenească va avea perspective dacă:

- vor fi introduse standardele europene de securitate, inclusiv cele ecologice;

- se va stabili clar care automobile pot fi importate;

- autoritatea de înregistrare va fi abilitată cu funcția de control al kilometrajului parcurs de mașină.

În Moldova, deocamdată nici nu este examinată chestiunea eliminării automobilelor vechi. Însă piața noastră se poate confrunta cu necesitatea soluționării ei în următorii 10 ani. Eliminarea nu trebuie să fie doar declarată. Pentru Moldova ar fi de ajuns o singură întreprindere de acest fel, reieșind din capacitatea pieței.

Desigur, viitorul aparține mașinilor electrice, ecologice și sigure. Sistemul de securitate al lor este de cinci stele, emanațiile nocive - 0%. Deocamdată, electromobilele noi costă scump. Dar pe segmentul electromobilelor cu parcurs ele-s deja accesibile ca preț, și cererea crește. Pentru Moldova, acest fel de vehicule este foarte atractiv, dacă ținem cont de lungimea drumurilor noastre. Țara e mică, și aceasta permite exploatarea autonomă a electromobilelor. Iar autonomia lor presupune 400 mii kilometri fără reîncărcare. Începe să se dezvolte și infrastructura respectivă.

Cerințele UE față de piața auto pentru a. 2025 arată că renunțarea la mașinile care consumă combustibilul tradițional este inevitabilă. Chiar dacă noi nu vom face nimic în această direcție, oricum cu timpul vom importa din Europa mașini ecologice. Dar există riscul mare , că în lipsa normativelor piața noastră s-ar putea transforma într-o groapă de mașini vechi. Despre asta trebuie să vorbim azi, și să luăm decizia corectă.

Viitorul aparține tehnologiilor avansate

Victor Șumilo, direct general al companiei Continent, care este dealer oficial Toyota în Moldova, în comentariul pentru noi.md a subliniat, că conform calculelor prealabile, pe piața moldovenească transportul ecologic va fi utilizat pe larg nu mai devreme de anii 2025-2030. Acum este timpul vehiculelor hibride și pe piața primară, și pe cea secundară. Pe acest segment Toyota deține poziții de lider. Dar deocamdată Moldova nu are infrastructura respectivă. Victor Șumilo a mai opinat că prin dezvoltarea pieței automobilelor noi vom obține și dezvoltarea pieței secundare. Însă azi pe acest segment nu există ordine, se cere o reglementare mai clară din partea autorităților.

«La timpul lor, autoritățile au întreprins un șir de măsuri de reglementare a pieței prin interzicerea importului pieselor de schimb second-hand. În paralel, a fost interzis importul mașinilor accidentate. Totuși, putem observa că anul trecut, dar ți în cel curent, a continuat aducerea masivă în țară a automobilelor Toyota (și noi, și cu parcurs). Această tendință a fost provocată și de înlesnirile la vămuire. Anterior, era în vigoare norma de 50% din acciz, acum ea este de cca 25%. Piața internă a automobilelor de marca Toyota s-a format, în fond, din contul automobilelor hibrid aduse în număr mare din SUA», - explică V.Șumilo.

După scoaterea carantinei, această tendință s-a amplificat, și a afectat nu doar piața auto din Moldova.

În opinia directorului general al companiei Continent, problema nu este numărul mare de mașini cu parcurs, aduse pe piața moldovenească, da în starea lor tehnică, care de cele mai multe ori este tăinuită la vămuire.

«Deoarece dealerii oficiali au abilitatea să elibereze certificate oficiale pentru vamă, conform completării automobilelor importate, centrul nostru auto oferă serviciului vamal aceste certificate. Noi am decis să verificăm unele dintre automobilele aduse din SUA, după cataloagele de pe site-urile americane. Și am văzut, că despre multe dintre mașinile verificate există informații, ce confirmă că aceste vehicule nu mai pot fi exploatate pe piața americană pe motiv că au fost accidentate », - a explicat V.Șumilo.

În prezent, la Chișinău activează mai multe companii specializate în restabilirea automobilelor. «Dar una e dacă automobilul accidentat este restabilit în conformitate cu normele și standardele concernului Toyota, și alta dacă asta se face în ateliere mici, ca să fie mai ieftin. Dacă a fost o defecțiune serioasă, să zicem – a caroseriei , e nevoie de lucrări costisitoare. Ca regulă, dacă vehiculul este restabilit în condiții semi-artizanale, este clar că acolo nu există informații suficiente privind parametrii caroseriei date, nici specialiști de calificare înaltă. O vor vopsi, o vor lustrui, dar răspundere pentru această mașină nu va purta nimeni», - a menționat interlocutorul nostru.

Practic toate automobilele cu parcurs, aduse în Moldova, au vitezometrul răsucit, pentru a nu arăta parcursul real. Azi este introdusă responsabilitatea pentru modificarea datelor vitezometrului, dar puțină lume folosește această posibilitate de a demonstra faptul escrocheriei, din cauza birocrației judiciare.

V.Șumilo spune că trebuie să recunoaștem calitatea mărcii Toyota. Automobilele de 8-9 ani, în special cele hibrid, au o rezervă mare de fiabilitate. Există date: mașinile utilizate de serviciile de taxi, cu parcursul de un milion de kilometri, fără reparații capitale, rezistă sarcinilor operaționale. Dacă aceste automobile au fost aduse din America, unde parcursul minim este de 100 mii kilometri pe an, și dacă în baza de date vedem că mașina are cinci ani, înțelegem că kilometrajul corespunde.

În principiu, reieșind din standardele de calitate valabile în SUA și Europa, pe piața moldovenească este prezentat ceva mediu între cerințele americane și cele europene. Spre exemplu, clasificarea standardelor – americane, europene, pentru țările CSI. Dar cu îmbunătățirea infrastructurii drumurilor din Moldova, pe piața noastră apar automobile predestinate pieței europene. Concernul Toyota este de părere, că unele modele nu necesită adaptarea șasiului, reieșind din specificul drumurilor noastre.

«Vînzările noastre au atins deja nivelul anului trecut. Deși, evident, măsurile de carantină au afectat businessul auto. Totuși, în Moldova piața auto, care este un indicator al economiei, demonstrează tendințe pozitive de refacere», - a concluzionat directorul general al companiei Continent.

Evghenii Ojenov

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
Mai multe

Sondaj Toate

load