COVID-19 în MOLDOVA

Ferește-te de automobilul… cu kilometrajul schimbat

Ferește-te de automobilul… cu kilometrajul schimbat

Dacă ar fi să propunem unui potențial cumpărător unul din două automobile cu caracteristici tehnice identice, dar cu parcursuri diferite, fără îndoială că el va prefera să-l cumpere ce cel cu kilometrajul mai mic. Între timp, specialiștii spun că adesea asta vorbește nu despre atitudinea grijulie față de mijlocul de transport și ”scoaterea” lui foarte rar din garaj, dar despre faptul că cel care vinde mașina a dat înapoi datele odometrului. Nu știe nimeni numărul mașinilor de acest fel, care circulă azi pe drumurile Republicii Moldova, însă el este destul de mare.

Mașini fără biografii

Primul meu automobil l-am primit cadou de la soț acum 15 ani, cu ocazia unui jubileu. Eu, care cunoșteam prea puține despre partea tehnică a mijloacelor de transport și credeam, naivă, în cumsecădenia majorității cetățenilor care trăiesc în timpul nostru, nu bănuiam că procurarea unui automobil ține de anumite riscuri.


Nici prin cap să-mi treacă, spre exemplu, că existau numeroase cazuri de depănare inversă a odometrelor, spre a face mașina mai atractivă pentru cumpărător și mai profitabilă, ca preț, pentru vînzător. Pe atunci sarcina mea era doar să aleg marca automobilului: trebuia să decid și să-i arăt soțului care dintre autoturismele de pe piața auto mi-a căzut cu tronc la inimă, iar el urma să-l verifice reieșind din raportul ”preț-calitate”. Îmi amintesc, că verificarea s-a făcut în două etape. La început mașina a fost examinată de un specialist angajat în mod privat, apoi – de profesioniștii din autoservice. Parcă stabilisem, că kilometrajul mașinii era real. Apropo, acea mașinuță aleargă și azi, dar deja este condusă de tatăl meu.

Mașinile mele ulterioare, la fel, erau verificate în autoservice și ca stare tehnică, și din punctul de vedere al depănării inverse a odometrului. Acum, cu o experiență de șofat de 15 ani, mă descurc mai bine în construcția tehnică a mijloacelor de transport și pentru că cunosc capcanele pieței auto, înțeleg ce pericol prezintă aceste depănări ale kilometrajului.

În timp ce acumulam informații pentru scrierea acestui material, am comunicat cu angajații mai multor companii specializate în comercializarea automobilelor cu parcurs. Accentuez: cu parcurs, deoarece cu diverse tertipuri, inclusiv de schimbare a indicilor odometrului, se ocupă anume persoanele fizice care vor să obțină un preț mai mare pentru mașină.

Discuțiile cu specialiștii m-au convins de același lucru. Ei susțin în unanimitate, că kilometrajul automobilului ține direct de securitatea tuturor participanților la trafic, nu doar de cea a proprietarului concret al mașinii. Indicația odometrului este unul dintre criteriile de bază pentru producători, punctul de referință care stă la baza stabilirii ciclului de viață al vehiculului în general, dar și a unor componente, agregate aparte. De aceea, informația obligatorie care însoțește mașina conține anul producerii și distanța parcursă, adică kilometrajul. Reieșind din anul producerii, data reviziei tehnice, se stabilește termenul de garanție și cel de exploatare a mașinii. Producătorul oferă garanții pentru exploatarea consumabilelor, iar pentru a cunoaște termenul de valabilitate a unei piese, e nevoie de respectivele înscrieri. Ele pot fi lesne stabilite, dacă există o carte a deservirilor, în care se trec toate etapele de deservire tehnică. La noi, de multe ori, proprietarii de automobile nu au această carte (cu excepția celor care cumpără mașini noi, pe care le deservesc companiile – dealeri oficiali în RM).

Șarlatanii care dau kilometrii înapoi o fac în diverse scopuri. Apropo, odometrul poate fi dat înapoi, dar și înainte. De cele mai multe ori kilometrajul este redus, pentru a cere cumpărătorului sume mai mari pentru mașina, chipurile, mai nouă, păstrată în stare bună. Dar, din cele aflate de Noi.md, polonezii, chiar dacă în țara lor pentru manipulările cu odometrul este prevăzută pedeapsa penală (în jur de 5 ani de detenție), mai adaugă ceva kilometraj, dacă este preconizată comercializarea mașinii peste hotare, de exemplu – în Ucraina. Astfel escrocii încearcă să reducă costurile vămuirii automobilului, dat fiind că la evaluarea lui în vama ucraineană se ține cont de kilometraj – pentru unul mai mare se percepe o taxă mai mică.

Cele din străinătate pot fi diferite

Veaceslav Găină, proprietarul mai multor rute și microbuze din capitală, a relatat pentru Noi.md, că cei care doresc să procure un mijloc de transport cu un parcurs real, nu o fac pe piețele auto de la noi, ci solicită să le fie livrate de cetățenii noștri care se ocupă cu aducerea lor de peste hotare. Toate microbuzele administratorului companiei de transportare a pasagerilor au fost livrate în Moldova la comandă. Potrivit interlocutorului, el a apelat la profesioniști, le-a transmis parametrii tehnici doriți, i-a orientat cu privire la raportul preț-calitate.

– Eu știu perfect ce parcurs anual poate avea mijlocul de transport, așa că le-am spus băieților ce fel de mașini și cu ce parcurs îmi doresc, - a relatat V.Găină. – Ei știu că nu mă pot amăgi, așa că nici nu au încercat să dea kilometrajul înapoi. Deși, țin să menționez că, dacă nu este vorba despre o comandă concretă, din străinătate se aduc, în fond, mijloace de transport cu kilometrajul răsucit. Istoriile frumoase despre exploatarea minimă de către o bunică, care mergea doar la magazinul amplasat la 200 metri de casă sau la grădiniță după nepoți, continuă să dezmierde urechile cumpărătorilor naivi.

Și Vitalie Sîrbu, specialist în diagnosticarea computerizată a automobilelor, a accentuat faptul că adesea anume din țările europene ne vin mașini cu indicii odometrului dați înapoi. De aceea el recomandă consumatorilor, care au decis să cumpere o mașină, înainte de a încheia tranzacția să verifice vehiculul într-un autoservice, de către profesioniști.

”Deși va fi destul de subiectivă, această verificare va fi totuși mai sigură decît propria intuiție a cumpărătorului, - menționează V.Sîrbu. – Cel mai sigur e să verifici întreaga informație despre automobil la dealerii care la fiecare deservire tehnică introduc în program toate datele privind deservirea tehnică a mașinii. Dar branduri care introduc în programul lor centralizat datele privind deservirea tehnică a mijloacelor de transport, avem foarte puține. Dacă mașina a fost adusă de peste hotare, ca regulă este greu să stabilești cu exactitate data deservirii tehnice și kilometrajul parcurs în țara unde a început exploatarea ei”.

Dar interlocutorul Noi.md este convins că majoritatea cetățenilor Moldovei, la procurarea automobilelor aduse din străinătate, bănuiesc că indicii reali ai odometrului ar putea să nu coincidă cu cei vizuali. Adică, ei vor să creadă că nimeni nu s-a implicat și nu a dat înapoi parcursul mașinii care i-a plăcut, dar admit că o asemenea înșelăciune este posibilă.

Nu te lăsa păcălit

Există semne, care permit stabilirea vizuală, din start, a faptului că odometrul a fost supus unor manipulări? Ce recomandări fac specialiștii în acest sens?

Evaluatorii experimentați atrag atenția asupra mai multor semne care te ajută să determini dacă datele odometrului corespund cifrelor reale, – starea caroseriei, a volanului, a scaunelor, cotierelor etc. Serghei Ciocanu, mecanic experimentat, spune că el poate determina asta cu multă probabilitate reieșind din rulaj, sistemul de frînare, servodirecție, roți, dacă kilometrajul de pe panoul de comandă al automobilului a fost dat înapoi. Iar dacă mașina a fost adusă din Europa și este cunoscut anul ei de producere, kilometrajul real poate fi calculat cu aproximație, deoarece în medie el constituie 20 mii kilometri\an. Iată de ce un automobil de 7 ani (legislația RM permitea importul în țară a automobilelor nu mai vechi de 7 ani) cu un parcurs de 100 mii kilometri trebuie să alerteze cumpărătorul.

Există și alte tertipuri la care recurg negustorii șmecheri, pentru a face mai verosimil kilometrajul mic – ei pot înnoi tapiseria volanului, a scaunelor, a cotierelor uzate, plăcuțele laterale. O asemenea perfecțiune, la fel, trebuie să alerteze cumpărătorul. Nu face să crezi sută la sută spusele negustorilor de mașini. Mai bine ar fi să te asiguri, să ai alături un evaluator experimentat sau să mergi la un autoservice pentru testarea viitoarei cumpărături. Și să nu mergi la specialistul recomandat de vînzător, ci la unul pe care îl cunoști sau la un expert independent dintr-un centru de certificare licențiat.

Mecanicul auto Maxim Manole spune că, atunci cînd examinează un automobil, el atrage atenție asupra discurilor de frînare și teșiturilor acestora. Termenul lor de exploatare este calculat pentru un parcurs de 80 000 -100 000km. Dimensiunile teșiturilor permit meșterului să determine kilometrajul aproximativ, iar dacă automobilul are discuri noi, înseamnă că și kilometrajul a trecut de 100 000 km. M. Manole studiază atent și starea parbrizului, dacă acesta nu are știrbituri, concretizează anul producerii, face comparație cu datele analoage ale altor mașini, pentru a clarifica dacă acesta a fost montat pe transportor, ori schimbat ulterior. La fel de atent examinează salonul – starea butoanelor de ridicare a geamurilor, a scaunelor, a cotierelor, a pedalelor de cauciuc, etc.

”Interesul vînzătorului este să obțină o sumă mai mare pentru mașina adusă sau de care s-a săturat, - spune interlocutorul Noi.md. – Nu-l interesează, că kilometrajul servește ca punct de orientare pentru deservirea tehnică, înlocuirea lubrifianților, instalarea unor agregate noi, - unități tehnice, bujii, bobine de aprindere, dispozitivul de acționare a pompei și a generatorului, - în locul celor care și-au trăit traiul. Dacă cumpărătorul a procurat automobilul, vorba ceea, cu ochii închiși, doar pentru aspectul exterior, după ce toate păcatele vor ieși la iveală el va trebui să mai cheltuiască bani grei pentru a asigura exploatarea sigură a acestuia”.

Interlocutorul Noi.md, Vladimir Șatrov, ex-specialist în comercializarea automobilelor, poate vorbi ore în șir despre odometre și poate da recomandările de rigoare.

”Eu recomand să atrageți atenție suprafețelor lucrative ale pedalelor de accelerare și frînare, care evident nu pot fi roase definitiv, dacă odometrul indică un kilometraj redus, - spune V.Șatrov. – Starea suprafeței volanului, a covorașelor, a salonului în întregime poate spune multe. Și schimbarea neuniformă a cifrelor pe odometru prin smunciri, sărituri, țăcăneli zgomotoase trebuie să alerteze. Acestea lucruri pot fi evaluate și fără implicarea specialistului. Ei, dar dacă există posibilitatea adresării la un autoservice, în jumătate de oră ai răspuns la toate întrebările. Un specialist bun, după studierea stării agregatelor și dispozitivelor mașinii, poate confirma darea înapoi a kilometrajului.

De la amenzi la detenție

Ce spun despre aceasta legislațiile diferitor țări, inclusiv a Republicii Moldova? Poartă vre-o răspundere comercianții de automobile? Noi.md a aflat, că în țările dezvoltate în care piața secundară de automobile există de mulți ani, responsabilitatea este prevăzută peste tot. În Europa, SUA, Canada au fost create baze de date din istoria reparațiilor și deservirii mașinilor, de unde poate fi obținută întreaga informație. În multe țări depănarea kilometrajului mașinii se pedepsește cu privațiune de libertate. În Polonia legea prevede pentru aceste fapte între 2 și 5 ani de pușcărie. Și în România a fost propus un proiect de lege care prevede pentru schimbarea datelor odometrului privațiune de libertate pentru 2 – 5 ani.

În Federația Rusă lucrurile se află la nivel de propuneri: crearea sau utilizarea platformelor existente deja, unde vor fi reflectate datele despre ciclul vital al automobilului, istoriile reparațiilor și a deservirilor (inclusiv date privind kilometrajul parcurs); modificări în Codul contravențiilor administrative al FR, și pentru că este vorba despre un potențial risc pentru securitate, viață și sănătate, să fie prevăzute amenzi mai mari ”și pentru reducerea intenționată a indicațiilor privind parcursul automobilului, dar și pentru comercializarea unui automobil cu indicii micșirați”; un proiect legislativ aparte urmează să introducă schimbări în Codul penal al FR, prin introducerea pedepsei penale pentru ”crearea intenționată a unor indicatori dubioși ai mărfii (spre exemplu, reducerea indicațiilor odometrului), care amenință securitatea și sănătatea cetățenilor”.

Găsește-l dacă poți

Dat fiind că problema răsucirii indicilor privind kilometrajul parcurs de automobil este actuală și pe piața secundară de automobile de la noi, pentru a-i proteja pe cumpărătorii care procură mașini cu parcurs în octombrie 2016 parlamentului i-a fost propus spre aprobare un document, care prevedea amenzi usturătoare pentru schimbarea datelor odometrului.

Conform proiectului, pentru schimbarea datelor de pe odometru era propusă o amendă de 100 - 150 u.c. pentru persoanele fizice și 350-450 u.c. pentru cele juridice. Dacă ținem cont de faptul că 1 u.c.= 50,5 lei, amenda maximă ar fi de 23 mii lei sau mai bine de € 1 mie.

Peste un an, proiectul a fost adoptat de parlament și la 31 martie 2017 publicat în ”Monitorul oficial”, iar peste două luni a intrat în vigoare. Articolul suplimentar 228¹ ”Distorsionarea datelor odometrului” a fost inclus în Codul contravențional al RM. El stabilește: distorsionarea datelor odometrului unui mijloc de transport de orice gen se pedepsește cu aplicarea unei amenzi în sumă de 60 - 90 u.c. pentru persoanele fizice, și de 90 - 150 u.c. pentru cele juridice. În rezultat, persoanele fizice care au fost recunoscute vinovate de răsucirea datelor odometrului, riscă amenzi de 3 000 - 4500 lei, iar cele juridice – de 4500 - 7500 lei.

Așadar, parlamentul a stabilit amenzi nu foarte mari, cum se prepunea inițial, perfect acceptabile pentru infractori. Însă nu este clar cum anume pot fi depistate persoanele care distorsionează aceste date. Chiar dacă se va stabili că kilometrajul automobilului a fost schimbat, e dificil să stabilești cine anume a făcut-o – proprietarul actual sau cel precedent, ori automobilul a fost adus de peste hotare deja supus fraudării datelor.

Drept că în a. 2019 în Moldova au fost modificate regulile de import a mașinilor uzate. La intrarea în țară, autoritățile vamale au început să înregistreze datele reale de pe odometrele mijloacelor de transport, precum și particularitățile aspectului exterior al acestora și posibilele defecte, cu excepția automobilelor absolut noi. Legislatorul contează pe faptul că noile reguli vor afecta escrocii care fraudează datele odometrelor, spre a le diminua.

Din spusele avocatului Andrei Buga, teoretic pentru înșelarea cumpărătorului prin diminuarea indicilor odometrului vînzătorul necinstit poate fi acționat în judecată în baza articolelor din codul civil, dar și a celui penal – totul depinde de suma prejudiciului cauzat. Numai că puțini dintre cei care au avut de suferit în aceste cazuri se adresează în instanță. Uneori îi costă mai ieftin să investească în reparația automobilului, fără a se implica într-un proces judiciar, care poate fi de lungă durată și destul de costisitor pentru reclamant. Interlocutorul Noi.md crede că în aceste cazuri legislația moldovenească apără cetățenii suficient de bine, însă e de dorit ca poliția și instanțele judiciare să o execute mai bine.

Iată de ce, la cumpărarea unui automobil, dacă nu vă doriți probleme ulterioare, nu economisiți pe costul serviciilor de testare a lui la un autoservice specializat. Iar dacă la examinarea mașinii, din start apare o bănuială, renunțați la cumpărătură, chiar dacă aceasta v-a plăcut foarte mult. Amintiți-vă de faptul că pe viitor mașina ar putea să vă facă surprize neplăcute!

Lidia Ceban

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Mai multe

Sondaj Toate

load