Calea Ferată va fi împărțită în 3 companii

Calea Ferată va fi împărțită în 3 companii

Întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) va fi reorganizată.


CFM va fi separată în 3 societăți pe acțiuni independente pentru infrastructură, călători și marfuri, prevede un proiect de hotărîre de Guvern, transmite Mold-street.com.


Astfel în loc de vechea CFM vor apărea:


1) Societatea pe Acţiuni ’’Infrastructura Căilor Ferate din Moldova”;
2) Societatea pe Acţiuni ’’Transport Feroviar de Marfă”;
3) Societatea pe Acţiuni ’’Transport Feroviar de Călători”.


Potrivit proiectului Ministerului Economiei şi Infrastructurii (MEI) urmează ca în termen de o lună de la data intrării în vigoare a hotărîrii, va institui o comisie de reorganizare prin separare a CFM, în care se vor include reprezentanţi ai fondatorului, MEI, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei şi ai întreprinderii supuse reorganizării.


Din întreprindere de stat, în societate pe acţiuni


Transmiterea patrimoniului societăţilor pe acţiuni nou constituite se va efectua conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică. Se prevede că bunurile domeniului public al statului vor fi transmise societăţilor pe acţiuni nou constituite doar cu drept de gestiune economică.


Pentru asigurarea managementului corporativ la cele trei noi societăţi, va fi creată şi societatea pe acţiuni „Căile Ferate din Moldova”, cu cotă integrală de stat, care va fi investită cu acest drept. 


Agenţia Proprietăţii Publice va fi instituţia care va exercita funcţia de deţinător de acţiuni în societăţile pe acţiuni noi-create şi cea care va cesiona SA „Căile Ferate din Moldova” exercitarea drepturilor de acţionar şi de administrare a proprietăţii de stat în societăţile pe acţiuni ’’Infrastructura Căilor Ferate din Moldova”, ’’Transport Feroviar de Marfa”, ’’Transport Feroviar de Călători”. 


Soluţia respectivă nu este o noutate şi a fost prevăzută de Concepția pentru restructurarea sectorului feroviar și a Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) pentru anii 2018-2021, adoptată încă doi ani în urmă de Guvernul Filip, dar care aşa şi nu a iniţiat procedura.


De fapt, nici fostul şi nici actualul Executiv nu aveau o altă soluție în condiţiile în care CFM este într-o stare financiară gravă, iar asistenţa externă este acordată inclusiv şi cu condiţia reorganizării.


Astfel în ultimii 5-6 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi de circa un miliard de lei, la o cifră anuală de afaceri de doar un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional. 


Fără reforme falimentul este inevitabil


Starea tehnică nu este mai încurajatoare decît situația financiară. Infrastructura este veche și slab întreținută. 


Conform Planului de Investiții pentru 2014 - 2020 al CFM, infrastructura feroviară din Moldova ar necesita investiții de aproape 300 milioane euro pînă în 2020 în vederea îmbunătățirii calității și a siguranței. Durata de viață a principalului material rulant (locomotive și vagoane cu compartiment) nu poate fi mărită în continuare.


În plus, experții de la compania EGIS (care au consiliat Guvernul) argumentau acum doi ani că falimentul CFM este inevitabil în următorii trei ani dacă Guvernul nu aloca bani sau dacă nu vor fi implementate reforme profunde ținînd cont de situația tehnică, financiară și de piață actuală a sectorului feroviar. 


Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load