De ce se dorește introducerea în Moldova a autocarelor și microbuzelor vechi?

De ce se dorește introducerea în Moldova a autocarelor și microbuzelor vechi?

Deputații în Parlamentul Moldovei doresc să majoreze termenul admisibil de exploatare a autobuzelor și microbuzelor importate în țară de la 10 la 15 ani și, respectiv, de la 7 la 10 ani, explicînd acest lucru prin motive economice, în special, printr-un preț mai jos de achiziție a mijloacelor de transport de vîrstă mai mare. 


Proiectul legii privind introducerea modificărilor respective la Codul Vamal și alte legi a fost înregistrat în Parlament de către deputații din partea Partidului Socialist și a blocului ACUM. 


Însă experții atenționează că importul autocarelor și microbuzelor mia vechi va duce la scăderea nivelului de securitate a pasagerilor care depinde nemijlocit de starea tehnică a autobuzelor și microbuzelor. Pe lîngă aceasta, hotărîrea în cauză va înrăutăți situația ecologică și așa complicată de pe străzile capitalei și ale altor orașe din țară unde respirația este dificilă din cauza poluării excesive a aerului cauzate de un număr enorm de automobile vechi care nu corespund normelor necesare (Euro 5 și mai sus) obligatorii în toate țările europene, inclusiv țările din fostul lagăr socialist. În țara noastră nu există nici măcar Euro 0, însă semnînd Acordul de Asociere cu UE, Moldova s-a angajat să ajusteze normele în domeniul transportului la cele europene. 


Totodată, este oarecum straniu faptul că UE care monitorizează atent realizarea de către Moldova a angajamentelor în domeniul politic, economic și cel financiar nu este deloc preocupată de problemele ecologice din țara noastră. Este evident că Europa are nevoie de un depozit de automobile uzate pentru care se potrivesc foarte bine țările în frunte cu guverne loiale Occidentului și dependente de Occident. Acest lucru au înțeles bine guvernele Rusiei și Ucrainei care acum cîțiva ani au aprobat norme ecologice minime Euro 5 pentru toate mijloacele de transport produse și introduse în țară. Totodată, în Europa deja au fost introduse normele Euro 6. 


În opinia experților noștri, deputații care insistă pe majorarea limitei de vîrstă admisibile la importul de autocare și microbuze în Moldova au mers pe urmele lui Mihai Ghimpu care în goana după popularitate ieftină de nenumărate ori a lansat astfel de inițiative, promovînd majorarea limitei de vîrstă admisibile a mașinilor introduse în țară, fapt ce a dus la creșterea substanțială pe drumurile moldovenești a numărului de automobile vechi din categoria „rablă” care în Europa ar  fi acceptate doar în calitate de metal uzat. A crescut considerabil și numărul de accidente cu participarea acestor automobile. 


De menționat că fostul Cabinet de miniștri a avizat negativ un proiect de lege similar elaborat de un grup de deputați care au propus autorizarea importului de autocare și microbuze în vîrstă de peste 7 și, respectiv, 10 ani, aprobînd majorarea limitei de vîrstă admisibile a autocarelor și microbuzelor importate pentru transportul de pasageri. 


Atunci Cabinetul de miniștri a menționat necesitatea menținerii actualei limite de vîrstă pentru mijloacele de transport nominalizate în vederea sporirii calității și eficientizării parcului auto național și a protecției mediului. S-a specificat că limitarea termenului de exploatare a mijloacelor de transport, precum și a motoarelor și caroseriilor este necesară pentru  îmbunătățirea calității și eficientizarea activității parcului auto ațional și asigurarea securității circulației rutiere, ținînd cont de faptul că un număr mare de accidente se produce din cauza deficiențelor tehnice și a stării tehnice precare a mijloacelor de transport învechite. S-a menționat că introducerea mijloacelor de transport învechite cu un termen de exploatare de  pănă la 15 ani va afecta starea generală a parcului auto național. 


Guvernul a comunicat atunci că Strategia de mediu pentru anii 2014-2023 prevede că politica economică în domeniul transportului este orientată spre protecția mediului prin intermediul încurajării reducerii nivelului de zgomot și celui al emisiilor de dioxid de carbon. 


De menționat că proiectul de lege care prevede majorarea termenului de exploatare a autobuzelor și microbuzelor importate cu 5 ani chiar a fost adoptat anterior de Parlament în prima lectură. Deputații din partea Partidului Socialiștilor care l-au elaborat au menționat că modificările operate vor permite transportatorilor să îmbunătățească starea parcului de autobuze, să introducă și să lanseze pe rută noi unități pentru transportul pasagerilor, ceea ce va contribui la creșterea nivelului de servicii prestate în domeniul transporturilor. 


Deputații socialiști au atenționat că agenții economici din acest domeniu nu au suficiente posibilități financiare pentru procurarea noilor autocare, microbuze sau a transportului de mîna a două care nu ar depăși actuala limită a termenului de exploatare stabilită prin lege.


În opinia lor introducerea în țară a microbuzelor și autocarelor cu un termen de exploatare de pînă la 10 și, respectiv, 15 ani este mult mai rezonabilă decît menținerea actualului parc de autocare și microbuze care au cîte 30-40 de ani. Autorii proiectului de lege au menționat că majorarea termenului de exploatare la importul de autocare este condiționată, în primul rînd, de raționamente economice, deoarece un autobuz cu vîrsta de 10 ani pentru transportarea a 40 de pasageri costă de trei ori mai scump decît un autobuz similar de 15 ani. După cum s-a menționat, inovațiile nu vor aduce la învechirea parcului de autobuze, cum ar părea la prima vedere, ci la renovarea acestuia, îmbunătățirea calității serviciilor și creșterea nivelului de securitate a pasagerilor. Potrivit autorilor proiectului de lege, din cele 1524 de autobuze înregistrate în Moldova doar 587 sau o treime au un termen de exploatare mai mic de 25 de ani. 


Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load