Vor putea balenele și delfinii să trăiască vreodată pe uscat?

29 iul. 2023,, 05:00   Ştiinţă şi IT
1945 0

Mamiferele acvatice, cum ar fi orcile, delfinii și balenele, nu vor evoluat niciodată pentru a trăi pe uscat. Procesul de adaptare a acestor animale la mediul în care trăiesc a depășit pragul de neîntoarcere.

Acestea sînt concluziile împărtășite de oamenii de știință pe baza unui nou studiu publicat în revista Proceedings of the Royal. Între 350 și 400 de milioane de ani în urmă, peștii s-au tîrît pentru prima dată pe uscat. Aceste creaturi aveau rudimente de membre, iar generațiile următoare au evoluat pînă la tetrapodele moderne. Acest termen se referă la vertebratele cu patru membre și oase pronunțate, care includ amfibieni, reptile și mamifere. Cele mai multe dintre acestea din urmă au rămas să trăiască pe uscat, dar unele s-au întors în apă în urmă cu aproximativ 250 de milioane de ani. Acestea au dezvoltat adaptări care le-au permis să profite de avantajele vieții în mări și oceane.

Oamenii de știință s-au întrebat: odată ce mamiferele s-au întors în apă, vor putea să iasă din nou pe uscat. Experții au studiat peste 5.600 de specii ale acestor animale și au ajuns la concluzia că, cel mai probabil, procesul a devenit ireversibil. În lucrarea lor, ei au împărțit mamiferele în cîteva categorii: creaturi terestre, specii cu unele adaptări acvatice, dar care își păstrează mobilitatea pe uscat, animale cu mobilitate limitată pe uscat și grupuri complet acvatice. Experții au studiat relațiile evolutive dintre speciile cu strămoși comuni. Comparînd animalele, cercetătorii au creat modele care au estimat probabilitatea ca anumite trăsături ale acestora să evolueze.

Oamenii de știință au descoperit că există un prag între speciile semi-acvatice și cele complet acvatice care creează ireversibilitate în evoluție. Animalele din cea de-a doua categorie au trecut prin numeroase schimbări pentru a se adapta la viața în mări și oceane.