Vîrf de săgeată din epoca bronzului, realizat din fier meteoritic, descoperit în Elveția

2 aug. 2023,, 04:00   Ştiinţă şi IT

O descoperire arheologică din Elveția aduce lumină asupra legăturilor comerciale străvechi și a utilizării fierului meteoric în epoca bronzului.

Un vîrf de săgeată găsit în așezarea Mörigen s-a dovedit a fi un artefact special realizat din fier extras din meteoriți căzuți din cer.

Acest mic artefact, cu o lungime de 39,3 milimetri și o greutate de doar 2,904 grame, este fascinant pentru originea sa neobișnuită. Oamenii de știință cred că fierul pentru fabricarea sa a fost extras dintr-un meteorit care a căzut din cer. Cu toate acestea, nu a fost cel mai apropiat meteorit de Mörigen, ci cel mai probabil a venit din Estonia.

Această descoperire nu numai că indică faptul că societățile antice foloseau fierul meteoritic cu mult timp înainte de producția de minereu, dar indică și existența unei rețele comerciale extinse cu mii de ani în urmă.

Identificarea artefactului a fost realizată de o echipă de oameni de știință condusă de geologul Beda Hofmann de la Muzeul de Istorie Naturală din Berna și de la Universitatea din Berna. În antichitate, fierul pur se găsea rar, așa că oamenii foloseau resursa disponibilă - fierul meteoric care cădea din cer.

Meteoriții de fier, care constau în cea mai mare parte din fier cu impurități de nichel și alte metale, au o probabilitate mai mare de a lovi Pămîntul, deoarece sînt mai capabili să reziste mai bine stresului de intrare în atmosferă. Ei au fost folosiți în principal la fabricarea de arme și unelte din Epoca Bronzului. Deși majoritatea acestor artefacte au fost descoperite în Orientul Mijlociu, Egipt și Asia, ele sînt rare în Europa.

Mörigen, care a înflorit în timpul Epocii Bronzului, între aproximativ 800 și 900 î.Hr., a fost un loc ideal pentru a studia acest artefact. În apropiere se află cîmpul Twannberg, presărat cu fragmente de fier meteoritic care au căzut pe Pămînt cu multe mii de ani în urmă.

Asemănarea compoziției de fier și nichel caracteristice fierului meteoric și prezența radioactivă a izotopului aluminiu-26 confirmă faptul că vîrful de săgeată a fost realizat din fier meteoric. Cu toate acestea, compoziția sa nu corespunde fierului meteoritic din cîmpurile Twannberg, ci mai degrabă clasei IAB de meteoriți.

Oamenii de știință cred că cea mai probabilă sursă de fier meteoric pentru acest artefact este meteoritul Kaaliyarv, care a căzut pe Pămînt în jurul anului 1500 î.Hr. Deși distanța dintre Kaaliyarv și Mörigen a fost de aproximativ 1600 de kilometri, acest lucru indică faptul că meteoritul și fragmentele sale ar fi putut fi transferate prin intermediul rutelor comerciale, probabil în același mod ca și chihlimbarul.

Determinarea sursei fragmentelor de meteorit poate ajuta la continuarea cercetărilor privind legăturile comerciale antice, utilizarea fierului meteoritic și rolul acestuia în dezvoltarea epocii bronzului.