Paleontologii au găsit rămășițele unei broaște țestoase care a trăit acum 150 de milioane de ani

28 iul. 2023,, 05:00   Ştiinţă şi IT

Revista PLoS One a publicat rezultatele unui studiu realizat de oamenii de știință care studiază fosilele.

Aceștia au descris un specimen bine conservat al broaștei țestoase antice Solnhofia parsonsi, care a trăit în mările de mică adîncime din ceea ce este acum sudul Germaniei, la sfîrșitul perioadei jurasice. Găsirea craniului, carapacei și membrelor aproape intacte ale acestei reptile reprezintă o descoperire semnificativă pentru cercetători.

În urmă cu aproximativ 150 de milioane de ani, această parte a Germaniei era o mare puțin adîncă cu insule. Aici trăiau o varietate de animale, de la dinozauri la nevertebrate mici. Cînd unele dintre aceste animale mureau, corpurile lor se depuneau pe fundul unor lagune cu un conținut ridicat de sare și niveluri scăzute de oxigen, ceea ce le împiedica să se descompună.

Situl Solnhofen, care a devenit cunoscut pentru fosilele sale bine conservate din Jurasicul tîrziu, s-a dovedit a fi o sursă de descoperiri unice. Aici au fost descoperite, la mijlocul secolului al XIX-lea, rămășițele de Archaeopteryx (Archaeopteryx lithographica), un dinozaur cu penaj considerat a fi intermediar între reptile și păsări. În total, au fost descoperite aproximativ 600 de specii de viețuitoare.

O echipă de oameni de știință de la Universitatea din Tübingen, condusă de Felix Augustin, a descris o nouă fosilă specială din Solnhofen. În cursul studiului lor, aceștia s-au concentrat asupra unei broaște țestoase antice cu numărul DMA-JP-2004/005, care este depozitată în Muzeul Paleontologic Denkendorf. După o analiză atentă, oamenii de știință au ajuns la concluzia că este vorba despre un reprezentant al speciei deja cunoscute Solnhofia parsonsi din grupul Thalassochelydia. Exemplarul Solnhofia parsonsi se caracterizează printr-un grad ridicat de conservare. Este doar al doilea specimen al acestei specii descoperit la care craniul este unit cu scheletul postcranian. În plus, în comparație cu fosilele descoperite anterior, membrele speciei DMA-JP-2004/005 sînt practic intacte.

Noua descoperire i-a ajutat pe cercetători să își facă o imagine mai clară asupra vieții lui S.parsonsi. Din structura membrelor, a craniului și a carapacei, se poate deduce că această broască țestoasă a trăit în apropierea coastei mării și se hrănea cu animale care trăiesc pe fundul mării. S.parsonsi avea dimensiuni destul de mici: craniul său avea 9,2 cm lungime, iar carapacea 23 cm lungime.