Nou în știință: Ce determină geniul unei persoane

29 mar. 02:00   Ştiinţă şi IT

În cadrul unui studiu realizat de o echipă internațională de oameni de știință de la Institutul Max Planck pentru Estetică Empirică (Germania) și de la Universitatea din Toronto (Canada), a fost analizat ADN-ul marelui compozitor Ludwig van Beethoven.

Acest studiu a fost realizat pentru a înțelege mai bine relația dintre factorii genetici și abilitățile muzicale umane.

Potrivit Current Biology, scopul principal al studiului a fost de a determina în ce măsură factorii genetici pot influența abilitățile muzicale ale unei persoane. Oamenii de știință au analizat ADN-ul lui Ludwig van Beethoven, extras din șuvițe de păr. Ei au efectuat ceea ce se numește "analiză poligenică", care evaluează predispoziția genetică la anumite trăsături sau comportamente. În acest caz, cercetătorii s-au concentrat asupra capacității de a sincroniza ritmurile, care este strîns legată de muzicalitate.

Oamenii de știință precizează că echipa de cercetători nu a avut așteptări prestabilite în legătură cu rezultatul analizei ADN-ului lui Beethoven. Scopul lor a fost de a folosi ADN-ul său ca exemplu al modului în care realizarea unor predicții genetice pentru un om care a trăit acum mai bine de două secole prezintă provocări și imprevizibilitate.

S-a constatat că Beethoven, fără îndoială unul dintre cei mai proeminenți muzicieni din istorie, nu avea o predispoziție genetică remarcabilă pentru muzicalitate, în comparație cu eșantioanele din alte studii.

Cu toate acestea, este demn de remarcat faptul că, deși scorul predispoziției poligenice a fost scăzut, acest lucru nu diminuează măreția sa muzicală. Cercetătorii subliniază faptul că analiza genetică nu poate descrie pe deplin aspectele complexe ale muzicalității lui Beethoven.

Ei recunosc că factorii genetici influențează abilitățile muzicale ale oamenilor, dar subliniază, de asemenea, că aceste abilități sînt modelate de o interacțiune complexă între gene și mediu. În timp ce analizele genetice pot oferi informații despre ereditatea muzicalității și a altor trăsături, predicția exactă a abilităților individuale rămîne o provocare.

În general, studiul ADN Beethoven prezintă o lecție importantă, și anume că este puțin probabil ca analizele genetice să ofere o imagine completă a talentului unui individ în muzică sau în alte domenii. Trăsăturile umane complexe sînt modelate de mulți factori, iar înțelegerea acestui lucru va ajuta la dezvoltarea unor metode mai precise de evaluare a abilităților umane în viitor.