Au fost găsite depozite mari de gheață, care, topite, ar oferi suficientă apă pentru întreaga planetă

28 mai. 2019,, 02:00   Ştiinţă şi IT

Astronomii de la Universitatea din Texas au descoperit, sub actualul strat de gheață al planetei Marte, în partea de nord a acesteia, rămășițe ale vechilor calote de gheață, care au acoperit regiunea cu milioane de ani în urmă.

Un studiu în acest sens a fost publicat în revista Geophysical Research Letters.
Diametrul calotei polare nordice a planetei Marte este de aproximativ 1 mii km. Ea se formează pe același principiu ca și pe Pămînt – se topește treptat în timpul verii și crește din nou în timpul iernii.

Datele provenite de la aparatele de cercetare au arătat că această calotă de gheață este alcătuită din mai multe straturi – formarea lor a început acum 0,5-1,5 mlrd. de ani și păstrează istoria planetei din ultimii 100 mln. de ani.

Cercetătorii au folosit date de la Mars Reconnaissance Orbiter, care este capabil sa studieze straturile de suprafață la o adîncime de cîteva zeci de metri. Datele au arătat că concentrația de gheață pe Platoul Olympia și în zonele cele mai apropiate de acesta atinge 62-88% din întregul conținut al calotei.
Topită toată această masă de gheaţă, ar oferi suficientă apă pentru a acoperi întreaga suprafață a planetei Marte cu un strat de pînă la 1,5 m adîncime, notează oamenii de știință.

Anterior, oamenii de știință au reușit să înțeleagă motivele reducerii bruşte a cantității de apă de pe Marte. Orbita planetei joaca un rol important în mecanismul pierderii apei.