Arheologii au descoperit un agent patogen al ciumei în rămășițele umane antice

30 iun. 2023,, 02:00   Ştiinţă şi IT

O echipă de arheologi a efectuat săpături în cimitirul Drazenhofen din Austria și a descoperit rămășițele a doi bărbați care aparțineau culturii Unetitic din epoca bronzului timpuriu și care au trăit în urmă cu aproximativ 4.000 de ani.

ADN-ul bacilului ciumei a fost găsit în dinții celor doi bărbați. Acesta este cel mai vechi caz de infecție cu această boală descoperit vreodată în Austria de astăzi. Informația este prezentată în publicația Archaeologia Austriaca.

Ciuma este o boală infecțioasă cauzată de Yersinia pestis, care este transmisă de puricele de șobolan sudic. Aceasta este cunoscută de secole de către omenire și a provocat numeroase pandemii și epidemii, inclusiv ciuma lui Iustinian și Moartea Neagră în Evul Mediu. Cu toate acestea, până în prezent, în Austria nu a fost descoperit niciun caz de ciumă.

Oamenii de știință au studiat ADN-ul bacililor de ciumă găsiți în dinții celor doi bărbați și au descoperit că genomul acestor bacterii nu conține gena ymt, care protejează bacilul de ciumă din intestinul puricilor. Acest lucru indică faptul că agentul patogen a infectat direct oamenii, mai degrabă decât să fie transmis prin intermediul puricilor.

De asemenea, s-a constatat că bărbații au fost afectați de agenți patogeni de linii genetice diferite, ceea ce indică faptul că au primit infecția din surse diferite. Un studiu recent a descoperit, de asemenea, cazuri similare de ciumă la oamenii care aparțineau tradiției cupei clopotului din Marea Britanie, în urmă cu aproximativ 4400 de ani. Acest lucru poate indica faptul că agentul cauzal al unei infecții periculoase ar fi putut fi adus în insule odată cu această tradiție.

Studierea rămășițelor și a ADN-ului oamenilor antici este un factor important în înțelegerea istoriei umane și a bolilor. Rezultatele acestor cercetări ajută la o mai bună înțelegere a apariției și răspândirii bolilor infecțioase în trecut și în prezent.