Oamenii de știință au prezis evoluția viitoarelor pandemii și proporțiile lor

18 feb. 2021,, 20:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință de la Universitatea din Stirling au descoperit factorul care determină evoluția bolilor și amploarea lor în cadrul primului studiu de acest gen. Echipa de cercetare a folosit crustacee pentru a afla dacă viitoarele pandemii ar putea să se repete și ce proporții ar avea. Detaliile lucrării au fost publicate în revista Nature Ecology and Evolution, transmite naked-science.ru.

Oamenii de știință au luat dafnii mari - crustacee mici care se pot reproduce extrem de repede în diferite condiții pentru a lansa „epidemiile”. Apoi au fost efectuate o serie de experimente de laborator. Echipa a modelat 16 medii naturale pentru Daphnia și agentul lor patogen bacterian Pasteuria ramosa. În total, au fost luate în considerare zece variabile: temperatura, pH-ul, accesibilitatea hranei, abundența prădătorilor și altele.

Dr. Stuart Old, șef al lucrării, a declarat: „Știm că epidemiile sînt diferite: Moartea Neagră a fost mai rea decît Marea Ciumă din Londra, chiar dacă a fost cauzată de aceleași bacterii, dar este greu de înțeles de ce. În acest studiu, am reușit să plasăm aceeași ființă în medii diferite și să vedem cît de sensibilă este la infecție”.

Rezultatele au arătat exact în ce mod diferite condiții de mediu au influențat proporțiile „epidemiilor”. De asemenea, s-a reușit să se prevadă direcția și gradul co-evoluției globale a bolii - gradul în care gazdele au evoluat pentru a deveni rezistente și agenții patogeni pentru a deveni mai periculoși. S-a dovedit că rezistenței gazdei la agenți patogeni este afectată într-o măsură mai mare de diferite condiții ecologice, mai degrabă decît infectivitatea paraziților. În același timp, bacteriile au evoluat ca răspuns la o schimbare a genotipului dafniei.

„Acest studiu este aproape nemaiauzit - a fost ca și cum am studia Moartea Neagră de 16 ori, dar în condiții de mediu diferite. Am putut arăta că epidemiile nu sînt procese aleatorii; ele se repetă și, prin urmare, sînt previzibile dacă cunoașteți mediul”, a adăugat omul de știință.
Cercetătorii consideră că această lucrare îi va ajuta pe medici să prevadă și să urmărească modul în care bolile se vor răspîndi și, prin urmare, să controleze viitoarele pandemii. „Orice cunoștințe de bază care ne ajută să prezicem mai bine dinamica bolilor - la oameni, animale și culturi - vor aduce avantaje societății”, au concluzionat autorii.